Hej

Har en eldriven bastu som jag nu vill koppla in en ljudanläggning i. Har köpt en T-amp som jag skall koppla in utanför bastun i relaxen som jag senare skall koppla Iphone/Ipod till för att få ljud. Hade tänkt köpa två marinhögtalare på Biltema för inbyggnad och koppla in i bastun.

Kommer dock inte bygga in dem utan antingen bygga en låda till dem eller bara fälla in dem i en bräda eller skiva. Vad tror ni om detta? Räcker det?

Sen kabeldragingen från förstärkaren till högtalaren. Hur gör man med den? Är helt grön på sånt här så jag uppskattar all hjälp.

/Jonas
 
Tyresö
Jag köpte en bilstereoanläggning med marinhögtalare, 2 högtalare under laven i bastun och 2 högtalare utanför bastun i relaxen. Till bilstereon köpte jag ett löst fack - som är till för om man ska montera in bilstereo i fordon/maskiner utan färdigt fack. Till bilstereon - som är fastsatt i en hylla utanför bastun - kopplade jag en eliminator 230V - 12V som var IP-klass 63 (tror jag), den är åtminstone godkänd för våtutrymme och kostade ca 1100 kr. Allt var väldigt lätt att koppla - är man bara läskunnig, så är det lika enkelt som när man var liten och hade en pysselbok: "Hur ska kaninen hitta till moroten?" Ljudet kan jag styra som i en bil - fram/bak höger/vänster och det är ett sat#" dunk i grejerna.
 
En marinhögtalare klarar nog luftfuktigheten som uppstår men hur är det med temperaturerna? Gummiupphängningen i en sådan lär ta stryk ganska fort. Med andra ord, sätt dem lågt men ändå stänkskyddat om du kan.

Dold kabeldragning, helst så långt från varma sidan som möjligt.
 
Mikael_L
Där kablarna passerar genom väggen vill du ju slippa att vatten tar sig in i väggen.
Då kan du t.ex. borra hål rätt genom, sen skjuta in en bit VP-rörsbit så lång att den sticker ut några mm på varje sida. Sen tätar du med silikon eller akrylfog ifall du behöver måla över, mellan vägg och rör.
Sen drar du genom högtalarkablarna och avslutar med en klick silikon eller akryl som tätar själva röret.

Bygger du en låda ska du se till att den inte blir alltför liten, för då blir basåtergivningen lidande. En 3-6 liter bör passa hyggligt för 4" till 6,5" högtalare. Exakt volym går inte att veta utan att veta högtalarparametrarna.
Bara rätt genom väggen, och låta själva väggen vara lådan funkar också bra.

Sätt inte högtalarna upp nära taket, det blir ohyggligt varmt och fuktigt där så det mördar nog högtalarna ganska snart. Sätt dom t.ex. under lavarna eller någon annanstans lågt ner.

Har du klinker/kakel i bastun kan ljudet lätt bli lite hårt, då är det troligen en liten fördel att högtalarna inte är riktade rakt mot öronen på de som badar. Har man jobbigt ljud kan man försöka få in ett 2-4W watts motstånd på ca 2 till 5 ohm i serie med kondensatorn som utgör delningsfiltret till diskanten.
Ofta lite trixigt på högtalare med hopbyggd diskant och bas.
Det blir troligtvis aldrig riktig hifi i en bastu, men ljudet kan nog bli rätt hyggligt attraktivt ändå.
 
Tyresö
Under laven nere vid golvet är det inte alls varmt, så det fungerar alldeles utmärkt - ljudet sprider sej i hela bastun oavsett var den placeras.
 
Drar kablarna på motsatt sida från aggregatet så värmen därifrån är inga problem. Förstärkaren och min Iphone kommer vara på andra sidan relaxen där inget vatten existerar så dessa behöver jag inte vara orolig över.

Hur är det med vatten och högtalarkablarna? Måste det vara en elektriker som drar dessa och fuktspärrar dem?

Hur skall jag sätta upp de infällda högtalarna om jag inte vill fälla in dem i väggen? Hur skall man stänkskydda högtalarna? Blir ju både svett och en del vatten i en bastu...
 
Mikael_L
jontesjostrom skrev:
Hur är det med vatten och högtalarkablarna? Måste det vara en elektriker som drar dessa och fuktspärrar dem?
Nej, du får göra det själv, så länge det inte inbegriper 230V.

Hur skall jag sätta upp de infällda högtalarna om jag inte vill fälla in dem i väggen? Hur skall man stänkskydda högtalarna? Blir ju både svett och en del vatten i en bastu...
Då får du väl bygga en låda.
Efterlikna en fågelholk, med lutande tak som går ut en bit framåt så har du ju lite stänkskydd.
rofnet-se_40208994.jpg
Sen får du försöka undvika att spola vatten rakt på dom.Men är det av marinmodell bör dom faktiskt klara direkt vattenkontakt.
 
Nä, det blir ju inte så stor spänning då det bara är högtalarkabel och man lär ju inte spela så hårt.

Smart idé om en fågelholkskonstruktion och sen placerar man den under lavarna och så långt ifrån vattnet som möjligt. Kan ju "klä" taket med en plexiglasskiva så vattnet rinner av bättre. :)

Material och mått? Idéer tas emot med glädje.

Dessa högtalare hade jag tänkt köpa. Det får duga då jag inte orkar lägga ner nå mycket pengar på detta.

31-3682_m.jpg

Marinhögtalare, 80 W, 2 st.

2-vägs högtalare i vitt ABS-hölje. RMS: 20 W. Max uteffekt: 80 W. Monteringsdjup: 55 mm. Frekvensomfång: 110 Hz–20 kHz. T-york: 66*24,95*13*3-31. Magnet: 70*32*10-Y25. Bricka: 66*24,95*13*3-31. Högtalarspole: 25*25*3,6ASV-0,17. Kon: PP genomskinlig kon.

Gud så roligt att börja mixtra.

/Jonas
 
Har gjort det mycket enklare. Vår gamla reciever i rum bredvid och sedan endast en högtalare i bastu respektive relax. Både utrymmena är så små och du får ändå ingen bra sittplats för någon vettig musiknjutning så det räcker med en högtalare i varje utrymme. Köpte några färdiga högtalare hos Kjell&Company som skulle tåla t.ex. båt/husvagn.
http://www.kjell.com/?item=26340&path=470000000,494010000,494040000
Och skruvade in den i ett hörn under lavarna och den andra uppe i ett hörn i relax.
 
Ok,det är ju också en lösning. Blir nog inte nå billigare att köpa de infällningsbara och sen bygga in dem i nån låda.

Måste man stänkskydda dessa något eller räcker det om man sätter dem underlavarna i något hörn?

Hur gör man med högtalarkontakterna? Måste dessa skyddas mot vatten/fukt på något sätt?

/Jonas
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Har gjort det mycket enklare. Vår gamla reciever i rum bredvid och sedan endast en högtalare i bastu respektive relax. Både utrymmena är så små och du får ändå ingen bra sittplats för någon vettig musiknjutning så det räcker med en högtalare i varje utrymme. Köpte några färdiga högtalare hos Kjell&Company som skulle tåla t.ex. båt/husvagn.
[länk]
Och skruvade in den i ett hörn under lavarna och den andra uppe i ett hörn i relax.
Och dom här kostar 300 mer, men går djupare i basen. 50Hz.
http://www.kjell.com/?item=26340&path=470000000,494010000,494040000

Den angivna frekvensresponsen på BT-högtalarna tyckte jag lät alltför risig:
Från 110Hz :x. En bit under 100Hz måste det väl ändå vara för att vanlig pop och rock-musik ska låta njutbart.
 
Mikael_L
jontesjostrom skrev:
Måste man stänkskydda dessa något eller räcker det om man sätter dem underlavarna i något hörn?

Hur gör man med högtalarkontakterna? Måste dessa skyddas mot vatten/fukt på något sätt?
Det borde räcka ganska bra att ha dom under lavarna endast, för jag får intrycket att lådan är hyggligt hermetiskt sluten ...
Vill du kan du ju alltid sätta en liten lutande brädlapp eller plåtbit som ett litet "tak" över.

Vad det gäller kontakterna där bakom går det väl att försegla allt med en silikonklick som man smetar ut, om man känner sig orolig. Att låta det finnas 1-2 dm extra kabel som man kan mata fram kan ju annars vara en god ide, ifall det ärgar och har sig vid kontakten kan man kapa av en bit kabel och kontaktera med fräsch koppar igen.
 
i har lika högtalare som du monterad i bastun, en under varje lave, vi tycker att det fungerar jättebra.

Kom ihåg att koppla så att du kan slå av högtalarna, samt sänka i relaxen resp. bastun var för sig!
 
  • IMG_0547.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lutar mer och mer åt att beställa de "färdiga" högtalarna från Kjell för det känns lättare och smidigare. Dessutom så har de ju större frekvensomfång så det kanske låter bättre dessutom.
 
Sådana har vi i båten men jag tycker inte att dom e lika bra, men förutsättningarna e ju inte heller jämförbara i en båtkabin & en bastu/relax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.