hej

ny börjare på vedeldning och har troligen kört med lite sur ved i början och kan nu inte få bort tjäran i pannan har satt sig inuti eldstaden där spjället sitter och jag är nu inte fan till att få bort det, blir inget drag som det är nu.

någon som har en bra lösning?
 
oki, jag har liksom fått sot som satt sig, har försökt att få bort det men kommer inte åt, tänkte bara se om det finns något som kan få det att släppa, har hört att det ska finnas något sådant medel, har hört att någon pratat om zink
 
Vilken panna har du ?
 
albin trio 330(litet hus)
 
Jag har testat Skorstensrens som säljs på Clas Ohlson. Fungerade förvånansvärt bra. Det tog iofs någon vecka innan resultatet märktes men tjäran i pannan torkade ut och blev hård och spröd. Vid sotningen av pannan gick det att med lite handkraft skrapa bort tjäran som då flagade bort. Skorstensrens ser ut som en preparerad sågspån/paraffinkubb som läggs på glöd vid slutet av eldningen. Den brinner sedan en dryg halvtimme. Dessutom ingick en ettårsförsäkring mot skorstensbrand från det datum du eldar kubben (en blankett följer med som skickas till ett europeiskt försäkringsbolag).
 
merlin_1 skrev:
, har hört att någon pratat om zink
Zink funkar bra men det äter lite av pannan varjegång du använder det. Du riskerar alltså att förkorta livslängden på din panna.
 
jakim skrev:
Zink funkar bra men det äter lite av pannan varjegång du använder det. Du riskerar alltså att förkorta livslängden på din panna.
Hur kan zink "äta" på pannan? Zink används ju som offeranoder på fartyg för att skrovet inte ska rosta. Det lär väl iofs inte funka i en panna eftersom offeranoden kräver kontakt med vatten men varför skulle zinket förstöra pannan? Bara nyfiken, Skorstensrenset ska enligt produktbeskrivningen inte innehålla zink.
 
Kasch skrev:
Hur kan zink "äta" på pannan? Zink används ju som offeranoder på fartyg för att skrovet inte ska rosta. Det lär väl iofs inte funka i en panna eftersom offeranoden kräver kontakt med vatten men varför skulle zinket förstöra pannan? Bara nyfiken, Skorstensrenset ska enligt produktbeskrivningen inte innehålla zink.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte :(
Det var läraren i solkursen jag går i som påstod detta. Nått med att atomer från pannan binder till zinket och sen åker ut genom skorstenen...? Eller om det i kombination med tjäran/sotet bildar nått frätande kanske..?

Kanske nån annan som vet mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.