En liten detalj är ju att gammal jord var på skärm(biledare) och var då godkänd på sin tid, innan g/g var uppfunnen, tror att det är för att det inte ska komma tillbaka sånt med skärmad tvåledare som dras till uttag å sånt! med biledaren som enda jordning då!
 
Appropå EKRK och biledare. Stötte på något som jag inte sett förut. En nytillverkad 2 ledarkulo skärmen kopplad till jord såklart =)


img01340.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us
 
Tillverkas såna fortfarande?

//Patrik
 
Ursäkta min spontana kommentar...
Gulgrön är för skyddsjord enbart och skall aldrig någonsin kunna förväxlas med annat.

Biledare med gulgrön tejpning etc kan lätt misstagas vara skyddsjord och därmed skall den aldrig märkas med gulgrön.

/Kent
 
Tror de har sådana kablar i Norge, spinout
 
EKRK 2x1.5 E0408261 (NEXANS), så den finns alltjämt kvar...
 
den där 2 ledaren var det som jag exemplifierade min tanke med.. den är utmärkt att koppla på en strömbrytare med från en dosa om du inte vill dra en grövre 3 ledare, dock så gör den nya regeln med att blå inte får användas som fas(gäller det även tändtråd, tror jag) att detta inte är så aktuellt längre!
Men även att dra in en ojordad uttagsslinga från central i ett befintligt utrymme med ojordade uttag kan jag se som en tanke med denna kabel(då för att få tunnaste möjliga kabel, 2 ledare m skärm)
I norge används en kabeltyp, tror den heter PR som är nästan som kulo men "platt" då jordledaren är enkelisolerad så den kopplas ofta blank inne i dosa! denna blir både skärm och godkänd skyddsjord samtidigt samt OJ så vacker att montera(rätt utfört!)
 
Mikael_L
mr.Ola skrev:
den där 2 ledaren var det som jag exemplifierade min tanke med.. den är utmärkt att koppla på en strömbrytare med från en dosa om du inte vill dra en grövre 3 ledare, dock så gör den nya regeln med att blå inte får användas som fas(gäller det även tändtråd, tror jag) att detta inte är så aktuellt längre!
Men även att dra in en ojordad uttagsslinga från central i ett befintligt utrymme med ojordade uttag kan jag se som en tanke med denna kabel(då för att få tunnaste möjliga kabel, 2 ledare m skärm)
I norge används en kabeltyp, tror den heter PR som är nästan som kulo men "platt" då jordledaren är enkelisolerad så den kopplas ofta blank inne i dosa! denna blir både skärm och godkänd skyddsjord samtidigt samt OJ så vacker att montera(rätt utfört!)
Nja ...
Visst får du dra den till brytaren och använda blå som tändtråd.
Kör du med den vanliga 3g1,5 så blir ju blå tändtråd där också. :)

Men blir denna kabel verkligen märkbart mindre i diameter?
Med tre ledare så packar man ju dessa perfekt (120° mellan), med två så kommer ju dessa i 180° istället, så det blir dubbla innerledarens diameter + fyllningen + manteln som sätter diametern.
Jag kan inte tänka mig att det blir mer än 1-2 mm skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.