Hej,

Har ingen aning om det logiska stället att skapa detta inlägget. Lite svårplacerat :)

Vi har en massa katter. Dessa vill vi kunna släppa in i pannrummet, där de kan få vara då de känner för det. Lite kallt för dem ute nu. Vi har en vanlig ventilationskanal in till pannrummet. Ni vet ett sådant där fyrkantigt hål i grunden som är runt 15x15cm stort. Grundmuren i sig självt är runt 30cm tjock.
Vad finns det för bra kattluckor? Standardtypen som är till för att sätta på utsågade hål i tex en dörr hade fungerat, men de är svåra att hitta i rätt storlek, är dyra och helt oisolerade.
Skulle behövt en rejälare lucka som är avsedd för ändamålet: Att släppa igenom kattskrällena genom ventilationskanalen, men ändå inte släppa igenom lika mycket kyla som att hålet vore helt öppet.

Hur har ni löst detta?

Mvh

Stefan
 
Vill du verkligen bygga för ventilationskanalen till pannrummet med en tät och isolerad lucka? Det låter inte som en bra idé.

Det finns kattluckor med tätning mot drag som kan bli, men särskilt isolerade kan de aldrig bli. Då skulle kattstackarn inte kunna ta sig in och ut. Lägger ni några hundra på en lucka med extra tätning mot drag så tror jag att kyleffekten är försumbar.

Vi har en enklare kattlucka i källardörren. Det fanns lite tätning som skulle motverka drag, men ngn kisse har väl haft tråkigt och oillat bort den där. Men jag kan inte säga att det skulle bidra särskilt mkt till att kyla ner källaren eller så. Ventilation behövs ju ändå.
 
cederbusch skrev:
Vill du verkligen bygga för ventilationskanalen till pannrummet med en tät och isolerad lucka? Det låter inte som en bra idé.

Det finns kattluckor med tätning mot drag som kan bli, men särskilt isolerade kan de aldrig bli. Då skulle kattstackarn inte kunna ta sig in och ut. Lägger ni några hundra på en lucka med extra tätning mot drag så tror jag att kyleffekten är försumbar.

Vi har en enklare kattlucka i källardörren. Det fanns lite tätning som skulle motverka drag, men ngn kisse har väl haft tråkigt och oillat bort den där. Men jag kan inte säga att det skulle bidra särskilt mkt till att kyla ner källaren eller så. Ventilation behövs ju ändå.
Kan vara sant, men jag räknar med att oavsett hur tät luckan är så kommer den släppa igenom luft.
De luckorna som jag hittar passar för dörrar. Men jag hittar inte någon som passar i en ventilationskanal. Har du några tips?
 
Om du inte vill ha luckan i dörren och inte vill bila upp hålet så föreslår jag att göra som svägerskan:

De byggde en "sluss" utanpå väggen. En slags förkammare, isolerad och tätad. En yttre lucka ledde in till slussen, sedan satt ytterligare en lucka i väggen. Men du borde kunna skippa den sista luckan. På så vis gör du ingen åverkan på huset, och du får ett slags vindfång som lär minska draget. Men du förlorar och som sagt ventilationsegenskaperna.

I svägerskan sluss har katten tom takfönster. :)
 
Redigerat:
Sedär. TJa. Lät inte så dumt... Hmmm *tänka*

Angående ventilationen så har jag flera ventilationskanalar till detta rummet, 2 stycken genom skorstenen. Samt att fönstrena är väldigt gamla och dåligt isolerande/tätande. Så jag klarar mig nog :)

Hmm... Bygga lite. Bygga i skoj... Återkommer med ritning :)

/Stefan
 
Väcker liv i denna gamla tråden,
Hur gick det?
Lite blider?
funderar lite själv runt kattlucka,
antingen i fönster eller ventilation som du nämner.
Och en lucka som är bra, är svårt att veta vad som är dragfria luckor..
 
Hej. Hann tyvärr flytta från villan just. Gick jättebra. Inget kalldrag och kattejna lärde sug snabbt att klara av att gå igenom tunneln. Något av det smartaste jag byggt.
Ska försöka fixa bilder.


Mvh Stefan
 
  • Gilla
Pipedream
  • Laddar…
En enkel, men ej dragfri kattlucka är att klippa ut och fästa i ovankant en bit vanlig bilgolvmatta i gummi.
 
Har beställt en staywell 320,
Och i helgen har ett fönster ersatts med en plyfa, så nu är det ett hål längst till vänster för tillfället så katterna lär sej hitta rätt.
När luckan kommer så blir det en osb skiva på insidan och va 100mm isolering.
Fönster blecket är runt 18cm funderar på om man ska sätta en till skiva där med luckan på höger sida så blir det en farstu kvist liksom.
Om nu katterna gillar så skarpa kurvor som det då kommer att bli på endast 18cm.
Blir som ett sicksack bana för att ta sej ut.
Eller så sätter man luckorna rakt fram för varandra.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Om du inte vill ha luckan i dörren och inte vill bila upp hålet så föreslår jag att göra som svägerskan:

De byggde en "sluss" utanpå väggen. En slags förkammare, isolerad och tätad. En yttre lucka ledde in till slussen, sedan satt ytterligare en lucka i väggen. Men du borde kunna skippa den sista luckan. På så vis gör du ingen åverkan på huset, och du får ett slags vindfång som lär minska draget. Men du förlorar och som sagt ventilationsegenskaperna.

I svägerskan sluss har katten tom takfönster. :)

Hej,
Den slussen skulle jag vilja se bild på!
 
  • Gilla
Pipedream
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.