Jag har byggt ett egenritat hus med Foam System och Leveransen var riktigt risig, nu är vi på väg in i Tingsrätten med husaffären.q(;^;)p
 
Tyresö
Jag har stor erfarenhet av Dorocellstommar! Huset på bilden på Dorocells hemsida är helt säkert arkitektritat av Ross Arkitektur (känner igen stilen) och jag har pumpat betong i väldigt många av hans hus runt Mälaren. Förutom att jag avgudar Pål Ross känsla för arkitektoniska former, så skulle jag inte använda något annat material än dorocells frigolitblock pga. dom är dom mest hållbara - förutom dom Norska Bewi-blocken - när man pumpar betong i dom. Bewi-blocken är omotiverat dyra. Det finns ungefär 15 - 18 olika fabrikat frigolitblock som jag har pumpat betong i, och det vanligaste fabrikatet är Dorocell. Det bräckligaste är Palikka och dom blocken har dessutom inga "tänder" i slitsarna (till skillnad från alla andra fabrikat), vilket leder till att om man inte har stagat upp väggen rejält, så börjar dom blocken glida längs med (leder till en skev vägg), när man pumpar betong i dom. Man kan dessutom inte pumpa betong i dom fullväggshöjd, utan man måste dela upp betongpumpningen i 2 ggr/dag och fullhöjd för att dom inte ska glida isär (skev vägg) eller spricka pga betongtrycket. Jag har själv snackat med Birger (Palikkas grundare och VD) om problemet, men han skyller på betongen och gjuthastigheten trots att man måste ha ett sättmått på 200-220 på betongen för att inte riskera luftfickor i blocken. Och om man ska följa Birgers rekomenderade gjuthastighet......ingen vill betala 8 betongpumptimmar extra, för att vänta på att betongen ska hinna "sätta sej" i bottenblocken.

Hade jag inte bott i ett så här väldigt välbehållet trästomhus med torpargrund, så skulle jag sätta en grävmaskinskopa i taket och rakt ner i en container och gjuta en betongplatta med vattenburen golvvärme och väggar med Dorocell-block. Jag vet inte så mycket om dom andra byggteknikerna, men Dorocell-block har jag bara positivt att uttala mej om, även när det gäller uppvärmningsekonomin och speciellt värmetröghetslagen som betongen skapar. En viktig sak är också tystnaden i huset (gäller mest småbarnsföräldrar), du kan hoppa i ena rummet och ändå sova gott i rummet bredvid.

Mitt råd är: Använd Dorocell-blocken
 
  • Gilla
stefan_steffansson
  • Laddar…
Tyresö
ThaSaint skrev:
Hej alla,
jag är nyfiken på fler erfarenheter av 'byggblockshus' av olika tillverkare, ös gärna på med fler erfarenheter :)

//Erik
Lita på min erfarenhet, jag har ett fristående betongpumpföretag som levererar och pumpar betong i Stockholm. Jag vore väldigt omdömeslös om jag rekomenderade Dorocellblock, om det bara var Ullared-kvalitet! Ber om ursäkt om jag låter barsk i tonen, men det jag vill framföra är att om du ska bygga nytt hus på en betongplatta....betala hutlöst och använd Bewi-block! Betala rimligt (finns billigare) eller rättare sagt: betala prisvärt och använd Dorocell-block. Ber om ursäkt för mitt tonläge, men jag går igång när jag efter mer än 10 års erfarenhet vet vad jag snackar om.....
 
KalleByggare skrev:
Jag har byggt ett egenritat hus med Foam System och Leveransen var riktigt risig, nu är vi på väg in i Tingsrätten med husaffären.q(;^;)p
Ajajaj, tråkigt att höra. Vad var det mer konkret som gjorde leveransen risig? Är det någon mer som har erfarenhet av Foam system?
 
Foam system låter ju inte riktigt klokt, den cellplasten de använder är ju inte ens flamsyddad! Är det ens lagligt att bygga bostäder med sådan cellplast?
 
Tyresö
Majoriteten av alla frigolitblock som det byggs med, brinner rätt bra. Men eftersom innerväggarna kläs med gipsskivor, så blir dom brandskyddade och godkända. Tycker hela diskussionen om hur brandfarliga frigolitblocken är, har blivit så överdriven - det finns ju 100 andra, helt oskyddade föremål i huset, som är minst lika brandfarliga - som inte skyddas av gipsskivor.
 
Tyresö skrev:
Majoriteten av alla frigolitblock som det byggs med, brinner rätt bra. Men eftersom innerväggarna kläs med gipsskivor, så blir dom brandskyddade och godkända. Tycker hela diskussionen om hur brandfarliga frigolitblocken är, har blivit så överdriven - det finns ju 100 andra, helt oskyddade föremål i huset, som är minst lika brandfarliga - som inte skyddas av gipsskivor.
Det finns mycket som kan brinna inomhus, men det är en fördel om isoleringen i väggen inte smälter och tar fyr (och snabbt sprider sig till övriga huset) om det börjar brinna i soffan.
Gipsskivor skyddar mot brand, men dom hjälper inget när eldosorna smälter och lämnar hål rakt igenom.
Det ställer även stora krav på utförandet vid skarvar och anslutningar av alla slag. Kring fönster och upp mot vind är det inte ovanligt att cellplasten lämnas oskyddad.
 
Tyresö
Jag har även pumpat betong i helt obrännbara frigolitblock, en kund sa till mej att han gladeligen skulle batala mej dubbel taxa om jag fick eld på en spillbit av ett frigolitblock. Självklart hämtade jag min oscillerande gasolbrännare (= 2200 +grader !). Det slutade med att kunden skrattade åt mina maniska försök att få frigoliten att ta fyr. Jag kommer inte ihåg vad det var för frigolitfabfikat - men brinner den inte av den gasollågan - då brinner den inte alls.

Så visst finns det ej brinnbara frigolitblock - kan erkänna att jag blev snopen - jag trodde ju att jag skulle överraska kunden med min värstingbrännare...
 
Om det fanns obrännbar frigolit så skulle den användas på helt andra ställen än husväggar.
 
Tyresö
Krawk skrev:
Om det fanns obrännbar frigolit så skulle den användas på helt andra ställen än husväggar.

Menar du som värmesköld till Nasas rymdraket när raketen ska in i en ny atmosfär?
 
Principen kring en ablativ termisk sköld är inte att den är obrännbar. Isolerförmågan är dock mycket viktig.
Kineserna har använt trä till sköldar för återinträde till jorden. Atmosfären här innehåller som bekant även syre.
 
Tyresö
Men vad har du för förslag till användningsområde? Till saken hör att frigoliten visserligen inte brann eller gav ifrån sej rök - däremot så krymte frigoliten, så om ett sånt hus börjar brinna, så måste man ändå byta ut frigoliten. Men som en brandsäker stomme, så är den lika brännbar som betong = inte alls.
 
"Krympningen" är på grund av att materialet smälter. Samma sak om du eldar på vanlig eps.
Nästa steg är att det smälta materialet börjar förånga/förkolna och sedan brinna.
Frigolit är i princip fluffig olja i fast form. Inga tillsatser eller marknadsföring ändrar på detta.

Användningsområde för obrännbar frigolit? Ptja, istället för keramik i vedpannor? Isolering av avgassystem? Eller varför inte en svetstång?

När du är klar med att testa dom ideerna så kan du göra en brandsläckare med diesel. Som du säkert vet så kan man ju släcka en fackla om man doppar den i en diseltunna, så det måste vara en obrännbar vätska.
 
Redigerat:
Tyresö
Du har nog rätt i att frigoliten börjar brinna förr eller senare, men då om den är i en betongstomme, så har man gott om tid att ta sej ut ur byggnaden. Jag är inne på att bygga en vedeldad bastu med den byggtekniken - isolerad betongplatta och betongfyllda frigolitväggar......jag är ju i betongbranschen, så den byggtekniken blir billigare för mej än att bygga en trästomme.
 
Om det börjar brinna och jag inte hinner ut:
tror ni jag bryr mig om det är röken eller elden som dödar mig?
Det spelar ingen roll om huset är byggt i sten/ taket+möbler brinner, trä / som brinner, frigolit ,PUR brinner + gas.........

Det blir viktigare med klimatet inomhus samt priset det kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.