Jag bor i ett hus byggt på 20-talet, och försöker så gott det går att återställa dess ursprungliga prägel tidstypiskt. Jag har diverse ytterdörrar insatta på femtio och sextiotal som jag vill byta ut, och vill helst inte köpa nya "ugnsbakade" dörrar utan vill om möjligt få tag på gamla spegeldörrar och sätta dit.

Hur tilläggsisolerar man en gammal massiv trädörr? Och framför allt, går det att använda sig av en fd. innedörr, tilläggsisolera den och använda som ytterdörr? Pardörrar hittar jag gamla, men spegeldörrar ytter är det nämligen klenare med, så kanske kan man få tag på en massiv innedörr och konvertera?
 
Jag är lite i samma tankar, gamla ytterdörren finns bevarad på uthusets vind. Dörren är en spegeldörr med 6st glasrutor upptill. Min tankar går som följer:

-Renovera utsidan (måla etc)
-Byta glasen till kasetter
-Montera 30mm PUR (Sauna-Satu)på insidan i ram
-Tillverka ny karm

Men, vad göra med ytskiktet på insidan? Man får ju inte så lätt till speglar där, jag bollat med tanken på fingerpanel el. dylikt. Vad tror ni?
 
Jag tycker inte att man skall förstöra en gammal dörr med att försöka tilläggsisolera den. Det lär varken bli bra eller snyggt. Det gamla sättet var väl att ha två dörrar och en liten hall som var ouppvärmd. Det fungerar fortfarande om man kan tänka sig att ha lite kallare där man förvarar ytterkläder. Lägger man på isolering och ny insida på en gammal spegeldörr kommer den att bli mycket tjock. På insidan kommer det inte att synas att det är en gammal dörr. På utsidan fungerar illusionen tills någon öppnar dörren så att tjockleken syns. Trädörrarnas förmåga att slå sig kvarstår så att man har en dörr som varken är snygg eller varm. Mitt förslag är att man bestämmer sig för om man vill ha en gammal och snygg dörr eller en ny och varm. Att försöka kombinera lär inte bli bra.

Erik
 
Mjoo, men det är lättare att bygga om dörren än huset :)
 
Vi har dubbla pardörrar på ca 15 cm avstånd från varandra. Lösningen för oss blev att byta ut det yttre paret (som var helt slut) mot nytillverkade dörrar med isolerglas medan vi behöll de vackra innerdörrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.