Hej,

Har precis köpt ett hus där uppvärmningen i dagsläget är vattenburen fast med en elpanna. Det är ca 110 kvm i två våningar varav ca 40 kvm i öppen planlösningen och öppet upp till nock, ca 5 m.

Familjen som bott där säger att de har en uppvärmningskostnad på ca 35.000:-/ år.

Målsättningen är att få så billig månadskostnad som möjligt, men vi känner att bergvärme/luftvattenpump kan vara en lite för dyr investering då vi vill ha kvar pengar att renovera lite för.

Funderar på följande lösning:
Vattenmantlad kamin på övervåningen som står i det stora rummet. Den borde avge en del strålningsvärme i detta rum samt värma upp de andra via radiatorerna. Denna bör väl då vara kopplad till en ackumulator tank.
Sedan funderar vi på om solvärme kan vara ett bra komplement att sätta in samtidigt? Då kan vi elda på vintern och gå mycket på solvärme på sommaren.
Skall också tillägga att vi inte har fri tillgång till ved här, utan behöver köpa.

Det jag undrar nu:
Låter detta som ett bra alternativ?
Kommer det i slutändan ändå bli lika mycket pengar som bergvärme/luftvattenpump?
Tips på en bra leverantör till detta?

Säg var ni tror! Tack!
 
Hej!

Jag skulle inte basera huset uppvärmning på att all ved behöver tas in och eldas i bostadsutrymmen. Det blir väldigt mycket hanering, och viss nedskräpning.
Däremot kan jag inte föreslå något annat utan att veta vad du kan tänka dej.

Jag eldar själv med ved i panna mot ackumulatortank, och är nöjd med det.

MVH Johan
 
Tack för svar.

Det är väldigt sant. Jag har ingen erfarenhet av vedeldning i kamin. Hur ofta behöver jag elda för att hålla igång värmen i huset på vintrarna kan man tro?
Har eldat i panna förut och då har det väl varit en gång om dagen, men det är ju rätt stor skillnad på volym på denna och en liten kamin.

Det jag vill är alltså att utnyttja att vi har vattenbaserad uppvärmning i dagsläget men slippa använda el så mycket. Kanske luft/vatten eller bergvärme är det enda vettiga alternativet?
 
Hej!

Lite snabbt kan man ju tänka sej följande alternativ

- el
- vedpanna+tank
- pellets
- flispanna
- bergvärme
- jordvärme
- luftvärme

Slutsatsen är ju den att när man har ett vattenburet system så har man alla friheter att välja värmekälla. Det är ju bara att bestämma sej beroende på investering, betalningstid, bekvämlighet och intresse.

MVH Johan
 
Man trollar ju inte fram energi bara för att man eldar med ved.. Med en sådan förbrukning får du nog räkna med
att behöva konka in mellan 30-35m3 med ved, hoppas du har hiss upp till övervåningen..

Mitt råd till dig är att investera i en riktig luft/luft värmepump eftersom du har så öppen planlösning. och ha en ej vattenmantlad kamin för spetsvärme vid kalla dagar.. Men montera en tekniktank med 3 slingor och elpatron så att du kan ansluta solvärmen mot den.

Sedan när du renoverar så kan du snickra ihop ett pannrum och senare stoppa in en vedpanna..

Detta var en snabb brainstorm för att komma med lite flera billiga alternativ..
 
Råd Nr 1:
Ställ ned värmen !!( +18 i vanliga rum +12 i oanvända rum/verkstad etc, ännu kallare i ev garage.) Se till att du har termostater på elementen och ha inte varmare än du behöver samt ställ ned värmen rejält när ingen är hemma (Reglerautomatik för eleffekten, ). Öppet till nock: Det brukar bli rejält onödigt varmt där uppe, kanske en "tropikfläkt" i taket kan jämna ut det hela litet.
Råd 2: Ev. Tilläggsisolera vindsbjälklag (om det går, låter lite illavarslande med "öppet till nock", var finns då vindsisoleringen ??)
Råd 3: Fundera på en eller ett par luft-pelletskaminer, de är betydligt billigare än vattenburna eldstäder (När du ändå inte eldar egen ved ligger luft-pelletskaminer nära till hands, de kan brinna rätt länge på en påfyllning)
===
Eftersom du säger att du har elpanna antar jag att du inte har acktankar, de är ett måste för både vattenmantlade kaminer och solfångare..(Kostar en del och tar plats).
 
Luft/Vatten behöver inte vara en jätteinvestering.

Har satt ett par st av dom billigare pumparna och det har funkat över förväntan för dom i över 3 år nu, pumpen tjänade dom in första 1-2 åren.

Ska själv slänga in 6.8kW från Sfinx, pumpen går loss på 15000kr och efter att ha läst i värmepumpsforumet så verkar pumpen fungera över dom förväntningarna som jag byggt upp.

Kommer även ha en liten vattenmantlad kamin för att stödelda under dom kalla vinterdagarna och därav minska vedhanteringen rejält.

Har även fått förtroende för företaget som levererar dessa Sfinxpumpar, verkar vara otroligt måna om sina kunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.