Hej!

Jag har köpt mig en lägenhet (projekt) som jag håller på och fixar med. Började med sovrummet för ett par veckor sedan.

Sovrummet hade hiskeliga tapeter som jag ville få ner så jag bestämde mig för att bredspackla och måla. Rådet jag fick från olika färgaffärer var att slita ner lös tapet, måla med spärrfärg, spackla och sen måla. Väggarna är både gips och betong.

Jag fick ner det andra av två lager tapet och målade på det första med vattenburen nordsjö spärrvit. När jag sedan spacklade såg jag att det dök upp bubblor men dessa gick ner när spacklet torkat. Jag var lite orolig så jag köpte mig en provburk med färg och rollade på en bit av den spacklade väggen. Bubblorna dök upp igen, men denna gång försvann inte alla när färgen torkat. Det är små bubblor, mindre än 0.5x1cm. Men om jag nu lägger ner allt jobb så vill jag gärna få det bra!

Jag pratade med en säljare på Beijer som sa att vattenburen spärrfärg är väldigt dålig jämfört med alternativen (vilket inte säljaren jag köpte av sa).


Några tips om hur jag ska få ordning på väggarna? Vad som helst! :) (börjar tröttna på dom)
 
Bubblorna uppstår när du målar med vattenbaserat på de ställen där limmet på tapeten inte tagit riktigt. Vattnet i färgen tas upp av tapeten som sväller och du får en blåsa. Detta fenomen kommer att fortsätta även framledes, och även efter det att väggen torkat ordentligt beroende på att tapeten kommer att ta upp fukt från den omgivande luften. Så under riktigt fuktiga sommardagar kommer blåsorna fram igen, och detta syns tydligare när du målat jämfört med när det var tapetserat.

Vad du kan göra är att måla hela rummet, och sedan märka upp med ett litet blyertsstreck var mitten är på varje liten bubbla som du hittar. Sedan köper du en finnålig limspruta och för in lite våtrumslim i blåsan och trycker till med tummen. När limmet torkat målar du en gång till (ev punktspackla lite innan om det behövs), och nu bör du vara safe för framtiden. :)

Här ser du vad för sorts spruta du ska använda: http://www.spangajarn.se/farg_tapet/tapeter/tillbehor/stiwex_limspruta_9132
 
Redigerat:
Jag slänger mig in i tråden här en månad senare. Jag är i samma sits, håller på att riva tapeter vilket snart får mig att börja gråta för alla sönderrivna knogar, blåmärken i handflatorna efter spackelskrapan och att det aldrig verkar bli nog bra.

Jag är lite inne på att låta den papp som är kvar på väggarna sitta kvar (den sitter fast ganska bra, allt det lösa har jag lyckats få ner) och sedan dra över med någon oljebaserad färg istället för vattenlöslig som du använde. Det borde väl funka, enligt de han pratade med sist? :)
 
Använd en oljebaserad färg som grund så slipper du problemet med bubblor, (släpper inte igenom fukten..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.