Hej!

Vi funderar på att köpa en tomt i det nyetablerade området Påtåker i Vallentuna. Vi är lite nyfikna om det är fler som går i tankarna på detta område. Jag tycker det kändes bra när jag såg området. Sen återstår väl och kolla allt runt omkring med barnomsorg m.m. Jag bifogar en bild på tomterna. Vi är väl kanske för nya område då vi tror att det är många i samma ålder med barn som väljer flytter till nya områden som detta. I denna etapp släpps 18 tomter. Nummer 3,5 och 13 är redan sålda. Vilka tomter anser ni är bäst maa av sol m.m av kvarvarande tomter? Tacksam för synpukter allmänt på tomterna men även läget m.m. Tomterna varier mellan 1200-2000 kvm med generösa byggrätter.

MvH

Henrik

31772162.jpg
 
Är det ingen som har en uppfattning om Vallentuna rent allmänt? Har själv varit där ganska lite tyvärr.

MvH

Henrik
 
Hemmakatten
Vallentuna är rent allmänt en landsbyggdskomun. Borgerligt styrd sedan decennier.Skolorna har varit sisådär, men har de senaste åren tagit grepp om kvalitén och ligger nu ganska högst pål istorna. En liten kommun med stor area. Kommunen är större än Sthlms kommun till arean men har ungefär 29.000 invånare. ambitionen är att fördubbla invånartalet om 20 år, men då att styra bebygglesen till runt om tätorterna.

Trots allt är Vallentuna en liten kommun med alla dess fördelar. Dvs. skolskjuts, nybyggaranda, trevligt folk som inte har Sthlms-syndrom/stöddighet. Du blir väl mottagen. Påtåker tror jag blir ett fint område, nära till allt, både centrum, skolor, kommunikationer och Norrortsleden för bilister. En kommun med mkt lanfsortskänsla men ändfå nära stan.

Dessutom visar priserna på tomter och hus att kommune blir allt mer attraktiv.
 
Redigerat:
Tack för ditt utförliga svar hemmakatten. Jag är själv från en mindre kommun ursprungligen så har inget emot det. Vi får väl se om man kan få kontakt med de som köpt tomter redan. Vore trevligt om det är fler i samma ålder. Det kommer nog bli lättare att fatta beslut då. Det är alltid trevligt med grannar och roligt om det blir fler barn runt omkring.

MvH

Henrik
 
Ja nu har vi köpt tomt nummer 15. Är det fler som går i tankarna eller som som redan har köpt?
 
Bodde i Vallentuna (Ormsta) i nästan 10år, trivdes mkt bra. Nu flyttade vi i våras tillbaka till Täby där vi kommer ifrån då alla barnens aktiviteter var i Täby och jag jobbar där. Vallentuna är toppen,men ligger hela tiden 1,5 mil för långt bort.(för oss).
 
Vi bor i Uthamra och trivs toppenbra. Rikligt med aktiviteter för barn och vuxna och härlig natur. Vi har bott i Vallentuna i 7 år och har nu byggt större.
 
Vad trevligt. Ja vi känner oss mer och mer positiva för varje dag. Skoj med människor som är positiva till kommunen. Väntar nu spänt på första utkastet från arkitekten.
 
Vallentuna har klättrat upp på årets lista över Sveriges bästa kommun att bo i. Ligger, vill jag minnas, på plats 6, långt före Täby. Täby har ju annars länge lovsjungits betr. skolor o,s,v, men har haft problem att tillgodose tillfredsställande barnomsorg. Vi har bott i Täby i 10 år, nu flyttat. Täby har blivit för tätt, för stressigt, Vallentuna, anser jag, är mycket charmigare, även om det ligger litet längre bort. Täby har också en touch av snobb -Stockholm a la Danderyd, med allt vad det innebär när det kommer till vilka värderingar barnen får.
Uthamra, som här nämns, gränsar ju till Täby Kyrkby, och Påtåker ligger också fint till.
Vallentuna är fint!
 
Rättar mig själv: Täby hade plats 31, 2010 och Vallentuna plats 26, 2010. Inte så stor skillnad mellan dem. se www.fokus.se
 
Vad skoj att du är positiv Evi. Vi tänkte ställa oss i kö för barnomsorg. Har du något bra förslag? Var i Vallentuna bor ni?
 
Hej,
Vi bor just nu inte i Vallentuna, men är på väg dit om ett par år. Bor just nu litet längre norrut i landet. Har varit ganska mycket i Vallentuna dock. Barnomsorg i närheten av Påtåker kan jag tyvärr inte tipsa om. Ni kanske kan ställa frågan på forum www.familjeliv.se ?
Det enda som jag kan sakna i Vallentuna är ett centrum med något fler butiker. Men Täby C och Arninge handelsplats ligger ju rätt nära. Norrortsleden till Stinsen i Sollentuna är också smidigt.
Stort lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.