Finns det inte en risk att kommunen vill se en beräkning på avlastningen om man gör en bygganmälan?
 
Bokai skrev:
Jupp! Om du ser på min bristfälliga ritning i 1a posten så ser du de väggarna som jag skissat lite tjockare är väldigt tjocka. Den mitt i lägenheten är typ 4dm, och sen är det ju ytterväggen som är ganska tjock. Den har jag dock inte mätt. :)

Efter att idag har snackat med hantverkaren har jag nu bestämt mig för att köra på hans offert utan att blanda in konstruktör. Han ger ett väldigt seriöst och proffsigt intryck, samt säger att om det skulle ske något så är det på honom det hamnar.

Har du en vägg som är 4 dm tjock är den bärande.. Övriga väggar är ej bärande, det framgår inte helt tydligt, men det är väl ingen lägenhet som är genomgående genom huset eller?
Jag hade litat på den hantverkaren som du anser seriösast. Båda har faktum sagt samma sak den ena är helt säker och den andra är hyffsat säker..
 
Det är en liten lägenhet 30kvm lägenhet, den "södra" delen av ritningen är där ytterdörren är. Sen är det liknande lägenheter fast spegelvänt på andra sidan trapphuset. Ganska standard alltså.

Och, ja, de flesta har ju varit ganska säkra på att den inte är bärande. Det är mer ett "what-if"-case... Men jag känner mig tillräckligt säker för att köra på nu.

Saker som talar för:
Ska ju inte riva hela väggen, det som ska rivas är väldigt nära ytterväggen som faktiskt är bärande, och hantverkaren har lovat att det är på hans ansvar att den inte är bärande.

Tack för all hjälp!
 
Det kan du vara, det värsta scenariot är väl om där är tak som vilar på det men jag tror inte det och inte din byggare heller.
Sen är du högst upp så jag hade inte bekymrat mig om det.
Bärande mot takstol är faktiskt nästintill omöjligt här så det med bärande nej.

Glömde det inte är villa men samma resonemang på flerfamiljshus här. Av erfarenhet.

/Kent
 
gör det enkelt och sätt in en hea balk som avväxling då spelar det ingen roll om den är bärande eller inte
 
Är den norra väggen en yttervägg? Och isf landar takfoten på denna yttervägg?
 
Den norra är en yttervägg, ja.

Takfoten vet jag inte var "den landar" då jag har väldigt begränsad kunskap om sådant här. Det är ju ett stort flerfamiljhus och jag vet inte hur det ser ut på taket ovanför mig, förutom att man kan gå på det.
 
Ser nästan exakt ut som en lägenhet jag hade en gång i tiden. Då var väggen inte bärande. Är det enkeltegel är det generellt inte bärande. Dock kan innertaket i din lägenhet vara uppburet till viss del av denna vägg.

Hur brett är köket? Får du inte ens plats med ett tvåmannabord? Får du det skulle jag definitivt avråda att öppna upp. När man bor på 30 m2 är det verkligen guld att kunna stänga om köket och matos, tro mig!
 
Hej!

Tack för svar FSS.

När det gäller beslutet att öppna upp så är jag säker på att detta blir bra. Får inte plats med något sorts bord i köket, och när det gäller matos så kan det inte bli värre än det är nu. Kombinationen gasspis och fläktfritt rekommenderas EJ! :)

Men jag håller på att riva ut och bygga om hela köket och ska investera en slant i bra fläkt. Och utöver det kommer jag ha någon slags avskiljare i öppningen(som egentligen är tänkt att bort ljud/ljus) som säkert kan skärma för lite matos.

Jag är egentligen mer orolig för bullret från kyl/frysen än matos...
 
O
Tänk på att du troligtvis bara kan sätta in en kolfilterfläkt, eller en passivfläkt. Du kan inte koppla in en vanlig spisfläkt till ventilationen, om du inte vill göra dig ovän med alla dina grannar :p
 
Det är jag medveten om.

Endast kolfilter får installeras.

Men kolfilterfläkt och hål i väggen är ändå bättre än ingen fläkt och inget hål i väggen, tror jag. Lägenheten är ju liten, så minsta matos sprids över hela lägenheten som det är idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.