Numera grävs ofta kabeln ner för att förhindra stöld, men dess läge ska ju kabelns ägare känna till och kunna informera de som vill koppla på om.. Men du behöver ju ha en behörig installatör för att de ska godkänna detta så innan du skaffar det lär inget hända.
 
Problemet är kanske inte att hitta kabeln utan att det skulle vara mitt ansvar att:
* Begära kabelvisning.
* Gräva fram kabeln.
* Gräva groppen strax utanför tomtgräns där skarvingen skall ske.
* Säga till vattenfall att det är klart att skarva.
* Fylla igen allt igen.
När jag fått ett schablonpris från eon för inkoppling till huset.
Detta skulle var mycket enklare att göra om jag var informerad om detta innan.
En behörig installatör är anlitad men han har inte heller fått denna information.
 
Jag upprepar inget av det du nämner är ditt ansvar, kabeln fram till mätaren är nätägarens och det är nätägarens ansvar. Har du lagt rör till tomtgränsen har du uppfyllt din del av avtalet.
Här står vad som gäller och jag kan inte tyda nått på något annat vis än att nätägaren har fullt ansvar till överlämningspunkten.
Från 2009-07-01 gäller avtalsvillkor för- Konsumenter:NÄT2009K
 
Tack!!
Nu gäller bara att övertyga eon om detta ;-)
 
Är det EON eller Vattenfall?
 
Slugge skrev:
Är det EON eller Vattenfall?
Tänkte samma tanke då TS nämner både Vattenfall och EON. I ditt första inlägg har du varit i kontakt med Vattenfall och sedan har EON svarat?????
Antingen är det felskrivning eller så pratar du med fel nätägare.
Men grundproblemet är att du själv kliver in i handlingen istället för att låta din elinstallatör sköta uppdraget, som Elmont skriver.
Är själv i en annan bransch men även här kliver en tredje part, som i regel är slutkunden in, och vill vara delaktig vilket skapar förvirring och ofta även leder till felaktigheter.
 
Utsättning ska man inte behöva begära när man ska ha in serviceledning.
Är det en "färdig" tomt med framgrävt EL/VA? Isåfall har kanske dina grundkillar inte uppmärksammat var Elleverantörens överlämningspunkt är och lämnat av ditt rör på fel plats?
I normala villakvarter där EL/VA är framgrävt, så ska gropen lämnas öppen vid tomtgräns för att nätägaren ska kunna dra i sin kabel/skarva vidare till huset/fasadmätarskåpet.

Precis som alla ovan säger, så är det nätägarens kabel ända fram till fasadmätarskåpet, men jag tror att TS missar något här. Antingen fel bolag eller att man faktiskt har fått en punkt där nätägaren "lämnar av" men missat denna.


När vi byggde nytt, så var EON väldigt trevliga och hjälpsamma (både planerare och killarna på plats) om hur vi skulle mötas med rören. Detta var iofs utanför tätbebyggt och de grävde till och med in en bit (20m) på vår tomt för att få bästa tänkbara överlämning - detta helt gratis!


EDIT: läste igen:
"Vem är ansvarig för att hitta i förväg nergrävd kabel i tomtgräns?"
Detta känns som att de har lämnat av och aviserat var till er/husfirman/elektrikern. Fråga nätägaren om vem de har rapporterat detta till. Det finns säkert papper på det om de söker på beställarens namn tex.

Mvh
Thomas
 
Redigerat:
Hej
För att förtydliga mig lite.
Avtalet för el anslutning är med eon. Eon använder sig av vattenfall för att utföra uppdraget.
Huset ligger utanför tättbebyggt område avlopps anslutning finns inte att få.
När service kabeln grävdes ner fanns det bara jag som tomt ägare, ingen husfirma eller elektriker.
Jag lägger inte mig i kommunikationen mellan min elektriker och eon.
Det jag försöker reda ut är varför jag skall betala en grävare för att hitta en nergrävd kabel vid tomgräns som ägs av eon. Detta tar tid och pengar från mig.
Om man tittar på avtalet så har min elektriker följt alla krav.
När jag pratade med eon så tyckte dom först att vi inte skulle behöva stå för detta.
Men när dom försökte fixa detta så kom det fram att eon och vattenfall har kommit överens om att husägaren skall stå för detta. I normala fall så är det inga problem när husägaren är informerad om placering och kan dra sin anslutning till rätt ställe.
Om jag förstår det rätt så är det olaligt för mig att gräva utanför tomtgränsen.
Endå så kräver eon att jag skall göra detta.
Nu har vi handgrävt ute i snön och hitta kabeln. Den låg som jag ser det strax utanför min tomtgräns.
Som jag ser det finns inget i avtalet att jag skall göra detta men var tvingad att göra det för att få anslutningen.
 
Är det du som gjort beställningen till EON på serviceanläggningen innan de grävde ner den? Det måste ju finnas dokumentation (hos dem iallafall) på var de lagt sin kabel invid din tomt.

Skönt att ni hittade ledningen! Stack den upp ur marken? (tolkar det så iom att du skrev "grävt i snön") Isåfall kanske jag förstår EON/Vattenfall att de tycker att de gjort sitt, annars inte.

Mvh
Thomas
 
Nej jag gjorde beställningen långt efter dom grävde ner kabeln.
Dom andra husen var mer en ett år före oss. Jag köpte tomten samtidigt men utan bindning till husleverantör.
Ledningen låg över en halvmeter ner i backen. Inte så jävala roligt att handgräva sktiten.
Den låg ochså som jag ser det utanför våran tomtgräns.
Har nu äntligen fått vattenfall att skarva deras kabel.
Och Eon har gett mig ström. ;-)
Jag anser fortfarande inte att det var mitt jobb.
Kommer att försöka begära ersättning för försening och extra arbete.
Ett antal hantverkare måste jobba i helgen bara för detta.
 
Skönt att det löste sig.

När vi byggde vårat så hade byggfirman grävt fram kabeln med grävaren och elektriker kopplat.. sen la dom en lastpall över hålet som var ca 1*1 meter och 70cm djupt.. sidan om hade dom lagt en stor bunke grus..

När huset väl var klart så började vi undra över hålet.. tiden gick och vi flyttade in och skrev klart sista pappren och vi tänkte bara att det kommer väl nån o fixar till det.
Ringde dom efter nån veckas tid och frågade va som skulle hända med hållet.. "-Det får du fylla igen sa dom"..
Visst, det var bara ett stort hål och grus hade dom ju lämnat men man fick ju självjkart tanken att varför ska jag göra detta..
Antar att dom inte orkade köra ut för att fylla igen ett hål och täcka kabeln.. hehe..
 
Det vanliga är att man sätter byggkraften på kabeln man lämnar och lämnar så mycket kabel att man utan att skarva kan dra den till mätaren. blir den lämnade kabeln för kort skarvar man den naturligtvis i "gropen" och det är ALLTID nätägaren som ombesörjer den skarvningen, vi "vanliga" elektriker får INTE skarva den kabeln. För att skarva måste strömmen brytas i nätägarens fördelningsskåp och där får bara nätägaren ( eller en av nätägaren utsedd) "rota"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.