Läste en artikel i Sydsvenskan och blev lite fundersam.

http://www.sydsvenskan.se/bostad/nybyggt/article1297798/Nygammal-teknik-i-nytt-tegelhus.html

Huset är byggt av två murade tegelväggar med 275 mm perlite i mellanrummet. Jag är av uppfattningen att en obehandlad tegelvägg suger åt sig ganska mycket vatten och att man är tvungen att ha en ventilerad luftspalt bakom den yttre väggen om man inte väljer att putsa utsidan. Så ser ju en murad tegelvägg ut med stomme av träregelverk.

Om det är som så att väggen tar upp vatten, kan man då lita på att teglets och perlitens förmåga att ta upp och avge vatten är så stor att man inte får problem med fukt i väggen?

Det framgår inte exakt i denna artikel hur väggen är uppbyggd men i tidningen var där en artikel om själva stenmaterialet perlite och där framgår att man murat båda väggarna och sen hällt perlite i mellanrummet.
 
Vi har haft problem med vår tegelfasad. För några år sen när det regnade hela hösten så dränktes hela fasaden in med vatten och eftersom luftspalten var igensatt av murbruk gick vattnet in i den gamla putsväggen och rann in ovanför ett fönster pga ett sönderrostat armeringsjärn.

Känner mig lite skeptisk att inte ha luftspalt, men kanske inte vattnet kan ta sig igenom denna isolering, men jag skulle inte ha chansat på det.

De kanske impregnerar väggen, men det får man göra rätt ofta i så fall.
 
Redigerat:
Det experimenteras med olika isoleringsmaterial. I Tyskland fyller man t ex klinkerblock med perlit för att på så sätt öka deras isoleringsförmåga. Till saken hör att det måste vara hydrofoberad perlit (vanligtvis med silikonharts, jmf med silikonputs). Annars blir det bara gegga av alltihop.
 
isolde skrev:
Till saken hör att det måste vara hydrofoberad perlit (vanligtvis med silikonharts, jmf med silikonputs). Annars blir det bara gegga av alltihop.
ja, det måste nog vara impregnerat med något för perlite är en vulkanisk glas som poppas upp i höga temperaturer till lätt och porös material som har förmåga att dra till sej fukt och hålla den kvar. Kan föreställa mej geggan som du beskriver,isolde.

Fattar inte varför man krånglar till och bygger sandvitch-väggar i stället för att använda en homogen material med något sämre isoleringsförmåga som jag tycker är en säkrare kort. Snart ska man ha plastpåsen på utsidan av stenhuset för även stenväggar slutar tåla regn. Blir dom mot alla odds våta här och där så får dom ju ingen värmetillskott inifrån för att snabbt torka ut. Det måste ju finnas någon gräns hur bra man kan isolera och ändå slippa alger och frostskador på väggens utsida. Fönster med hög isoleringsförmåga får ju mer kondens på utsidan och det samma måste ju gälla kalla ytterväggar. Hur bra blir för bra när isoleringen sitter mitt i en vägg?
gaia
 
gaia skrev:
Fönster med hög isoleringsförmåga får ju mer kondens på utsidan...
gaia
Detta får du gärna förklara!
Jag kan inte få det att stämma med de fysikaliska lagar jag lärt mig.
 
Det borde väl stämma. Ju högre isoleringsförmåga, desto mindre värme läcker ut till ytterrutan. Därmed större risk för kondens på denna.
 
mikaelbe skrev:
Det borde väl stämma. Ju högre isoleringsförmåga, desto mindre värme läcker ut till ytterrutan. Därmed större risk för kondens på denna.
På utsidan???
Hur går det till?
 
Ta en titt på alla bilar en morgon ;)
 
Fukten i luften kondenserar lättare på en kall yta än en varm yta.
 
Blindnit skrev:
Ta en titt på alla bilar en morgon ;)
Det är ett helt annat fenomen
 
mikaelbe skrev:
Fukten i luften kondenserar lättare på en kall yta än en varm yta.
Visst!
Men ett fönsters utsida är nästan alltid varmare än luften utanför, dvs luften utanför kyls inte ner av fönstret utan tvärt om, den värms upp ngt.

Kondens sker när varm luft kyls ner så att den blir lika kall eller kallare än dess daggpunkt.
Då faller fukt ut som kondens.
 
anaitis skrev:
Det är ett helt annat fenomen
Är det?
Alla rutor jag har utomhus är i så fall annorlunda.
Har rutor som blir immiga både i oisolerat utrymme samt lösa.
 
Ett sidospår - När man bygger en grund och lägger ut ålderbeständig folie mellan cellplastskivor kan man observera ett oönskat fenomen. En sommardag, runt kl 18, börjar vatten fällas ut på folien, medan cellplasten förblir torr. Går man i strumplästen på cellplasten känns det varmt och skönt. Trampar man på cellplasten känns det kallt. Lite som att jämföra parkett med laminat.
Kontentan är att naturligtvis att varm luft kondenserar på kall yta, och i ovanstående exempel är folien kallare än omgivande luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.