Går i bytastankar när det gäller min tvåpelar-billyft.Har nu en gammal lyft från slutet av 80-talet.Nu hittar jag bara fundamentsfria lyftar.Och har läst att betonggolvet ska ha en viss kvalite.Hur mäter man detta på ett gammalt golv? / Mats
 
Tyresö
Det brukar vara så att när man gjuter ett bilverkstadsgolv, så armerar man en extra betongbalk där lyften ska stå. Eftersom jag inte har en aning hur stora laster plattan ska bära upp,hur tjock platta du har eller hur den är armerad, så är det omdömeslöst att bara säga att du inte behöver göra något åt golvet. Utgår ifrån att du inte har ingjutna värmeslingor och då kan du bila/såga upp en kanal på var sida i golvet där lyften ska stå, som du gräver ur 20 cm.

Sen dubbar du i 40 cm 10 mm armeringspinnar var 30:e cm 7 cm under färdig yta, och lägger en 3-raders 12 mm-armeringsslinga i botten (på 50 mm markdistanser) ovanpå dubbjärnen najar du fast en 10 mm armeringsmatta. Sen gjuter du igen hålet.

Då är du åtminstone säker på att golvet håller. Det andra alternativet är att du chansar med golvet du har nu. Spricker det, då är det bara att göra alternativ nr: 1
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar.Min betongplatta är tjock.Det ha varit en källare under som man har lagt igen med betong.Tyvärr så vet jag inte vad man har armerat med.Men eftersom hela huset är byggt enligt vi tar det vi har och bygger med så antar jag att det är nog gammalt järmskrot,typ bildelar ,grövre tunnplåt och sånt man har armerat med.Jag kommer uteslutande ha personbilar på lyften max 1500-1700 kg.När det gäller hållfasthet på betongen,finns det oilka stark betong?eller går man efter hur mycket armerat det är?.
 
Tyresö
Man avväger både och. Ska man har högre hållfasthet på betongen, så måste man även armera med grövre eller fler armeringsjärn, för att hållfastheten ska bli högre. Det finns tabeller för sånt:

http://www.betongbanken.com/index.aspx?s=2680

Om plattan är "armerad" på det viset (har jag sett det 1000 ggr?.....JA!), så är din betongplatta helt oarmerad - däremot är den utfylld med metallskrot utan en armerande funktion - varken drag eller spännarmering. I ditt fall skulle jag chansa - du har inget att förlora - spricker plattan, då vet du vad du ska göra. Fram med bilmaskinen.....
 
Mikael_L
Tyresö skrev:
Utgår ifrån att du inte har ingjutna värmeslingor och då kan du bila/såga upp en kanal på var sida i golvet där lyften ska stå, som du gräver ur 20 cm.
Och då vill jag bara tillägga att i detta moment ska man givetvis inspektera hur "marken" under ser ut. Den ska nämligen också ha bra bärighet för att det ska fungera. Dvs riktiga fyllnadsmassor av lämplig sten och bra packat.
En mindre yta behöver man kanske inte packa med markvibrator, fotpacka, stampa hårt och många gånger med foten, eller packa med en "jungfru" kan nog räcka.
Jag vet inte riktigt vad "jungfrun" kan heta egentligen, men inlägg #8 till #19 i denna tråd säger några ord om jungfrun.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86307-paddningstraden.html
 
Tyresö
Så här ser en jungfru ut.

http://bewag.dws1.se/product100-164.html

Ja självklart, som vanligt, så blir inte hållfastheten på en markplatta bättre än hur packad marken under är.
Men allt inom byggteknik kan man lösa på annat sätt = dåligt markarbete betyder mer och kraftigare armering i samband med högre K-värde på betongen (= snabb och fruktansvärt svindyr lösning) - vilket resulterar i att det ALLTID är BILLIGARE att göra ett ordentligt markarbete oavsett förutsättningar.
 
Mikael_L
Tyresö skrev:
- vilket resulterar i att det ALLTID är BILLIGARE att göra ett ordentligt markarbete oavsett förutsättningar.
Du har så rätt, ...som du ofta har ... :)

Bra med en bild på en jungfru, stenstöt kallade dom det ...
 
Tyresö
Mikael_L skrev:
Och då vill jag bara tillägga att i detta moment ska man givetvis inspektera hur "marken" under ser ut. Den ska nämligen också ha bra bärighet för att det ska fungera. Dvs riktiga fyllnadsmassor av lämplig sten och bra packat.
En mindre yta behöver man kanske inte packa med markvibrator, fotpacka, stampa hårt och många gånger med foten, eller packa med en "jungfru" kan nog räcka.
Jag vet inte riktigt vad "jungfrun" kan heta egentligen, men inlägg #8 till #19 i denna tråd säger några ord om jungfrun.
[länk]

Den paddningstråden......finns det nåt mer att tillägga? Vilken människa till att vara insatt i markberedning - helt otroligt, men väldigt underhållande läsning trots all fakta - det är en sak att sitta inne med all fakta, men att förmedla den så bra, är en medfödd konst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.