Jag tror jag har läst alla trådar om byggfelsförsäkring här, men fattar fortfarande inte vad jag som byggherre skall ha för försäkringar.

Läget är så här:

I vår skall vi påbörja vårt husbygge. Med största sannolikhet blir det så att vi beställer en betongstomme och får denna rest, därefter gör vi tillsammans med min far det mesta jobbet själva. Möjligtvis tar vi in hantverkare för putsning av fasad, våtrumsarbeten och lite tyngre snickerier. Plattan skall vi gjuta själva.

Bygglovsansökan lämnades in förra veckan.

Frågan är nu denna: Vilka försäkringar måste jag ha?

Jag förutsätter att vi tecknar kontrakt med de entrepenörer vi anlitar enligt ABS95, och att de därför har egna försäkringar.

Jag antar att vi måste ha någon sorts villa-försäkring, men behövs något utöver denna?
 
Vad gäller försäkring som täcker risken för skador på material och byggnad under byggtiden samt Ditt byggherreansvar så skall Du ha en "villabyggareförsäkring". Detta eftersom Du ju skall göra en del själv utöver vad dina entreprenörer gör och under alla omständigheter behöver ha en byggherreförsäkring.
Alla de försäkringsdelar som erfordras ingår i de flesta bolags vanliga villaförsäkring. Detta framgår av bolagens detaljerade försäkringsvillkor. Kolla med något av de större försäkringsbolagen.

Vad gäller byggfelsförsäkring så ändras reglerna för byggnationer efter nyår. Ändringen gäller ärenden för vilka bygganmälan inkommit efter årsskiftet.
I Ditt fall borde således de gamla reglerna kunna gälla. Dessa har, på grund av oklheter i den gamla lagtexten, tillämpats lite olika i olika kommuner. Kolla med byggnadsnämnden i Din kommun.
Om ärendet bedöms efter de nya reglerna erfordras i ett fall som Ditt en byggfelsförsäkring och förmodligen också en färdigställandeförsäkring. Det är fortfarande byggnadsnämnden som fattar beslutet vilka av dessa försäkringar som krävs.
Dessa försäkringar lämnas av bl.a. GAR-BO och Bostadsgaranti.

Observera att byggfels- och färdigställandeförsäkring inte har något att göra med ansvars- och sakförsäkring under byggnadstiden.
 
Jag är i samma sits, vi kommer dock leja bort det mesta men vill klura klart på det här med försäkringar så jag ringde Länsförsärkingar.
jag visste mer än henne ???
Enligt henne kunde jag inte teckna en föräkring för en tomt bara om det stog ett hus på den. Jag förklarade och förklarade att man ju måste göra vissa saker innan det blir ett hus och måste då vara försäkrad. Det slutade med att hon skulle kolla upp mer och återkomma :-[

Vet ni något bolag som har dessa försäkringar?
 
Det var egendomligt... Hon kunde nog sin läxa dåligt - och är säkert ingen duktig säljare heller...

I Lf:s villkor för Villahemförsäkring finns ett särskilt avsnitt F.2.12 "Hus under uppförande, om eller tillbyggnad".
Den försäkring Du frågar efter gäller ju just ett hus under uppförande. Naturligtvis kan man försäkra ett sådant och försäkringen gäller ju då den byggnad som successivt växer upp. Av nämnda avsnitt framgår bl.a. "På samma sätt som försäkringen gäller för byggnad gäller den också för arbetsbodar, verktyg och material som är avsett att ingå i huset under den tid det är under uppförande, om- eller tillbyggnad. Förutsättningen är att Du själv ska äga huset när det är färdigbyggt."
Av samma avsnitt framgår att försäkringen gäller för dig som byggherre när du utför byggnadsarbete för egen räkning. D.v.s. om Du exempelvis genom olycka skulle bli skyldig till skada på grannfastighet vid sprängning, trädfällning o.dyl.
På annan plats i villkoren står det att försäkringen även gäller tomtmark m.m.

Såväl If som Trygg-Hansa har villahemförsäkringar med villkor med nästan ordagrant samma villkor.
Kontakta bolagen och fråga eller be att de sänder dig villkoren så kan du själv studera dessa.

Lycka till med ditt bygge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.