Tyresö
Det här ämnet har säkert varit uppe mer än 100 gånger på bastuforumet, men jag tar upp det ändå.

Jag köpte förra året en "ny" sorts bastusten, eftersom alla Finnar på alla möjliga byggen jag åker runt till och pumpar betong, påstod att "Kerkes" bastusten är den bästa - visserligen dyr - men helt klart prisvärd pga bastubadandet blir så mycket behagligare.

Kan erkänna att jag var väldigt skeptisk, men samtidigt hade jag ju hört så många Finnar säga samma sak: "Pastupatet plir så mycket pehaklikare".

Faktiskt så hade Finnarna helt rätt - det var en väldigt stor skillnad redan vid premiärbadet med dom nya stenarna. Jag har haft dom stenarna i aggregatet i 1 år nu, och det finns inte en chans att jag kommer använda dom traditionella bastustenarna igen - det är verkligen en stor skillnad. Finnar tycker om att driva med Svenskar - men inte när det gäller bastu, har jag lärt mej.

Läs här om "Kerkes" bastusten - eller ännu bättre - byt ut era gamla bastustenar!

http://www.bastupunkten.se/bastu/bastustenar.htm
 
Hur är dom bättre?? Blir det mer ånga, längre?? Är nyfiken på dom stenarna, skall få en ny bastu början -11.

Häslningar Raceit
 
Ehhh, gick in på länken och kollade, verkar vara bra stenar. Kände du dock stor skillnad mellan "vanlig" sten óch dessa nya Kerkes ?

Raceit :p
 
Tyresö
Den största skillnaden är att man kan hälla en hel skopa vatten rakt över stenarna, utan att det känns som att någon drar ett taggtråds-staket över huden - låter otroligt men jag intygar att det är sant. du kan vräka på hur mycket vatten som helst på stenarna och det känns bara behagligt varmare, utan att man behöver kisa med ögonen. Även min fru, som tidigare blev galen när jag har vräkte på för mycket vatten, sitter inte längre och andas i handflatorna - nu vräker hon också på rejält med vatten.

Jag trodde verkligen att Finnarna drev med mej - det lät för bra för att vara sant - men det är som dom sa!

Sen ytterligare en skillnad är att man inte känner sej så seg efter bastubadet. Gaserna som frigörs i traditionell bastusten är inget man funderar på, men man blir seg av dom. Med "Kerkes-stenarna" så blir man inte alls seg och slö efter bastubadet.

Märkte det speciellt i somras när vi var hos några bekanta och dom har vanliga bastustenar. När jag hällde på vatten, då kom värmen mot en som en ilsken vildkatt över huden, och efter bastubadet var jag alldeles seg och trött.
Då fick jag verkligen kvitto på att "Kerkes-stenarna" definitivt är värda sitt dyra inköpspris.
 
Tack för svar
Kommer nog att köpa dom trots priset på 98:- / kg q(;^;)p, skall köpa ett Tylö SO8, det behöver 30 kg stend^_^b

Raceit
 
  • Gilla
Bil Ning
  • Laddar…
Låter som ett gott tips, ska genast inhandla lämplig mängd, vi bastar minst en gång per vecka och nu till julen blir det säker flera tillfällen,
Stort tack
 
Tyresö
Raceit skrev:
Tack för svar
Kommer nog att köpa dom trots priset på 98:- / kg q(;^;)p, skall köpa ett Tylö SO8, det behöver 30 kg stend^_^b

Raceit

När du väl sitter med en öl i handen i bastun med dom nya bastu-stenarna, då kommer du förstå att det är precis lika bra som det låter - och då har inköpspriset inte så stor betydelse längre.
 
Raceit skrev:
Tack för svar
Kommer nog att köpa dom trots priset på 98:- / kg q(;^;)p, skall köpa ett Tylö SO8, det behöver 30 kg stend^_^b

Raceit

Har ett SO8 aggregat i min bastu sedan nått år tillbaka och det är verkligen ett grymt bra aggregat! Natt och dag skillnad mot Tylös normala mini stenmagasin! Njut!

Mvh Rob
 
Finns det några återförsäljare i Sverige, vilka isf?
 
Tyresö
Tror det finns bara 2 återförsäljare i Sverige, men en är:

http://bastupunkten.se/bastu%20huvudsida%2006-1.htm

Och om du säger vilket aggregat du har, så vet dom exakt vilken mängd sten och vilken storlek på sten, som du ska ha - väldigt enkelt.

Sen skickar dom stenen med posten.
 
Tackar!
 
Du råkar inte sälja dem själv? Med all respekt för din erfarenhet så låter alla inlägg lite som försäljarlingo.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Tyresö
Ifö skrev:
Du råkar inte sälja dem själv? Med all respekt för din erfarenhet så låter alla inlägg lite som försäljarlingo.

Hahaha, nej....Jag driver ett betongpumpsföretag som både pumpar och levererar betong.
Men jag badar bastu väldigt mycket - på sommarhalvåret bastar jag inte mer än 3 ggr/vecka - men på vinterhalvåret bastar jag 6 - 7 daga/vecka. Det är därför jag uppskattar alla nya produkter som gör bastubadet ännu bättre. Jag har en Tylö Aluline190-bastu med ett Tylö combiaggregat


Kanske ska blanda ihop en riktig värstingbetong och gjuta några bastustenar - det kanske fungerar....
 
  • Gilla
Kunterbunt
  • Laddar…
Jag är skeptisk... gaser och stendamm?

dock kan det vara en poäng att de suger åt sig fukt och sprider ånga en lite längre stund.
Misstänker dock att man kan få samma effekt om krossar lite tegel i kaminen.

/ATW
 
Kan ju bli svårt om man har 120 kg sten, då springer ju kostnaden iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.