Förlåt nivån på denna fråga men.... kan man ha en central fördelare på övervåningen och dra (pex?) från denna till samtliga radiatorer (typ stjärnnät), eller ska man ha en/ett par slingor med t-kopplingar för att förbinda flera radiatorer efter varandra (typ serie).

Har inte tänkt göra det själv utan frågar mest av nyfikenhet.

Tack!
 
Svarar på egen fråga då jag lyckades hitta svar på denna elementära fråga (hade sökt innan jag lovar, dock inte på "radiator" + "fördelare"). PEX i stjärnnät fungerar perfekt, kanske tom enklast om än inte alltid billigaste lösningen.

Hittade en del broschyrer hos Wirsbo, men det där med golvfixturen och "RadiQuick" hade jag gärna sett lite byggahus-installations-bilder på, någon?
 
"Stjärn-nät" innebär avsevärt mycket mer meter dyra ledningar än att ha 1- eller 2-rörssystemet seriellt mellan radiatorerna. Radiatorer ligger naturligt längs väggar och ledningsdragning i "serie" blir naturligt och billigast.

(Enda fördelen med 1-rörs-systemen är ju att man minskar antalet meter rör som behövs, med nackdelen att det är svårare att justera in och att radiatorerna skall ha olika storlek, minst i början av slingan, störst i slutet, samt att man inte kan optimera en låg returtemp p.ss som vid tvårörssystem)
 
Jag är tveksam till att det verkligen blir så väldigt mycket dyrare. I mitt fall med 100kvm och centralt placerad fördelare får jag väl en 15 meter totalt per radiator, á 30kr metern blir det en femhundring per radiator, det brukar man ju inte få överdrivet många kopplingar för?
 
Man vill dessutom undvika dold rördragning, drar du stjärnnät är det väl helt nödvändigt att bygga in rören i golvet, eller dra dem i taket etc.., "kanaliseringen" kostar extra i sig, men vill man ha pex är väl kanalisering & inbyggnad självklart..(Rör i rör).

Själv är jag inte så förtjust i tanken att bygga ett radiatorsystem med pex-rör.

Om man har en värmekälla med en ackumulatortank som normalt laddas till höga temperaturer (Ved/Pellets/Sol etc), finns ju en risk att man matar ut varmare vatten än vad pex-en tål. Hur lång livslängd har man på pex jämfört med stål eller koppar ?

Är det ett nybygge kanske det är enkelt att bygga med pex-stjärnnät, men skall man sätta in det i ett befintligt hus så måste man väl riva upp en hel del för att dölja det..(Eller gå upp i tak?).
 
PST skrev:
Man vill dessutom undvika dold rördragning, drar du stjärnnät är det väl helt nödvändigt att bygga in rören i golvet, eller dra dem i taket etc.., "kanaliseringen" kostar extra i sig, men vill man ha pex är väl kanalisering & inbyggnad självklart..(Rör i rör).

Själv är jag inte så förtjust i tanken att bygga ett radiatorsystem med pex-rör.
Är inte den dolda rördragningen utan skarvar en av fördelarna med ett stjärnnät? Enda praktiska lösningen är väl då just pex rör, eller möjligen prisol?

Om man har en värmekälla med en ackumulatortank som normalt laddas till höga temperaturer (Ved/Pellets/Sol etc), finns ju en risk att man matar ut varmare vatten än vad pex-en tål. Hur lång livslängd har man på pex jämfört med stål eller koppar ?

Är det ett nybygge kanske det är enkelt att bygga med pex-stjärnnät, men skall man sätta in det i ett befintligt hus så måste man väl riva upp en hel del för att dölja det..(Eller gå upp i tak?).
Om man inte har öppna golv eller på annat sätt går väl många i torpargrunden om sådan finns.
 
Så tänker jag också. I vårt specifika fall där vi tänker ta ett rum i taget på ovanvåningen blir det perfekt med stjärnnätet, vi ska ändå upp med golven.
 
Varför inte lägga golvvärme om du ändå ska upp med golven??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.