Har ett bekymmer.
Vill slippa liggande kablar på golvet.
Det gäller 2 par till högtalare. Grejen är att kunna mata på ett uttag i väggen på ena sidan och hämta ut signalen (2 par högtalare tot 4 tampar) på andra sidan rummet. Det blir ca 16 m kabel i vägg + tak.
Vill ha ett par uttag i väggen för att kunna ansluta förstärkaren och sen från andra sidan högtalare.

Vad rekommenderar ni för kablar? Vanlig fk 1.5?
Och som uttag?
 
Sätt dit hemmagjorda doslock + polskruvar enligt denna tråden. http://www.byggahus.se/forum/teknik/23898-hoegtalaruttag-foer-apparatdosa.html

Gällande kabel är det helt beroende på hur audiofil kravbild du har. FK fungerar, men är väl kanske i sämsta laget. Är det mest bakgrundsljud som ska åstadkommas så kör på det.
Den här är en ganska shysst kabel för mellanpeng...
http://www.ljudia.se/kablar-kontakter-s82130/hogtalarkabel-c79213/supra-ply-20-mm-p79220/

Edit:
Det finns ju alltid en budgetvariant.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Hogtalarterminal/
 
Redigerat:
Perfekt. Tackar.
 
FK funkar finfint, men om du ska spela högt eller är nervöd för ljudkvaliten så kan du ju ta lite grövre dimension, tex 2,5.

Oavsett vad hifi-tillverkarna säger så är det en egenskap som totalt överskuggar alla andra när det gäller högtalarkabel: tvärsnittsarea!

Själv körde jag länge med vanlig 10 mm2 startkabel, inte ens de mest inbitna audiofiler kunder hitta något fel med det ljudet.
 
eller varför inte EKK som rekommenderas på div Hififorum.

MVH Kribban
 
Till bakhögtalarna/surrounderna köpte jag en kabel på HIFI-klubben för 30 kr/m. Den var ganska tunn och rätt styv. Tycker att den verkade vara i klenaste laget men HIFI-klubben menade att den skulle duga mer än väl till bakhögtalarna.

Kabeln fräste jag in i golvlisterna så den är helt osnynlig utom där den kommer upp ur golvlisten och går lodrätt upp till högtalarstativ, ca 170 cm upp. Kabeln är halvgenomskinlig och ser lit gul/guld/koppar-aktig ut. Mot mina tapeter blir den nästan osynlig. Då den är styv sitter den i princip kloss mot väggen då den kläms fast där nere av golvlisten och där uppe av högtalarstativet.

Det var inga problem att fräsa in den då den är tunn och det enda stället som kräver lite petighet är där den tittar upp ur golvlisten.

Är personligen rätt skeptisk till att extremdyra kablar påverkar ljudet speciellt mycket. Tyckte dock att 30 kr var överkomligt. Vet att Bahaus har olika "liknande" varianter på lösvikt till lägre pris.

Jag skippade helt "kopplingspunkter" utan kabeln går i ett stycke från högtalare till receiver.
Tror att "kopplingspunkterna" i mitt fall skulle störa mer än de tillför. Är ju inte ofta man vill koppla ur de i alla fall. Dessutom ytterligare en potentiell källa till glapp och ljudförsämring.
 
Troberg skrev:
FK funkar finfint, men om du ska spela högt eller är nervöd för ljudkvaliten så kan du ju ta lite grövre dimension, tex 2,5.

Oavsett vad hifi-tillverkarna säger så är det en egenskap som totalt överskuggar alla andra när det gäller högtalarkabel: tvärsnittsarea!

Själv körde jag länge med vanlig 10 mm2 startkabel, inte ens de mest inbitna audiofiler kunder hitta något fel med det ljudet.
Ligger en hel del i det faktiskt. Supra som har gott renomé inom kabelvärden skriver 'Högtalarlast är lågimpediv och en högtalarkabel är framförallt en strömförmedlare snarare än spänningsförmedlare. Induktansen har därför mycket stor betydelse. Vanliga typer av högkvalitativa högtalarkablar är dock oftast av låg kapacitiv typ men med hög induktans. Tack vare sin speciella konstruktion kan dock Supra Ply hålla nere induktansen och har därför mindre förluster vid höga frekvenser samtidigt som stegsvaret förbättras.'

Alfredo skrev:
Jag skippade helt "kopplingspunkter" utan kabeln går i ett stycke från högtalare till receiver.
Tror att "kopplingspunkterna" i mitt fall skulle störa mer än de tillför. Är ju inte ofta man vill koppla ur de i alla fall. Dessutom ytterligare en potentiell källa till glapp och ljudförsämring.
Självklart blir detta ljudmässigt bättre, kanske inte estetiskt bättre, eller särskilt praktiskt. Har man en fru som vill möblera om 1 gång per månad, så vill man inte sitta fast med inbyggda kablar...eller så kanske det är just det man vill (så slipper man möblera om)?
 
norrbottenstorpet skrev:
Självklart blir detta ljudmässigt bättre, kanske inte estetiskt bättre, eller särskilt praktiskt. Har man en fru som vill möblera om 1 gång per månad, så vill man inte sitta fast med inbyggda kablar...eller så kanske det är just det man vill (så slipper man möblera om)?
Jag vet inte det. Man sitter ju ändå fast med de inbyggda kablarna till "kopplingspunkten" och jag antar att man inte vill ha långa lösa kablar från den så ommöblering blir ju ändå lurigt.

Sen tycker jag för min del att en del i estetiken även är att slippa se kopplingspunkten... Den sista biten av sladd fram till högtalaren är ju i vilket fall svår att bli av med helt.

Sen ligger det ju en del i det du säger om ommöblering. Har man "placerat" högtalarna på sin plats på betongväggen medelst Hilti-hjälp så vill man ju gärna motverka fruars ommöbleringsbehov :rolleyes:

Nu gällde mitt inlägg min montering av satelliter i en befintlig lägenhet med betongvägg. Hade jag byggt nytt hade nog väggarna varit nerlusade med VP-rör och förberedelser för ommöblering och flytt av "kopplingspunkter".
 
Ligger en hel del i det faktiskt. Supra som har gott renomé inom kabelvärden skriver 'Högtalarlast är lågimpediv och en högtalarkabel är framförallt en strömförmedlare snarare än spänningsförmedlare. Induktansen har därför mycket stor betydelse. Vanliga typer av högkvalitativa högtalarkablar är dock oftast av låg kapacitiv typ men med hög induktans. Tack vare sin speciella konstruktion kan dock Supra Ply hålla nere induktansen och har därför mindre förluster vid höga frekvenser samtidigt som stegsvaret förbättras.'
De har rätt i att kabeln ska kunna förmedla ström snarare än spänning, men i sista meningen så lämnar de imho vetenskapen. En ljudsignal har frekvenser som är höga för örat, men när man pratar elektronik så är de inte höga alls. I elektroniksammanhang så är nästan 20 kHz snarare "fluktuerande likspänning" än högfrekvens. Med andra ord, frekvensgången i en kabel är totalt ointressant.

Arean behövs för att det går stora strömmar i kablarna, framför allt för att driva lite större baselement. Den är inte där för att tex minska skin-effekten.
 
Vill du ha snygga uttag så googla lite på "wallplates". Snuskigt dyra här, snuskigt billiga i USA. Låg frakt med litet paket och låg vikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.