På en av mina väggar i badrummet ska jag ha en rand med mosaik. Men det krångliga är att tjockleken på kaklet är ca 8mm och mosaiken ca 5mm

När jag såg hur en hantverkare gjorde kammade de fix där mosaiken skulle sättas och lät den brinna. Därefter kammade de ny fix och satte mosaiken.

Är det en lämplig metod? Enkel? Ngn annan variant?
 
Nä det är inte den enklaste metoden, men den fungerar.

Den enklaste är att man är vaken när man väljer i affären, och köper samma tjocklek på plattor som ska sitta bredvid varandra.

Två andra nödlösningar har jag stött på:

1) Nå´n köpte dubbelt så mycket mosaik, och satte sedan två lager på varandra. Funkade och blev jämnt och fint (till saken hör att det var en dekorrand kring hela rummet som endast var EN mosaik hög)

2) Själv gipsade jag väggen bakom (länge sedan) TJOCKARE där jag sedan skulle ha mosaik. Funkade kanon, men det gäller att mäta in sig rätt.
 
jag har haft samma problem och min handverkare gjorde precis som din, satt extra fix där mosaiken ska sitta och det blev jättebra...
 
Lättaste tyckr jag är att hitta nån tunn skitplatta att sätta bakom för att komma ut till rätt nivå. Extra fix funkar förvisso men kan klabba ganska rejält. Kan dessutom vara lite knepigt att få helt jämnt.
 
T
Lite svårt i TS fall då det bara skiljer 3 mm. Tunnaste 15'15 är runt 4-5mm och så lite fix på det. Lättast är att göra som föregående sa att dra med fixkammen och låta det torka till dagen efter.
 
Nja vet inte det. Iofs funkar det ju bra att dra på lite fix. Annars finns det ofta riktigt tunn mosaik att bottna med, kakelbutikerna brukar inte alltför sällan ha rester som är svåra att bli av med vilket medför riktigt bra pris :)
 
T
Mosaik är det billigaste man kan välja precis och det är ju inte så att butiker ger bort gratis.........
 
det beror på vilken mosaik man väljar!!
 
Men jisses... Kör på fix punkt.
 
Ibland kan det även vara snyggt att det skiljer i nivån faktiskt... beror på plattor/mosaik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.