Kontakta någon av de större takstolstillverkarna, typ Timmele, Nässjö, Derome, mfl. De löser detta lätt med fribärande takstolar. En inte helt ovanlig konstruktion på runda hus, dansbanor, gödselbrunnar mm.
 
Mikael_L
Scouten skrev:
Typiskt varför är "enkla" lösningar sällan det bästa?

Jag måste alltså hitta en väldokumenterad, billig dansbana i norra Sverige, som jag sedan ...
Jaja, det värsta behöver ju inte hända. Men var i alla fall beredd på vissa problem.
Det beror ju mycket på byggnadsnämnden/tjänstemannen.
 
Scouten skrev:
Hur gör du med byggnadsnämnden och hållfasthetsberäkningar? Hur skarvar du virket? Är det bara ända mot ända? Inte för att jag just i detta nu behöver några limträbalkar, men det är ju för intressant för att inte lära sig!
Jo det blev klart med gubbarna där, jag bjöd ut dom, hade morrontofflorna på, och hoppade på en balk, och den höll. Förra vintern var där mycket snö på taket, men det rörde sig inte, inte 1 mm. Skall det hända något med dessa balkar, så knäcks dom, så stumma är dom. Nej det finns ingen fingerskarvning på dessa. Balkarna är överdimensionerade.
 
skall Du besöka byggnadsnämndens expert, så ta ett kraftigt paraply med dig, fäll ut det, visa insidan,..-ungefär så här hade jag tänk mig-

När man ser på tak som rasar samman, kan man undra hur detta är möjligt, när de uppförts av Sveriges ledande byggföretag, under ledning av kända kontruktörer.
 
Ola78
saturnus skrev:
Jo det är klart att det blir betydligt billigare att tillveka dom själv, om man nu inte värdesätter sin egen tid. ca 25.000 kostade materialet (K24 virke) + 5 veckors jobb, mot ca 100` för färdiga. Det där med att göra det själv, kommer man snart över när man går på ett sånt här bygge (210kvm) ensam, man undrar många gånger, om det aldrig blir färdigt:S
Mycket imponerande arbete med dina limträbalkar, och även om du skulle räkna din tid i pengar skulle det ju vara en skaplig timlön. Vet nu inte hur många timmar du lagt ner, men om det är 10 tim á 7 dagar/vecka i 5 veckor så blir det 350 tim vilket blir 75000/350 tim=214:-/tim, inte illa pinkat:) Dom pengar kan du göra nåt annat roligt för. Förresten,hur slitsamt var det att göra dom om man får vara nyfiken?
 
Redigerat:
Vad hände sen då?
 
saturnus skrev:
Jo det blev klart med gubbarna där, jag bjöd ut dom, hade morrontofflorna på, och hoppade på en balk, och den höll. Förra vintern var där mycket snö på taket, men det rörde sig inte, inte 1 mm. Skall det hända något med dessa balkar, så knäcks dom, så stumma är dom. Nej det finns ingen fingerskarvning på dessa. Balkarna är överdimensionerade.
Vad hade du för lim?
 
Ja jag vet att tråden är gammal men hoppas på svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.