Vi har ett hus byggt -59, med eternitfasad på trästomme och papptak. Nu misstänker jag fukt eller sprickor vid/i skorstenen, men kan ingenting om murar, fukt eller tak... Tacksam för hjälp.

Symtomen: Från innertaket och neråt har färgen på muren vid eldstaden luckrats upp i en sprickliknande väg ner mot själva eldstaden, kanske 1,5 meter. Den vita färgen har släppt och liksom luddar sig utåt. Där färgen spricker finns ett kristalliknande ludd. Det luktar inte mögel, men ser skumt ut. När man skrapar med fingret blir allt smulor och under ser putsen hel ut. Jag vet inte vilken sorts färg det är tyvärr, om det är vanlig takfärg eller någon som är till för mur/puts. Det vore ju gött om det helt enkelt är en färg som inte passar för ändamålet, så att lite skrap och måla räcker. Men det är kanske att hoppas på för mycket...
 
Ja du har fukt i murstocken luddet du beskriver är salt utfällningar från murbruket det uppstår endast vid fukttillskott. Kontakta någon som kan göra en fuktutredning.
 
Tack för snabbt och entydigt svar, om än dystert.
Jag stack upp på taket i dag för att kolla. Jag tyckte fogen mellan papp/skorsten hade spruckit, det är någon slags asfaltsliknande gegga som fog. Jag kladdade på ett nytt lager i sprickorna.
Frågan är: tänka positivt och tro att jag stoppat fukten, samt elda på lite för att försöka torka ut? Eller tänka mögelrisk och ringa hit Anticimex?
Färgsläppet har vuxit fram under 2-3 månader. Det finns inga missfärgningar, lukt eller så. Än, kanske man ska tillägga...
 
Ett bra sätt att slippa fukt i en skorsten är att montera på ett skorstensskydd/huv. Då slipper du att det regnar/snöar in i skorstenen.

Det finns även skydd med fågelgaller och då slipper du även att fåglarna bygger bo i skorstenen.

(att elda regelbundet hjälper naturligtvis till att torka upp skorstenen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.