Hej!

Har precis köpt mig ett hus på 120kvm + 76kvm biarea. Det är fjärrvärme där i dagsläget och dom tidigare ägarna har uppgett en uppvärming på 39.000kwh/år :| Tänkte tilläggsisolera och fixa nya inomhusgivare istället för utomhusgivare till fjärrvärmen.

Men vill även ha lite andra alternativ som kanske kan sänka kostnaderna ännu mer.
I vardagsrummet sitter det en öppen spis idag. Går det att göra något med denna så att den kan hjälpa till med uppvärmningen? Läst något om insatser osv?

- Vad kan det tänkas sänka i kwh och vad kostar en sådan?
- Samt går det att sätta in en sådan i vilken öppen spis som helst?

Tack på förhand :)
 
Om du håller en hyffsad brasa igång dagligen i en insatskamin bör den ge ut 3-5 kW i timmen
Säg att du eldar så i 5 timmar om dagen under de sex kallaste månaderna på året.
Du har då producerat mellan ca 2700 och 4500 kWh. Denna energi kan du i teorin subtrahera från fjärrvärmen.
 
ok, låter ju ganska bra, iaf om jag i fortsättningen kan lyckas få tag på gratis ved som jag gjort nu.

Vilken typ av insatskamin bör man då köpa? Något märke man bör kolla lite extra på och något man kanske ska hålla sig borta ifrån?
 
Undrar precis samma sak :)
 
Det där med märke på saker är ju inte så enkelt, fråga nån vilken bil man ska köpa så får man väldigt olika svar :) Men vi köpte en Roslagsspis till våran öppna spis, egentligen ville kompisen som hjälpte till med installationen att vi skulle köpa en Keddy för såna hade han monterat rätt många och dom var bra enl han men det blev en Roslagsspis i alla fall.
Den fungerar utmärkt av vad jag kan bedöma, vi har inte mätt upp nån ev. vinst jmf med innan vi har också fjärrvärme och eldar mest för komforten men så här års är det ibland skönt att tända en brasa när man kommer hem och huset är lite rått/utkylt efter att ha stått tomt över dagen.
Vi har i alla fall ingen erfarenhet som talar emot Roslagsspisen.
 
Spontant så tycker jag du måste börja med att sänka den totala energiförbrukningen ditt hus har. Gå upp och titta på tjockleken på isoleringen i vinden till att börja med, sedan fönster väggar etc etc Och ventilationen(fel/för mycket kan suga ut värmen) kanske skall ha ett ftx aggr med värmd till-luft?

Ditt hus drar alldeles för mycket med 2-3 personer som normalduschar och har 21-22c. Borde ligga på knappa 20 Kkw/år.

Så om det inte är för myskänslan du vill ha spis så titta på det ovanstående och sedan på om du inte kan sätta in en luft/luft värmepump som stödvärmer.
 
Det är säljarnas uppgifter som sagt, 2 vuxna plus 2 tonåringar i huset. Dom hade 23grader inomhus enligt besiktningsmannen. Vi kommer väl prova med 20 - 22grader. Garageporten har 1dm stor springa samt att dom kör varmt där inne också, detta kommer sänkas till temp så att inte vattnet fryser samt att springan ska åtgärdas.
Tilläggsisolering är beställd samt kommer täta fönster/dörrar Om det visar sig behövas. Detta borde sänka kring 30k eller under minst.

Men tänkte ändå köra in en insatskamin tänkte jag så att den avger värme under en längre tid. Går det att stödvärma så vore det ju kanon, annars som mysvärme. Men att bara ha en öppen spis vet jag inte då det ändå måste dit skydd så det inte sprätter iväg glöd in i rummet osv.
 
Ingen öppen spis, den drar ut mera än vad den tillför. Så satsa på en spisinsats i gjutjärn. Vi har gjort den kompletteringen både i huset och fritidshuset.
Välj gärna en med större glasrutor så får du lite av den öppna spiskänslan.
 
Välj en lite mindre storlek är ett tips från mig. Vi satte in största modellen av sverigekasetten i öppna spisen när vi köpte hus. Det ger väldigt mycket värme, vilket gör att det blir väldigt varmt i vardagsrummet efter bara en brasa. Man måste också göra ganska stora brasor för att det skall brinna bra. Bättre med en mindre kamin så kan man elda lite mindre brasor och kanske ett par brasor efter varann om det behövs.
 
ok, tack för tipsen. Tror det blir en liten mindre insats då det känns som att man kan styra värmen på ett bättre sätt. Sen blir det tempstyrda värmeförflyttare mellan rummen också så man kan sprida vidare lite av värmen till resten av huset.
 
Vi har en ett år gammal insats i vår öppna spis, den är en utmärkt värmekälla.

Eftersom vi har en mycket öppen planlösning och eftersom det är fler ton tegelsten/murbruk som värms upp vid eldningen och sedan sakta avger värme så slipper vi problemet med snabba tempväxlingar vid eldningen även om vi eldar flera timmar i sträck.

Vi valde efter mycket letande en Camina Wärmo insats med fläktkonvektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.