Hejsan. har precis sått klart gräsmattan och självklart som blir det värsta högtrycket med stekande sol !
hur mycket / ofta behöver jag vattna gräsmattan? den är på ca 800 kvm så det tar ju ett tag. har hört att ytan på jorden måste förbli fuktig de första veckorna? stämmer det? då får jag ju låta spridaren gå hela dagarna. Första gången jag sår gräsmatta så jag är lite orolig för att misslyckas! någon som har några tips?
 
Det behöver nog inte ta särskilt lång tid [ nu i början ] att hålla jorden fuktig, gå över med spridaren eller liknande morgon och kväll. Gräsfröna ska inte "flyta" omkring i pölar så det behövs inte så många minuter på varje ställe. Det kommer dock att ta tid att vattna sedan, när gräset väl har börjat gro och det krävs en riktig rotblöta . . . :)
 
ett annat problem är ju att jag måste gå omkring på gräsmattan för att kunna flytta spridaren. skadar det gräset mycket?
 
Försök att gå så lite som möjligt [ ta omvägar, utanför sådden, där det går ] och använd ett par lätta, platta skor så löser det sig nog. Undvik att "alltid" trampa på samma ställen . . . de flesta måste nog gå på gräset för att flytta spridaren och det brukar inte vara något större problem.
 
efter en del vattning ligger de flesta frona ovavpa jorden. ska man mylla ner dessa eller tar det sig iaf e orolig att det blir skit av alltihopa
 
Du behöver inte vara så orolig. Vi förberedde marken med sand torvmull och fräste ner det och jämnade till marken och lät den vila några dagar. När det var dags för sådd så var gallervälten uthyrd så vi fick klara oss utan. Jag strödde ut fröna för hand på c:a 500 kvm och myllade snabbt ner med en kratta, precis som hos er var det torrperiod efter påsk så jag fick vattna varje dag morron och kväll i 3 veckor, dom flesta frön hamnade ovanpå mark men spolade ju inte vatten utan försiktigt fuktade ytan. Mycket frön låg ovanpå så jag var lite orolig men det behövde jag inte vara.

Nu 6 veckor senare så har det växt något otroligt och har redan klippt gräset 3 ggr och det tätnar mer och mer så det där med gallervält och allsköns kunskap behövdes inte utan sunt förnuft räcker länge. Det här med att gå på sådden har ju inte med att göra att du förstör gräset utan att du kan sjunka ner i jorden när det är fuktigt och det blir irriterande gropar, gräs växer som ogräs så upp kommer det vare sig man vill eller inte.
 
läste på gräsfrösäcken och där står det att jorden måste hållas fuktig de första veckorna.
jag kan ju säga att idag (lördag) så var det ju näst intill omöjligt! fick hålla på och vattna hela tiden. det bara dunstade bort med en gång! hur ska jag gå tillväga på en vardag när jag är på jobbet hela dagen? är det verkligen så viktigt att jorden ska vara blöt hela tiden eller räcker det med att vattna ordentligt varje kväll?
 
skit i de där skvättandet me en spridare..............vattnandet fixar vår herre..........de tar lite längre tid för gräset att gro bara inga problem om de skulle va torrt nån vecka..................
 
har hört att när det väl börjar gro så måste man vattna mer för då får det absolut inte bli torrt.
 
det låter lite väl vågat att skita i och vattna! eller?
 
när det har grott o börjat växa så ska man vattna...........inte skvätta då bara lurar man upp rötterna..........ut med en vattenmätare o ge mattan minst 15 mm
 
e de nan som tycker att jag ska mylla ner frona igen, en vecka efter sadd.? det har inte borjat gro.
 
Nej . . . jag tycker inte att du ska "störa" för mycket. Var lugn, det kommer så småningom och det kan dröja flera veckor innan det syns - men när det väl kommer så brukar det gå snabbt.

Tänk på kommunala / offentliga platser - de bereder jorden och slänger ut gräsfrön som sedan får klara sig själv . . . och det blir ju grönt så småningom. I vår kommun är det ingen som vattnar dessa platser - utom regnet förstås.
 
Precis när det börjat gro kan man mycket väl behöva vattna på dagen också för att "groddarna" inte ska torka ut, har det sagts mig. Nog för att gräsmattan säkerligen tar sig ändå men det kan nog ta längre tid och bli ojämnt i början om groddarna råkar komma upp precis i en värmebölja, som nu t.ex.

Ytterligare en anledning till att man bör så gräs framåt hösten (tycker jag)

Men generellt är det mycket bättre att vattna på natten. Fick råd ang. gräsmattevattning (etablerad): att man hellre ska vattna på morgonen än kvällen för då torkar ytan upp snabbare och mossan trivs sämre. Tänkte testa det i år.
 
gmats skrev:
Problemet med att vattna på dagarna mitt under en värmebölja är ju att man i stort sett "kokar" gräset istället för att vattna det
Det är en gammal myt. Jag har pratat med flera trädgårdsmästare och alla säger samma sak. Det är en högskola ( kommer inte ihåg vilken ) som har gjort undersökningar på detta. Om man vattnar på en dag som denna strålande solsken o 28 grader i skuggan o drygt 40 i solen, så försvinner max 10 % av vattnet genom avdunstning. Det som gäller är att man måste vattna mycket som skrivit tidigare i tråden.. Ställ spridaren på ett ställe låt den stå där ett par timmar o sen flytta den. Det som händer när man bara "skvätter" lite här o där när man vattnar är att rötterna söker sig uppåt efter vatten istället för neråt, det slipper man om man vattnar länge..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.