I Haboljung i Lomma så nu är det bara att leta rätt på ett hus som passar
 
Grattis! Det är nu jobbet börjar! ;)Lycka till med husletandet och allt som följer!
 
Har inte den blekaste aning om var Haboljung ligger...men stort grattis och lycka till! :)

Alter ego
 
Grattis! Vilken tomt fick ni?
 
Vi fick tomt E.Vi har inte skrivit på kontraktet än allt beror på om vi kan bygga huset utan att påla först eller det räcker att förstärka grunden.Vi har fått pris på pålning och då skulle plattan bli ca 250 000 kr dyrare än normalt.Räcker det med att förstärka grunden har vi fått pris på mellan 70 000-100 000 kr.Blir det pålnig kommer vi dessvärre att hoppa av :-[ då kostnaden blir alldeles för hög
 
Usch! Då håller vi tummarna då! Lycka till!

Stod ni länge i kö? Var det ert 1:a val?
 
ca 4 år.Nej det var inte vårt första val utan vårt 7e .6 tomter på området har bättre mark och bättre förutsättningar att bygga dem hade vi som 1a-6e plats.
Men den tomten vi blrv tilldelade tycker jag själv ligger bättre till en alla våra andra önskemål så jag är helnöjd ändå.
 
Var har du fått dem priserna? låter jäkligt billigt alla våra offerter har varit på mellan 200-300 00 kr.Sen blir ju även plattan dyrare vid pålning då den behöver förstärkas.Vi har fått alla geologiska uppgifter som finns på tomten." håll är borrade och det som framkommer av dem är inte mycket.Vi har varit i kontakt med geologerna dagligen som gjort allt arbete där ute och dem har fått alla uppgifter så som tryck vikt mm om huset och deras bedömning är att det troligtvis inte är några problem att bygga utan pålning och det bör räcka med förstärkning av plattan.För att vara säkra så tycker dem vi skall göra en större geologisk undersökning.Problemet är att den kostar 250000 kr och har vi skrivit på kontraktet så kan vi ej hoppa av oavset vad den visar.
 
En kompis som är byggare hjälpte till med ett grovyxat estimat. Vi utgick från att borrpåla cirka 5 meter och 20 pålar @ 5000 spänn blir 100000.- Sedan tillkom en temporär grundvattensänkning på 50000.-. Jo, grunden blev lite dyrare också men vår kalkyl landade på 250-300 kkr för att få en grund som man kunde bygga på. Då hade vi tänkt bygga ett stenhus i 1,5 plan.

När dom byggde klubbhuset för några år sedan så sprack grunden och dom fick riva upp allt och börja om och påla...

Men om geoteknikerna har kollat tomten så måste väl någon kunna ge ett klart besked om grunden?

Hade vi fått tomt hade vi pålat. Vi utgick ifrån det och tänkte inte göra någon undersökning.
 
tyvärr får vi inga riktiga svar från någon.Troligtvis är inte tillräkligt bra för att vi skall bygga.Vi skulle bygga ett 1plans hus på ca 135kvm samt intrigerat garage på 35kvm.Tyngden och trycket ligger precis inom dem värdena som geologerna säker skall vara ok och att vi bara bygger på ett plan är bättre för trycket fördelas mer.Vi skulle först bygga stenhus men geologerna avråde oss från det om vi skulle ha en chans och klara oss i från pålning.vi utgick också från pålning men trodde att 100 000 mer för grunden skulle räcka.Men nu när offerterna trillar in så ligger alla mellan 200-300 000 mer än en vanlig grund.
 
Men om det ligger inom gränsen och ni vill känna er säkra, då måste det väl räcka med att slå i varannan påle istället?

Så resonerar en lekman som jag iaf.... :)
 
jag är för dålig på hur det fungerar ??? jag har lämnat samtliga papper till en rad olika personer som skall veta allt om hur det fungerar och begärt att få reda på vad som behövs och vad det kostar.Jag har varit med om att bygga hus för och tycker det är väldigt roligt tyvärr börjar det att bli allt för mycket som är tråkigt och oklart om att bygga i Habo och det roliga att bygga hus börjar försvinna.
 
men vilket läge ... ! 8)
 
Visst är läget bra ;D men allt har sitt pris. 1.228 000 kr för tomten 100 000 kr tilll va och el 100 000kr till bygglov lagfart pantbrev och räntor. sen då uppfyllnad/pålning 100-300 000 kr .innan man börjat bygga huset har man gjort av med någonstans i mellan 1 550 000-1 800 000 kr men visst läget är kanon.Har kanske råd att bygga en liten sommarstuga.vårt mål var att klara av att bygga för under 3 500 000 kr tyvärr tror jag det blir jäkligt svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.