Patrik_Hed skrev:
Konstigt.

Vad jag har hört så ska norrmän vara väldigt lata och ha en inställning att "äh, det kan jag göra i morgon" och så ska det tydligen inte finnas någon kommunikation alls mellan snickare och elektriker. Ska elektrikern in med el i en vägg så får han se till att vara på plats innan väggen dubblas för snickarna skiter i vilket. Ska tydligen vara mycke utanpåliggande på nybyggen.

Vill du verifiera eller dementera?

//Patrik
Ungefär vad jag hört också och därför vill dom ha svenska hanverkare i Norge.
 
Jag tror inte att den "Finska elektrikern" verkligen är elektriker. Jag är säker på att man har lika höga krav på elsäkerhet i Finland som i Sverige.

Det har varit lite debatt om hantverkare från olika länder här på forumet har jag märkt.
Jag säger som så, att en bra hantverkare, är en bra hantverkare oavsett var han/hon kommer ifrån.
Vad man ska fråga sig är, om den man anlitat verkligen är utbildad inom yrket i fråga.
Det finns många lycksökare som utger sig för att vara murare, snickare, elektriker mm fast de kanske egentligen ska hålla på med ngt annat.
 
Tyresö
lordi skrev:
Jag tror inte att den "Finska elektrikern" verkligen är elektriker. Jag är säker på att man har lika höga krav på elsäkerhet i Finland som i Sverige.

Det har varit lite debatt om hantverkare från olika länder här på forumet har jag märkt.
Jag säger som så, att en bra hantverkare, är en bra hantverkare oavsett var han/hon kommer ifrån.
Vad man ska fråga sig är, om den man anlitat verkligen är utbildad inom yrket i fråga.
Det finns många lycksökare som utger sig för att vara murare, snickare, elektriker mm fast de kanske egentligen ska hålla på med ngt annat.

Man kan sammanfatta den Finska elektrikerns utförda jobb, med ett enda ord: KOSKENKORVA....
 
Tyresö skrev:
Man kan sammanfatta den Finska elektrikerns utförda jobb, med ett enda ord: KOSKENKORVA....
I detta fall kan det vara så. Men, att vara finne betyder inte att man gillar kosken, all alcohol är gott. :wow:
 
O
Vad man enkelt kan säga att efter att Polen gick med i EU och de kommit hit å snickrat så har vi fått någonting att skylla på och våra svenska hantverkare höjs över skyarna, gamla problem glöms bort, nu är det polackerna som gör alla fel....
Om vi tänker efter så vet vi att det var mycket problem med svenska hantverkare innan... Men nu blir dessa kvacksalvare duktiga....

Visst finns det dåliga polska hantverkare, men det finns lika mycket dåliga svenska hantverkare....
 
Chansen att råka ut för en dålig utlänsk hantverkare tror jag är större än att råka ut för en dålig svensk hantverkare och det utav den anledningen att det är mycket lättare att åka till ett annat land, göra ett antal slarvjobb och sedan dra hem, det är ju aldrig någon som får tag i personen/företaget igen ändå.
Snabba pengar om man har en hemmamarknad som är lite trög.
 
Chansen att råka ut för en dålig utlänsk hantverkare tror jag är större än att råka ut för en dålig svensk hantverkare och det utav den anledningen att det är mycket lättare att åka till ett annat land, göra ett antal slarvjobb och sedan dra hem, det är ju aldrig någon som får tag i personen/företaget igen ändå.
Snabba pengar om man har en hemmamarknad som är lite trög.
Eller så är det så att de hantverkare som kommer till Sverige är de som är mest driftiga och motiverade är därför är lite bättre i genomsnitt jämfört med de svenska hantverkarna... Man kan ju bara gissa de ena eller det andra... Finns inget sätt att bevisa varken det ena eller andra.

Dock om vi tar och jämför med Svenskar som åker till Norge och jobbar. Svenskarna är ofta väldigt uppskattade av de Norska arbetsgivarna, men jag tror inte det beror på att Svenskar i genomsnitt är sådär jättemycket bättre än Norrmännen, utan det beror nog främst på att de som kommer till Norge är motiverade, driftiga och är villiga att göra ett bra jobb för att tjäna extra bra pengar. Latmaskar och arbetskygga gör sig givetvis inte besväret att åka till ett annat land för att jobba. Därav skulle man kunna dra slutsatsen att den gruppen Svenskar som jobbar i Norge är säkert lite "bättre" än snittet av svenskar som jobbar i Sverige. Givetvis är detta bara spekulationer från min sida.

En iakttagelse jag själv gjort är bland vänner och bekanta är att jag bara hört positivt om utländska hantverkare (bra resultat, billigt etc). Däremot har jag flera gånger hört negativa saker om Svenska hantverkare. Givetvis är urvalet så litet så att det igentligen inte säger någonting i stort om endera utländska eller svenska hantverkare.
 
För det första så får man ju höra/läsa om 90% av alla dåliga hantverksjobb och kanske 5% av de bra jobben, hur bra eller dåligt det är i genomsnitt i landet är det nog ingen som vet vare sig om svenska eller utländska hantverkare.

Det jag reagerat på är att grunden till mycket klagomål är först och främst att den svenska hanverkaren är dyr, skulle han ha gjort den minsta lilla miss också så är det ett jävla liv medans den snorbilliga utländska hantverkaren är kanon då i jämförelse för han kostar ju inte lika mycket. Sen om den billiga utländska hanverkaren gjort en jätteblunder så gnälls det inte lika mycket som om den svenske gjort ett litet fel ens och om det beror på att kunden skäms över missen att ta in denne utländske klåpare eller om kunden har så pass god självinsikt att han får skylla sig själv vet jag inte.

Att det klagas över svenska hantverkare så mycket kan ju bero på att det finns ett antal tusen fler av dom än utländska, så frågan är ju hur det ser ut procentuellt mellan svenska och utländska hantverkare i bra och dåliga jobb.
 
Det där var ett par kloka ord, Glufsglufs.

//Patrik
 
Jag har en bra rörmockare som alltid tackar för förtroendet när han gjort ett större jobb. Det är rätt inställning!
 
Tyresö
Glufsglufs skrev:
För det första så får man ju höra/läsa om 90% av alla dåliga hantverksjobb och kanske 5% av de bra jobben, hur bra eller dåligt det är i genomsnitt i landet är det nog ingen som vet vare sig om svenska eller utländska hantverkare.

Det jag reagerat på är att grunden till mycket klagomål är först och främst att den svenska hanverkaren är dyr, skulle han ha gjort den minsta lilla miss också så är det ett jävla liv medans den snorbilliga utländska hantverkaren är kanon då i jämförelse för han kostar ju inte lika mycket. Sen om den billiga utländska hanverkaren gjort en jätteblunder så gnälls det inte lika mycket som om den svenske gjort ett litet fel ens och om det beror på att kunden skäms över missen att ta in denne utländske klåpare eller om kunden har så pass god självinsikt att han får skylla sig själv vet jag inte.

Att det klagas över svenska hantverkare så mycket kan ju bero på att det finns ett antal tusen fler av dom än utländska, så frågan är ju hur det ser ut procentuellt mellan svenska och utländska hantverkare i bra och dåliga jobb.

Hade inte kunnat formulera det bättre! Du har fått med precis det som är väsentligt, bl.a Om vem som får ta mest skit när en Svensk eller utländsk hantverkare gjort ett uselt jobb.
Sen att det blir ju helt missvisande när man ska jämföra ex.vis 1,5 miljoner Svenska hantverkare mot ex.vis 10.000 utländska hantverkare.
 
Rikard Ågren skrev:
Jag har en bra rörmockare som alltid tackar för förtroendet när han gjort ett större jobb. Det är rätt inställning!
d^_^b

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.