Hej ,

skall bygga och har (skall ha)vattenburen golvvärme i bottenplan(bergvärme) . Hur tycker ni att man löser badrummet uppe ? skall man ha elslinga där i golvet , för på sommaren kommer det väl ingen värde direkt i vattenburen? är inte så hemma på detta som ni märker.. skall för övrigt ha radiatorer uppe.
 
enklaste lösningen rä ju elslinga & den är ju billigast i instalation också.

jag själv har valt att krånglatilldet, man vill ju köra billog vattenburen värme om det går.
jag har bergvärme, men en separat stor dubbelmantlad varmvattenberedare & jag kopplar om golv värmen med 2 kranar så jag tar värme från varmvattenberedaren på sommaren.
funkar bra & jag kör bara så lite värme så att klinkersgolvet ijte käns kalt.
 
På dom senaste villorna där jag har varet inblandad har man lagt både el och vatten ibadrummen och kör vatten under den kalla årstiden och el när det är varmare. Kostnaden stiger med 5-10000:- men utsaget på avskrivningstien blir det inte så många kr/vecka
 
elmont skrev:
På dom senaste villorna där jag har varet inblandad har man lagt både el och vatten ibadrummen och kör vatten under den kalla årstiden och el när det är varmare. Kostnaden stiger med 5-10000:- men utsaget på avskrivningstien blir det inte så många kr/vecka

Vet att man brukar göra så, men varför inte köpa en Purscher men elpatron istället isånna fall?
 
gavle skrev:
Hej ,

skall bygga och har (skall ha)vattenburen golvvärme i bottenplan(bergvärme) . Hur tycker ni att man löser badrummet uppe ? skall man ha elslinga där i golvet , för på sommaren kommer det väl ingen värde direkt i vattenburen? är inte så hemma på detta som ni märker.. skall för övrigt ha radiatorer uppe.
Jag har själv vattenburen golvvärme o klinkers i mitt badrum o klinkersen känns inte kall på somaren trotts att jag inte har nån värme på. Jag har cirkulationen på för fullt vilket gör att vattnet värms ju upp hela dagen sen på kvällen när temperaturen sjunker i huset så kommer ju klinkersgolvet vara något varmare än luften vilket gör att golvet upplevs varmt.
Har även en ventil så jag kan om jag vill bara köra värme till golven och inte övriga radiatorer detta brukar jag göra ett tag på hösten.
Kan inte se vitsen med att lägga både el o vatttenburen det låter onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.