Jag förstår inte folket som tycker att du ska betala. I det avtalet ni kom överens om skulle han bara få betalt om han tog sina saker inom en månad. Nu har det gått två år och ett krav gällande en sak man köpt måste faktureras inom ett år. Dessutom tog han inte sina saker och då är hans krav ändå förverkat. Egentligen ska ju ni ha betalt eftersom han inte städade bort sina saker i tid.
 
Hur skickar man som privatperson en räkning eg?
 
Den räkningen som han har skickat ser ut som han har skrivit själv på en pc.
 
En räkning/faktura från en privatperson har samma innehåll som från ett företag. Ska minst innehålla uppgifter om avsändare, mottagare, datum, varan/tjänsten, belopp, betalningsvillkor och postgiro/bankgiro.
 
Vad är för tjänst/vara den här fakturan avser?
Låter märkligt då inte kontraktet är påskrivet av båda?
Och tiden för kontraktet gått ut sedan länge?

Eller har jag läst galet?
Om inte, så tycker jag det låter tunt i mina öron...
 
som jag har skrivit tidigare så gäller "fakturan" utlösen av lösöre som vi hade kommit överens om att vi skulle köpa av han. Anledningen till att han inte har skrivit på är att vi har inte sett till han fören han hade varit här och hämtat dom sakerna som jag hade lovat att han skulle få.
 
Är väl inte så komplicerat egentligen:
Antingen betalar du det ni kommit överens om, minus vad en stege begagnad skulle kosta, alternativt skiter helt i att betala och skickar en kopia på det avtal som ni muntligen kommit överens om, där du framhävdar datum och att stegen skulle ersättas.
 
Hubbe2 skrev:
Är väl inte så komplicerat egentligen:
Antingen betalar du det ni kommit överens om, minus vad en stege begagnad skulle kosta, alternativt skiter helt i att betala och skickar en kopia på det avtal som ni muntligen kommit överens om, där du framhävdar datum och att stegen skulle ersättas.
Ja, exakt så!
 
tror att jag kommer att betala det som vi kom överens om minus kostnaden för en beg stege...
 
Såvitt jag kan se fanns det ett avtal, påskrivet av TS och accepterat muntligt av säljare.
Men enligt avtalet är ju alternativet där ni betalar något för lösöret inte giltigt eftersom han inte uppfyllt villkoret "Om något avlägsnas efter 2009-01-11 så är det förslag 1 som är det gälland avtal"

Och enligt förslag 2 har han ju inte heller uppfyllt sin del då han inte heller städat ur innan 2009-10-11. Så det borde vara ni som har rätt att skicka en faktura för städning.

-Bestrid hans faktura
-Skicka en egen faktura för städning och bortforsling. Antagligen kommer han väl i sin tur att bestrida den.
-Egentligen borde han polisanmälas för stöld/egenmäktigt förfarande (stegen), men som sagt är det nog mest en akademisk övning.

Trolig utkomst (om han inte är väldigt tingsbenägen, vilken jurist som helst borde avråda honom): status quo, ni betalar inte honom något men är av med en stege
 
Tycker kindvall sammanfattar det bra. :)
 
huggan skrev:
Ni som kommenterar här på tråden får lära er att läsa. Eftersom kontraktet inte blev påskrivit så gäller inte det.
Det spelar ingen roll. Muntliga avtal gäller lika som skriftliga. (Med undantag för köp av fastigheter).
Däremot medför ofta muntliga avtal problem med bevisföringen, om tvist skulle uppstå.
 
Larsa skrev:
Gällande stegen så kan den kanske räknas som att den tillhör huset, gränsfall...
Stege som behövs för att komma upp på taket hör till fastigheten.
 
andersmc skrev:
Det spelar ingen roll. Muntliga avtal gäller lika som skriftliga. (Med undantag för köp av fastigheter).
Däremot medför ofta muntliga avtal problem med bevisföringen, om tvist skulle uppstå.
Läser du inte allt? Ändrade mig sen i en senare tråd
 
larsottosson skrev:
tror att jag kommer att betala det som vi kom överens om minus kostnaden för en beg stege...
OM du ska betala och dra av för stege så räkna då exempelvis på 50% av vad en kvalitets stege kostar och inte något reapris på Biltema eller liknande:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.