Vi håller på att renovera huset för fullt och har byggt en balkong. Vi har bygglov på balkongen, bygglovet är godkänt, signerat utav grannarna och betalt. Balkongen är enligt de godkända ritningarna.

Problemet är nu att vår granne tycker att vår balkong skymmer deras havsutsikt(de har utsikt från andra fönster och balkong). Vi har försökt vara tillmötesgående och därför breddat avståndet mellan spjälorna. De sa att de var nöjda men så fick vi ett samtal från grannen som sa att de överklagar till länsrätten och att vi ska riva vår balkong. :(

Vi har ju inte "tagit" någonting från dem utan att vi bara byggt efter de ritningar som de godkänt. Kan de göra så här?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Tyresö
Det juridiska vet jag inget om, men det sunda förnuftet säger att, om grannen har skrivit på, då är ju grannens beslut fattat dvs "lagt kort ligger". För mej låter det som att grannen bara djävlas med dej - det låter som en skröna som om det hänt i USA. Trodde inte att sånt kunde hända i Sverige - inte en sån uppenbar sak.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
När jag ringer till kommunen säger de dock att de haft liknande fall där grannen fått "rätt" pga havsutsikten men jag tycker det också låter konstigt. De har dock havsutsikt kvar på många andra ställen. Varför har man då en bygglovsprocess, vi har ju följt den till punkt och prickar.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det går bara att överklaga beslut som går en emot.
I det här fallet har ju din granne fått som han vill, nämligen att du fått bygglov.;)
/TB
 
Det finns fall där grannar har överklagat även fast dom skrivit under papperen. Den stora frågan är om dom överklagat inom 3v från det att dom blivit underrättade om att ni fått lovet?
Man kan inte äga en utsikt, frågan är om det är en betydande olägenhet för grannen...
 
O
Tror inte att grannen har nånting att hämta.... som föregående talare, man äger inte sin utsikt, nu handlar det dessutom bara om en balkong.
Det finns folk som bråkar om hela hus och inte har nått att hämta så jag tror att du kan vara lugn... jag skulle fortsätta bygga balkongen, då risken för att grannen ska få rätt är minimal.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Tyresö
Det värsta senariot om grannbråk, som jag varit med om, var när jag pumpade betong till en villaplatta. Några veckor senare när jag var tillbaka till kunden, så fick jag höra att ena grannen hade ringt lantmäteriet och dom mätte fram att villaplattan var 20 cm för nära grannens tomtgräns (alltså 4,3 m). Grannen ringde då direkt till byggnadskontoret och gnällde. Min kund blev då tvungen att såga av den isolerade betongplattan 20 cm - rakt igenom värmeslingorna. Huset fick bli 20 cm kortare.

Det var ett enormt och dyrt jobb att lappa ihop och återställa plattan med alla värmeslingor.
Ingen bra början på grannsämjan.

Visst, klantigt att mäta fel, men 20 cm....att det kan vara så viktigt när husen ändå stod med gavlarna mot varandra och ingens sikt skymdes. Visserligen gäller 4,5 m-regeln, men.......
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tvivlar stark på att din granne vinner någon framgång, med ett överklagande, så fortsätt bygga. Hade något varit fel vid handläggning av bygglovet, kan du vara säker på att kommunen hört av sig. Men du kan redan nu prova hur den där 6 meters parasollen matchar huset i övrigt.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Av egen erfarenhet så kan grannen överklaga ända fram tills att bygglovet är klart. Min granne godkände ritningarna men pga av lång handläggningstid (1,5 år hittills) så han grannen ångra sig och jag blev tvungen att ändra ritningarna.

Inge vidare att veta att hade handläggarna gjort sitt jobb hade min utbyggnad blivit som jag velat.

Men är bygglovet redan godkänt och klart så hade jag inte brytt mig ett dugg om grannarna.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi fick bygglovet godkänt innan sommaren men grannaran har inte fått något besked av kommunen pga att de skrivit på bygglovet.

Grannen hävdar att värdet på huset sjunkit 300000kr, han har haft dit en mäklare.
Jag har svårt att tro det. Hade det varit mitt hus hade jag inte brytt mig om det, jag har ju varit där och sett skillnaden. Och de har havsutsikt från andra fönster.

Om de inte ville ha balkongen där skulle de väl inte skrivit på i första hand?!
Grannen verkar vara väldigt stark, och har varit på kommunen och tjatat flera gånger, blandat in jätte många personer och samlat fakta.
 
Jag vet tyvärr att det finns fall där länsstyrelsen dragit tillbaka ett beviljat bygglov, tror det finns endel rättsfall att läsa på Boverket.se. Vi har fått höra detta av vår kommun, bla fick en familj sitt bygglov upphävt pga att en granne hade synpunkter och länsstyrelsen gick på deras linje. Vet inte mer än så tyvärr :( Men jag håller såklart på er iaf!
 
Jag kan förstå(eller det kan jag inte heller) om man drar tillbaka beviljat bygglov där grannarna inte blivit tillfrågade och signerat. Men att dra tillbaka ett bygglov som den som överklagat en gång godkänt känns väldigt konstigt!

Jag blir rädd för hur folk får bete sig.
Här är man trevlig och tillmötesgående. Följer processen till punkt och prickar och så har man inte rätten på sin sida!

Tror ni vi ska anlita en bygglovsjurist? Vår försäkring täcker inte den kostanden så det kan bli dyrt är jag rädd och vi är ju inte gjorda av pengar, speciellt inte eftersom vi renoverar.
 
Vad säger er kontakt på kommunen, har de någon hjälp att erbjuda er? Jag skulle nog gärna ställa frågan till så många som möjligt om vad ni ska göra, det går att maila boverket för att få reda på vad som kan vara praxis i ert fall. I mitt tycke låter det som att ni borde få rätt, grannen har ju godkänt ritningarna! Har han inte förstått att huset faktiskt kommer byggas och synas också?

Sök så mycket gratis hjälp ni kan få, är ni med i villaägarna så tror jag att det finns någon juridisk som man kan få fråga gratis.
 
Men hur funkar det där egentligen.
Som i det här fallet, där man sökt bygglov, fått det och grannar har godkänt.
Sen börjar man bygga, plöjer ner 150000kr på en balkong och när den börjar bli klar så överklagar då en godkännande granne.
OM grannen skulle få rätt och man går alla instanser som går att gå, eller ger upp direkt och river.
VEM ska stå för de kostnader man haft? Bygge och rivning? Är det man själv som får bekosta så är det ju totalt livsfarligt att börja bygga, trots bygglov.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Tyresö
Hubbe2 skrev:
Men hur funkar det där egentligen.
Som i det här fallet, där man sökt bygglov, fått det och grannar har godkänt.
Sen börjar man bygga, plöjer ner 150000kr på en balkong och när den börjar bli klar så överklagar då en godkännande granne.
OM grannen skulle få rätt och man går alla instanser som går att gå, eller ger upp direkt och river.
VEM ska stå för de kostnader man haft? Bygge och rivning? Är det man själv som får bekosta så är det ju totalt livsfarligt att börja bygga, trots bygglov.

Jag är inte heller så insatt i bygglovsregler. Det är ju inte så ovanligt att villaägare gör en tillbyggnad på närmare 1 milj och allt är godkänt. Finns det då en risk att någon granne kan överklaga när bygget är klart - och att man då blir tvungen att riva tillbyggnaden?

Jag hoppas att det inte kan vara så illa med rättssystemet i Sverige.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.