Hej!

Håller på och ritar mitt fritidshus som jag skall börja bygga nästa år. Detaljplanen säger en byggnad (fast garage är OK enligt samtal med byggnadsnämnden), en våning samt 3.5 meter byggnadshöjd, men inga formella begränsningar på byggnadsyta.

Jag har hållit på och ritat hur många timmar som helst, började med ca 80 kvm (12m x 7.2m) och är nu uppe i ca 100 kvm för att kunna möblera allt jag vill ha. Jag skall bygga själv i lösvirke och planerar att göra allting själv. Ritar nu på ett hus som blir 14.5m x 7.9m inkl liggande panel som fasad. Planlösningen är enklast tänkbara.

Det skall bli ett fritidshus, så jag prioriterar att huset är lätt att bygga och använder enkla lösningar (inga burspråk, sadeltak, alla fönster och dörrar mellan takstolar etc) Bör jag backa av på storleken för att få ett mer lättbyggt hus eller tycker ni denna storlek är OK?

Mvh,

Anders Nilsson
 
Tyresö
Skillnaden är minimal - det är ju ändå samma moment som ska göras, fast bara lite mer utav samma sak. Känner du att du behöver mer yta - bygg då större när du ändå ska bygga.
 
Något jag kan slå ett slag för är att ta kontakt med en lokal hantverkare och kolla om dom kan tänka sig att (givetvis mot betalning) hjälpa till med tips och trix. Det kan skilja väldigt mycket i pris och tid när du väl skall bygga. Kan du få hjälp med att planera stammar, el-dragningar, konstruktion och materialval så sparar du med all säkerhet en hel del pengar. Om du ber snällt så kan du säkert få vara med och ta del av deras rabatter också.

Jesper
 
Ola78
Bygg så stort du tycker redan nu, det är billigare att göra det på en gång än att bygga till senare när du upptäcker att du har för lite utrymme.
 
Efter att precis kommit hem från ett kvällspass i fritidshuset som jag bygger på egen hand...så kan jag säga: Det beror på:)
Vårt hus är ca 13x6m, 70 kvadrat bottenvåning och ca 25 på loften, öppet till nock. Också ritat för att vara så enkelt att bygga som möjligt och på egen hand.
Vissa moment tar bra mycket längre tid än man tänker sig och andra går snabbare...och där det tar längre tid med 20 kvadrat till skulle jag hävda är de "knävliga" grejerna om man behöver balansera på stegar eller liknande. Om du ska ha kallvind så skulle jag säga att 20 kvadrat till inte gör så stor skillnad, medan snedtak och loft och grejer adderar rätt mycket...bara att knöla med isolering i snedtak jämfört med på ett vindsbjälklag är stor skillnad.

Men som exempel..jag sätter just nu takpanel...och har en hyfsad fart på ca ca 3 meter om dagen...20 kvadrat till i huset så kan man nog addera ca 2 dagar på takpanelen...1 dag extra på skivmaterial, en dag extra för isolering osv osv...


Summa summarum..har du inte extremt pressat tidsschema, lägg på de extra 20 kvadraten, materialpriset blir marginellt högre, och tiden blir lite längre, men som andra säger, jämfört med att bygga till senare så sparar du ofantligt med tid:)
 
Hej!

Tackar för svaren! Nej, det finns inga "knävliga" moment, huset är ritat som en rektangel, en längsgående hjärtvägg och så två tvärgående väggar för att dela av rummen. Det enda som jag gjort är 1) förlängt den ursprungliga planen med 2.4 meter, dvs två takstolsfack, och 2) skall nu öka bredden med 0.6 meter, dvs ett regelfack.

I princip alla mått är gjorda för att vara multipler av 0.6 meter, och längden är 14.4 m, dvs 12 x 1.2 så man går jämnt upp med takstolarna. Så det blir till att rita in de extra kvadratmetrarna för att slippa bygga till senare.

(Ifall ni undrar så är måtten yttermått men kvadratmetrarna nettoyta, pga 265mm isolering i yttervägg skiljer det en hel del).

Det är ett plan för enkelhets skull...

Mvh,

Anders Nilsson
 
Redigerat:
Jag har precis byggt färdigt vårt fritidshus där plattan är på 92 m2. Stugan är i ett plan utan ryggåstak, men med en liten vinkel. Jag byggde stugan i 13 stycken block hemma. Körde dit dem med en lastbil med kran och lyfte dem på plats. Vi satte alla väggar, lyfte dit alla takstolar och spikade taktätt på två dagar. vi var 4 man som körde på. Tyckte det gick kanon smidigt! Vi har bara 145+45mm isolering i väggarna. Jag håller med "forbo", bygg större på en gång, blir inte så mycket mer jobb. Jag tycker inte att du ska haka upp dig så mycket på 0,6 samt 120 cm på takstolsmåtten. Spelar ingen roll om det bara blir 70 cm mellan de sista två takstolarna. Lika med reglarna i väggen, så kommer ändå dörrar och fönster förstöra dina mått ... Jag har också liggande panel. Då hade jag den stående regeln längst ut för att spika panelen i. På insidan satte jag en 45x45 liggande på cc 600. Mellan dem drog jag all el innan jag isolerade de sista 45mm på insidan. Sen är det bara att sätta dit skivorna. Hela mitt bygge gick otroligt smidigt. De tog 1år och 4 månader att bygga. Jag har bara byggt på helger/semester och har 20 mil enkel väg.

//Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.