Bara av ren nyfiken het så måste jag undra följande:

För länge sen när jag skaffade min första bil så skulle man ju ha något vettigt i stereoanläggning i bilen också. Detta var på den tiden då CD i princip inte var uppfunnet till bilstereo. Hur som helst så hittade jag i en av alla dessa kataloger med massa skit som morsan fick i postlådan en anläggning med bandare och sex st högtalare för ett till synes jäkligt bra pris (Kommer inte ihåg men låt oss säga 1000 kr). Märket på dessa grejer i katalogen hette något som Catron, Canton eller något liknande. När grejerna kom hem så började jag ju att packa upp direkt och döm till min förvåning när jag tittade på baksidan av stereon, den är uppmärkt med serienummer osv men också med enn logga där det stog Clarion. Jag började då inspektera högtalarna och basarna samt mellanregistret hade också texten Clarion på magneten (inte diskanterna, stog inget på dom). Jag hade ju så klart en kompis som la ner varenda korvöre på sin anläggning, fast han hade inte än kommit upp i 50.000 kr klassen eller mer (alla har eller har haft en sån) och det visade sig att han hade samma högtalarpaket som även på skyddet var uppmärkat Clarion då visserligen, samt en nästan lika stereo, det skilde sig lite på knappar och serienummret var inte helt lika. Han hade gett då i runda slängar 3-5.000 kr för sitt.
Det jag undrar, finns det fortfarande sådana fynd man kan göra inom stereo, tv och liknande där ett erkänt märke säljs under ett annat namn billigare?
 
I dagsläget så sätter man på märken lite som man vill på apparater, att det står Philips är ingen garanti för att det är det. Att du skrev att det stod Clarion på högtalarna från Canton kan jag förstå för Canton tillverkar högtalare.
Har monterat ett flertal Clarion men vill inte påstå att dom var värda sina pengar då men detta var 10-15 år sedan.
Att det i dag skulle kunna finna sådana fynd som du gjorde då tvivlar jag på när det gäller elektronik. Tror inte din fråga har ett svar i dag det finns så mycket skit inom elektroniken i dag, har erfarenhet inom data och även kända fabrikat kan helt plötsligt bli bara sopor. Monterade moderkort av känt fabrikat i datorerna som vi sålde vilket fungera i ett par år sedan blev det flera konstiga fel på dom. Visade sig senare att moderkorts tillverkaren köpt in billiga kondensatorer som var märkta med ett känt fabrikat men det var fel.
Du köper väl som yrkesman endast produkter som du vet vad det är för kvallitet men du lär aldrig få veta om tillverkaren satt i billigare delar innanför höljet. Inte förrän dina kunder börjar klaga men då kan du fä stå för kostnaden.
 
XTZ använder väl bla. SEAS element som normalt sett sitter i dyrare grejer.
 
Milkshaken
ja det finns säkert, men jag kan ge en liten anekdot som jag har varit med om, ang märkningar...

för några år sen så hade vi på åkeriet jag körde för då, BLAUPUNKT som stereo i samtliga ekipage...
Sicket jäkla skit.... fanns inte en enda som hade en fungerande display, alla slocknade på olika sätt och det gick ju naturligtvis inte navigera i menyer eller stationer då.... Så
Jag skulle få en ny iaf, jag bad då uttryckligen om att INGEN BLAUPUNKT.... nej då sa chefen,,, han nämnde till mig sen efter någon dag när han hade gjort en liten upphandling på nya stereos,,, DET BLIR EN SCANIA ORIGINAL.....
ja men det är ok, sa jag,bara ingen Blaupunkt.......

Efter några månader så började skiten krångla, och displayen blev som ett discotek......
Fan i helvete,,, jag slet ur stereon från urtaget, tog bort SCANIADEKALEN på kåpan, under den stode det..... Gissa.......:O

Blaupunkt...... Jag slet bort även den dekalen då jag såg att den satt lite snett,,,, Made in Taiwan............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.