Howdy alla självfixare!
Jag vill dela med mig av en idé som jag fick av en god vän på flygklubben Sunne.
Han är en av klubbens uppfinnare och idén med att lätt göra ren klippdäcket är som följer:
Borra ett hål på ovansidan av klippdäcket, montera dit en slangkoppling typ Gardena, efter att ha klippt gräsmattan så är det bara till att klicka dit vattenslangen, starta klipparn och vips så är allt rent. Helt genialt! Inga ömma knän eller tunga lyft. Bara lite vatten.
Hälsningar Esa:wow:
 
Milkshaken
Tack Esa för tipset... Jag har även sett anordningar med 2 st hål i klippbordet, 1 i vardera knivhus och 2 st gardena snabbkopplingar sammankopplade till en central gardena snabbkoppling....
Javisst är det lysande, dock får man nog räkna med att lagren i knivhuset blir lite mycket bevattnade... så se till att det finns extrafett vid dessa....
 
Milkshaken skrev:
Tack Esa för tipset... Jag har även sett anordningar med 2 st hål i klippbordet, 1 i vardera knivhus och 2 st gardena snabbkopplingar sammankopplade till en central gardena snabbkoppling....
Javisst är det lysande, dock får man nog räkna med att lagren i knivhuset blir lite mycket bevattnade... så se till att det finns extrafett vid dessa....
Yrkesbutiken där jag handlar har försätt klippdäck med detta i flera år om kunden så önskar.
Frågan är väl bara om det går snabbare,smidigare el. bättre resultat än att fälla upp o spola...
 
Tyresö
Hahaha, jag har gjorde likadant med min motorklippare - tanken var god, men det fungerade inte pga gräsklippet "geggade" fast i "klipphuset" och lossnade inte av centrifugalkraften från klippbladen som slungade iväg vattnet.
Det som hände var att fukten gjorde att det hopklibbade gräsklippet började jäsa i sommarvärmen och lukta som bottensatsen som blir över när man har kokat..... (kanske inte ska förklara mer - Norrlänningar förstår vad jag menar).

Som sagt - tanken var god men det fungerade inte, åtminstone inte på min motorklippare.
 
Redigerat:
Milkshaken
jag fäller upp och spolar med högtrycken.....:)
men visst tanken är bra som ESA har, men det funkar inte för fuktigt packat gräs...
 
  • Gilla
henke_karlsson
  • Laddar…
Husqvarna har den här lösningen på några av sina klippare, t ex LC 53 och LC 48. Uppfinnarjocke i Sunne har tydligen fått sin idé i en Husqvarna-butik.....
 
Milkshaken
:) Ja kanske Husqvarna går på billighetslösningar nu då när det inte är så mycket svenskt kvar....
 
Att Husqvarna använder Gardenakoppling på fler och fler modeller beror även till viss del på att de äger Gardena sedan några år :)
 
Milkshaken
Och Gardena är väl tyskt har jag för mig.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.