13 206 läst · 19 svar
13k läst
19 svar
Motorer av märket GGP?
Sida 1 av 2
Briggs & Stratton är ju ett väl inarbetat namn och det är nog det fabrikatet som det är lättast att få tag på reservdelar - hållbara är dom också - bara byta olja en gång om året, sen håller motorn i all evighet. Vad jag förstår så är GGP ett nytt motorfabrikat, så då brukar det tyvärr vara en del barnsjukdomar dom första åren. Men det visar sej.
GGP köper sina motorer från flera håll. Står det B&S kommer de från USA (Briggs & Stratten). De som bara heter GGP kommer från Kina. GGP har haft probelm med sina Kina-motorer och återförsäljarna blev vansinniga på dem (dom fick ju ta smällen med kunderna). Det var förra året när GGP höll på att konkursa..
GGP-motorerna till snöslungorna är bra, nu. Det var problem i början (otippat!) men 2009 och framåt är det lugnt.
B&S är störst på snöslungemotorer nu när Tecumseh inte finns längre. Honda är bäst som vanligt, men finns i stort sett bara på Hondas egna slungor vad jag vet.
en snöslungemotor jobbar kanske max 10 tim/år normalt (södra Sverige) så det är inte så svårt att göra en som håller många år. Problemen brukar komma när man förvarar maskinen långa perioder med bränsle i. Satan vad illa det luktar när man ska göra rent en förgasare som stått några år.
Bästa servicetipset alla kategorier för snöslungor är att använda alkylatbensin (miljöbensin, typ Aspen).
B&S är störst på snöslungemotorer nu när Tecumseh inte finns längre. Honda är bäst som vanligt, men finns i stort sett bara på Hondas egna slungor vad jag vet.
en snöslungemotor jobbar kanske max 10 tim/år normalt (södra Sverige) så det är inte så svårt att göra en som håller många år. Problemen brukar komma när man förvarar maskinen långa perioder med bränsle i. Satan vad illa det luktar när man ska göra rent en förgasare som stått några år.
Bästa servicetipset alla kategorier för snöslungor är att använda alkylatbensin (miljöbensin, typ Aspen).
Jag fick rådet att köra på så högoktanigt som möjligt då det tydligen ska vara etanolfritt i bland annat shells 99 oktan.
Men till en slunga som max tar 20 liter per vinter så kan man ju helt klart köra på aspen
Men till en slunga som max tar 20 liter per vinter så kan man ju helt klart köra på aspen
Shells är bra den med (V-Power va?) Men jag föredrar alkylat, har jäkligt svårt för avgaser sen jag började med det här jobbet, mår illa så fort en motorsåg startas med "vanlig bensin" i.mats_o skrev: