Vi bor i en väldigt gammal timmerkåk och nu när det blir allt bistrare ute är det förstås kallare inomhus. Huset är "i princip" inte isolerat. Det sitter vindpapp utanpå men det är lite si och så med det. De två stora problemen är väl i princip oisolerat vindbjälklag och halva bottenvångens golv som är kalla, de är dubbla, det vet jag, men isoleringen bör har sett sina bättre dagar. I storarummet burspråk är det garanterat ENKELT golv. Där blåser det upp mellan plankorna. Runt övriga storarrummet är det iskallt på golvet nära väggarna.
I detta storarum har vi TVÅ ganska stora element, ett "dubbelt" och ett enkelt. Desssa är varma men de förslår förstås inte just nu när huset läcker hårt och vilt. Vi har en pelletspanna som går rätt rejält och den verkar göra jobbet den ska men det blir ändå inte så varmt som vi vill ha. 16 grader är inte skönt. Golv som är 13 är heller inte kul. Vi överlever, tofflorna är helt ok nu i dessa dagar.

Jag funderar på en sak. Elementen är från 1968 nångång. Inte dagens modell. Frågan är, om vi byter ur dem mot nyare, dubbla med sk konvektorplåtar mellan elementkropparna överallt. Kommer vi ha lättare att få dräglig värme då eller gör elementen liten påverkan så länge de bara är varma?

Det finns förstås många aspekter i detta och grundproblemet åtgärdas förstås inte men jag är intresserad av vad ett elementbyte kan göra för komforten. Nån som gjort detta i ett gammalt hus?
/Hlife
 
Mikael_L
Verkningsgraden för ett element är alltid 100%, även oavsett om det är el, varmvatten eller gasdrivet.

Så man kan aldrig spara energi genom att byta element, men detta är ju inte riktigt sant, mer om det snart.

Ett element kan ju däremot vara underdimensionerat, så det inte blir nog varmt i rummet.
Då kan man byta antingen till ett större eller ett som överför värmen bättre till luften, kostnaden är, förutom själva elementet, ett större effektuttag och därmed högre uppvärmningskostnad.


Men, man kan faktiskt spara energi genom att byta element. Ta */vatten-värmepumpar av olika slag och solvärme som exempel. Här ökar ju effektiviteten på värmekällan om framledningstemperaturen hålls lägre. Så här tjänar man pengar på "överdimensionerade" radiatorer, dvs att man får tillräckligt varmt även med lite kallare radiatorvatten.


På vad du skriver så verkar det mest angeläget att värmeisolera själva kåken.
Läs denna tråd där jag och andra skrivit lite tips:
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/159811-var-gar-vaermen-ut.html
 
Redigerat:
Tanken var aldrig att spara energi. Det förstår jag att desto mer man tar ut, desto mer drar det. Sen är det som du säger, det kanske går att i viss mån få nya element att släppa mer värme i luften än de gamla för samma effektuttag och då kommer vi till det jag var ute efter, om vi kör på samma inställningar som vi har nu, (frammatningstemp 50-60grader) så kommer vi få varmare inne?

/Hlife
 
Mikael_L
hilife skrev:
... det kanske går att i viss mån få nya element att släppa mer värme i luften än de gamla för samma effektuttag...
Ja det går ju inte ...
Men med samma framledningstemp + högre flöde går det. (= högre effektuttag)
 
Du kan ju alltid gå in på http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/ och kolla exakt hur mycket värme dina element avger, sen kan du räkna ut hur stor skillnad det skulle göra att byta radiatorer.

Kan du inte höja framledningstemperaturen lite annars?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.