Hej,

Tänkte bara snabbt höra med er här. Har nyligen köpt ett Älvsbyhus på 146kvm med en Woods 12 avfuktare. Jag antar att denna är helt för liten för detta hus och ska installera något bättre framöver.

När jag tittade i krypgrunden så satt det bara lite isolering i ventilationshålen så jag täppte igen alla med frigolit. Fuktigheten ligger på runt 60% men misstänker att mätare sitter ganska nära själva avfukaren. Huset är i L format och i andra änden så tycker jag mig nu känna viss "svamp lukt". Man kan äve se lite grått stoft i taket av krypgrunden på flera ställe (det har varit där sen jag köpte huset och inspektören sa att det alltid finns lite sånt).

Frågan är väl om jag ska öppna upp allt igen eftersom huset har stått här i 10 år utan problem eller om jag ska låta det vara stängt? Avfuktare är väl ganska meningslös om det är öppet?
 
Det ska vara stängt.
Och plasten dragen upp till balkarna och tejpat där så noga som möjligt. Alla spalter mot huskroppen tätade med fogskum.
Och en Woods räcker inte till.
Själv tycker jag man ska ha 2 avfuktare.
En kondens (som du har) och en sorptions typ PD250 som fungerar i låga temperaturer.
 
Tack för ditt svar. Precis så som jag tänk, men tänkte mest om det var lönt att öppna fram till dess att jag fixat en bättre avfuktare. Jag håller på att beställa en Acetec PD-250 nu och sen kan jag även låta Woods stå och tugga. Då låter jag det vara tätat så länge och jag tror att jag betalar för att få Acetec PD-250 installerad så det blir ordentligt gjort.
 
Redigerat:
Eftersom det är vinter och fuktproblemen mindre, kan det vara idé att köpa ett par fjärravlästa termometrar med fuktmätare (typ Clas Ohlson för ett par hundra) och mäta under vintern, för att skaffa lämplig extra avfuktare till våren. Har man inte kallt i krypgrunden finns det ingen anledning att skaffa en sorptionsavfuktare.

Å andra sidan, köper du avfuktare och installation nu blir du säkert av med eventuella problem. Men det kanske är onödigt att betala innan man vet att man har problemet.
 
Jo har funderat lite så. Som lägst har grunden varit nere på 7 grader än så länge men det blir kanske kallare framöver. En sorbitions kommer att gå på runt 20-30k med installation och det hade kanske räckt med en större variant av Woods för 6-7k. Sen lär man väl även spara el med en kondensavfuktare.

Fördelen med sorbitions är väl att det blir undertryck och radon och grejer luftas ut men säkert många som blåser mycket pengar här i onödan. Svårt att veta vad som händer men man vill ju ha något där man inte behöver oroa sig hela tiden och slippa tänka på det.
 
Även om du har kallt i grunden på vintern är det inte säkert att du behöver en sorbtionsavfuktare. Det är ju beroende av vilket RH du samtidigt har och under hur lång tid det ev. är i fuktigaste laget. Gör som svartöra säger och skaffa ett par fjärravlästa mätare och håll koll över vintern.

Om du inte behöver en sorbtionsavfuktare är ett alternativ att du köper en ytterligare DS12 eller DS15 som komplement till den du har, och placerar dessa i varsin ände. Då får du bra spridning på torrluften samtidigt som du har hyfsad kapacitet kvar om den ena pajar.

Jag har en grund på 145 kvm/145 m3, och där räcker en Woods DS15 för att hålla RH på acceptabel nivå. Skillnaden mellan DS12 och DS15 är att DS15 har högre luftomsättning, så den sprider luften bättre. Jag har dessutom en Acetec PD-250 som i princip bara används för extra luftcirkulation + visst luftutblås/undertryck. Jag kör normalt inte denna som avfuktare eftersom jag anser att den drar för mycket energi jämfört med DS15, åtminstone vid temperatur över +10 grader.
För att åstadkomma extra intern luftcirkulation och lite undertryck finns billigare lösningar än en Acetec PD-250, men jag köpte tyvärr min Acetec innan jag fått insikt i att en Woods i min grund ger klart mer netto-avfuktning per kwh förutom att den dessutom är mycket billigare i inköp. Men jag betraktar den som en extra trygghet ifall Woodsen skulle paja eller av annan anledning inte längre skulle klara av att hålla RH på acceptabel nivå. Min Acetec är inställd så att den automatiskt börjar avfukta om RH stiger till ca 75%.
 
Tack för din input Knuttan. Har köpt en extra mätare nu så nu har jag en mätare i varje ände av huset. De visar båda idag runt 10 grader och precis under 60% RH. Tycker trots detta det lukar lite sen jag tätade alla gluggar men kan vara inbillning. Alltså borde det väl inte vara ett akut problem nu i vintern så länge det håller sig så lågt? Till våren blir det nog en till Woods då, istället för att slösa 20.000 på en PD250. Skulle man få ordentlig påväxt så gäller det nog att skaffa en PD250 illa kvickt dock. Kan man få mögelproblem om man har under 70% ?

Jag tänkte även höra med dig Knuttan, om du bara leder ner vattnet från Woodsarna under plasten? Borde väl vara ok att göra det då det rinner undan?
 
Att det luktar lite "jord" i en krypgrund är normalt (säger jag, med erfarenhet av 1 krypgrund) och betyder knappast att man har ett problem. Lite mögel skadar heller inte eftersom man inte vistas i krypgrunden. Fuktigt virke, tydliga svampangrepp, stark lukt, osv är värre. Har du 60% därnere kan du vara lugn.

Vad gäller radon är det ju säsong nu för att mäta upp detta, så skaffa ett par dosor, häng upp, och skicka in i vår. Det kostar också ett par hundra, och sedan vet man hur det ligger till.
 
Håller med svartöra, tycker det verkara vara lite avfuktarhysteri för tillfället. Personligen skulle jag dra mig för att installera en sån tingest, med tanke på de ökade driftskostnaderna för huset, om jag inte hade uppenbara problem som till exempel konstant RH på 80-90%.
 
jokarl
Jag tänkte även höra med dig Knuttan, om du bara leder ner vattnet från Woodsarna under plasten? Borde väl vara ok att göra det då det rinner undan?
Ja, det är inga problem. Jag har sannolikt överarbetat det hela för jag har grävt ner ca 30 cm stuprör av plast i det makadam som finns under plasten. I detta invändigt tomma rör tappar jag ut vattnet från Woodsen via slang. På så vis är jag helt säker på att vattnet inte kan stiga upp ovanför plasten. Men som sagt, detta är nog en onödig detalj eftersom det bara handlar om ett fåtal liter vatten per dygn.

Oavsett temperatur är risken för mögeltillväxt minimal vid RH under 70%. Ju kallare detsto högre RH krävs för att mögel ska trivas.
Mer om detta kan man läsa på följande sida av Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB:
http://www.lfs-web.se/mogel.htm

Bra tips från svartöra om att även passa på att mäta radon. Om det finns markradon och man sätter igen ventilerna finns risk för att radonhalten stiger i bostaden. Så är det tyvärr med min bostad, så jag har nu i november lokaliserat och tätat en del luftläckor mellan bostaden och krypgrunden. Jag hoppas detta ska ge önskat utslag på den radonmätning jag nyss påbörjat. Domen får jag i mars 2011.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.