A
Jag har börjat snöa in på att bygga ett runt hus som i så fall skulle innehålla en stor samlingssal och ett par små grupprum på en lägeranläggning i södra Sverige, det skulle ha en radie på 6,5 meter och jag tänkte en takvinkel på någonstans kring 15-20 grader.

Golvytan blir då ca 130 kvm och jag är inte alls intresserad av stolpar eller bärande väggar inne i huset, eftersom det ska användas som stort mötesutrymme.

Jag tänker mig att man gör ett sex- eller åttakantigt tak och jag inser att med såna spann så blir det garanterat frågan om en ganska grov limtråkonstruktion, men innan jag kan släppa tanken, så måste någon förklara för mig att det är omöjligt. :)

Är det någon som har någon erfarenhet av liknande byggen, eller ens har en aning om vem som åstadkommer liknande konstruktioner?

Väggarna är tänkta att vara uppmurade av lättklinker.
 
A
Jag tittade faktiskt på en sån konstruktion, men vem konstruerar dem? Jag känner inte att jag är byxad att dimensionera och baxa en sån konstruktion genom processen med bygglov och sedan bygget...
 
Mikael_L
Scouten skrev:
Jag tänker mig att man gör ett sex- eller åttakantigt tak och jag inser att med såna spann så blir det garanterat frågan om en ganska grov limtråkonstruktion, ...
Hmm, blir det ...?

Är inte fribärande takstolar för 13m spännvidd någorlunda smäckra?

Du kanske skulle kunna dryfta idén med en takstolstillverkare om du inte får bra svar här.

Tass i Knutby utanför Uppsala kan designa sånt som är lite utanför standardgrejer, dom kanske kan ge råd om detta.
 
A
Allt beror väl på vad man tycker är grovt eller smäckert. Tack för tipset, jag ska kolla med dem!
 
Mikael_L
Jo det är klart. :)

Riktigt smäckert kan det ju bli med stålkonstruktioner. Är du ute efter ännu coolare frihetskänsla och svävande tak så kan man ju kolla vad det blir med titanlegerat stål eller något annat riktigt höghållfast.

Nåja, mellan "grov limträkonstruktion" som var dina egna ord och "grov konstruktionsvirkesregelkonstruktion" så tippar jag att konstruktionsvirket ser lite smäckrare ut. :)


Undra ifall jag nu har skrivit det längsta ordet på detta forum? :D
 
Jag ser inga större problem med bygget av en sådan byggnad, det finns/fanns en hel del sådana till dansbanor/restauranger m m, ute i skogarna runt om i landet.
Men dessa var i regel uppbyggda med en rad/cirkel av stolpar som höll upp det hela. Men i ditt fall får du inrikta dig på att taket blir i en bit, en hatt m a o , så att trycket från taket hamnar rakt ned. Innerväggar får sedan utgöra en extra förstärkning av hela bygget. En kul idè som snabbt får namnet Tårtan.
Byggnadsnämnden kommer nog att ställa frågor och be om konstruktionsritningar.
 
A
Titanlegeringar i all ära, men något av ledordet när saker och ting ska byggas ideellt brukar vara att det ska vara billigt, eller ännu hellre gratis, så jag tror att jag måste låta någon annan använda de allra roligaste lösningarna (jag antar att det till slut kommer att sluta med ett fyrkantigt hus fullt med pelare och bärande väggar)!

Jag misstänker också att byggnadsnämnden kommer att ha ett par frågor, så det verkar bättre att låta någon annan räkna på det än att jag själv går runt och funderar och till slut bestämmer mig för att "det här måste räcka", även om jag är duktig på att överdimensionera.

Man kanske kan köpa en gammal dansbana som ändå ska rivas?
 
Mikael_L
Även ett hus (eller dansbana) som flyttas ska underkastas alla dagens byggregler.

Det betyder att du kanske inte kommer undan att redovisa hållfasthetsberäkningar.

Det kanske t.o.m betyder att den gamla konstruktionen inte ens når upp till dagens krav och "blir underkänd". Bl.a. har snözoner uppgraderats på de flesta orter i landet.
 
A
Typiskt varför är "enkla" lösningar sällan det bästa?

Jag måste alltså hitta en väldokumenterad, billig dansbana i norra Sverige, som jag sedan lyckas demontera och transportera gratis till södra Sverige och sedan bygga upp? Låter helt oproblematiskt! Jag hoppas på killarna i Knutby (eller motsvarande firma någon annanstans).
 
Jo det gäller att planera tidigt, vad som byggas skall, och naturligtvis att kunna se sina egna begränsningar, själv saknar jag sådana...haha.

Så här kan det gå till när jag tillverkar egna limträbalkar 13.5 meter långa till den egenritade kåken
IMG_0600-1.jpg
 
och här går dom till väders, 20 stycken är tillvekade

IMG_0652-1.jpg
 
A
Imponerande! Sparar man mycket pengar, eller är det mest känlsan av att ha gjort dem själv?
 
Scouten skrev:
Imponerande! Sparar man mycket pengar, eller är det mest känlsan av att ha gjort dem själv?
Jo det är klart att det blir betydligt billigare att tillveka dom själv, om man nu inte värdesätter sin egen tid. ca 25.000 kostade materialet (K24 virke) + 5 veckors jobb, mot ca 100` för färdiga. Det där med att göra det själv, kommer man snart över när man går på ett sånt här bygge (210kvm) ensam, man undrar många gånger, om det aldrig blir färdigt:S
 
A
Hur gör du med byggnadsnämnden och hållfasthetsberäkningar? Hur skarvar du virket? Är det bara ända mot ända? Inte för att jag just i detta nu behöver några limträbalkar, men det är ju för intressant för att inte lära sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.