Det brukar det normalt sätt vara men nu när jag pressade anläggningen så vände trenden av någon outgrundlig anledning. Huset suger visserligen en del värme ur tankarna. Om det är en förklaring vet jag inte. Normalt sätt är det alltid varmast i toppen men när tempen passerade ca 83 grader i hela tanken så blev det virsse värssa.
 
gravis skrev:
Det brukar det normalt sätt vara men nu när jag pressade anläggningen så vände trenden av någon outgrundlig anledning. Huset suger visserligen en del värme ur tankarna. Om det är en förklaring vet jag inte. Normalt sätt är det alltid varmast i toppen men när tempen passerade ca 83 grader i hela tanken så blev det virsse värssa.
En sån jättefin panna och fint pannrum i övrigt. Men klåpare till rörmokare som inte ens kan dra kopparrören så att kapaciteten kan utnyttjas? Ungefär som att köpa en ny bil men man kan inte få in femmans växel? Reklamera installationen och ta dit en som drar kopparn rätt en gång för alla.
 
Jannez69 skrev:
En sån jättefin panna och fint pannrum i övrigt. Men klåpare till rörmokare som inte ens kan dra kopparrören så att kapaciteten kan utnyttjas? Ungefär som att köpa en ny bil men man kan inte få in femmans växel? Reklamera installationen och ta dit en som drar kopparn rätt en gång för alla.

Vad ska reklameras? att det kommer luft i avluftaren?

Enligt bilderna så är det draget enligt effectas rekomendationer förrutom att dom laddar i tanksida isället för tanktopp, rören fick antagligen inte plats på toppen. Samt alternativ inkoppling av laddomaten. Men det blir ju samma sak vilketsom...

Förvisso inte optimal rördragning, men dom har ju bara följt ritningen...

Och mycket högre än 90grader i tankarna blir svårt att få med en laddomat 21 och maxtermostat på 95grader oavsett rördragning
 
Redigerat:
Deras kopplingsschema är för öppen expansion, men tyvärr förstår dom inte hur mycket krångel det ställer till när folk utgår från den och sen sätter tryckexpansion.
 
analog skrev:
Vad ska reklameras? att det kommer luft i avluftaren?

Enligt bilderna så är det draget enligt effectas rekomendationer förrutom att dom laddar i tanksida isället för tanktopp, rören fick antagligen inte plats på toppen. Samt alternativ inkoppling av laddomaten. Men det blir ju samma sak vilketsom...

Förvisso inte optimal rördragning, men dom har ju bara följt ritningen...

Och mycket högre än 90grader i tankarna blir svårt att få med en laddomat 21 och maxtermostat på 95grader oavsett rördragning
Gravis skrev,

Nu har jag proveldat för att se hur högt jag kan elda upp tankarna med befintlig rördragning. I tanktoppen blev det 85 grader och i botten ca 90 grader. Vid dessa temperaturer i tankarna så löste maxtermostaten ut och pannan stannade.

Så går det när man krökar rören så man bråkar med naturlagarna. Luft och varmt vatten stiger uppåt av sig själv, det förmodar man att en yrkesmokare också vet! Som några skriver så är ju laddröret från pannan till tankarna feldraget eftersom man skapar en luftplugg helt i onödan. Detta i samband med sluten expansion är inte rätt utfört.
 
Nu har jag proveldat för att se hur högt jag kan elda upp tankarna med befintlig rördragning. I tanktoppen blev det 85 grader och i botten ca 90 grader. Vid dessa temperaturer i tankarna så löste maxtermostaten ut och pannan stannade
:S
Vilket gradtal har du på termostaten i laddomat ?sänker du gradtalet har du mera marginal på andra varvet + att verkningsgraden ökar (man kan också öka genomströmningen i pannan genom att strypa återkopplingen )
Felaktig tryckuppsättning i anläggningen
Luft kan komma in trots att anläggningen vid ett flertal tillfällen avluftats. Det kan bero på att luft tränger in pga att tryckfallet i är större än tryckuppsättningen över cirkulationspumpen. Vattnet på en sträcka av returledningen närmast pumpen kommer då att ha ett undertryck. Speciellt om rören är långa, dimensionen är för klen. Undertrycket gör att luft kan tränga in genom kopplingar och förbi axeltätningar på cirkulationspumpen eller packboxar i anläggningen.




rätta först till rördragningen
 
Gravis, har du problem med ånglås eller ljud från laddomaten? eller har det blivit en höna av en fjäder?
Det enda jag kan utläsa i tråden är att det kommer luft i avluftaren...

90grader i tankarna tycker jag är helt ok, tror inte det går att få mer med "korrekt" rördragning heller.

Sen så håller jag med om att rördragning enligt "byggahusreglerna" är bättre, men jag skulle inte laga något som inte är trasigt... För det är väl en automatisk avluftare?
 
Det känns lite som en höna av en fjäder, problemet som jag upplever är att jag inte blir av med luften i systemet. Det är inte mycket luft vi talar om, det skapar inga ånglås eller ljud från laddomaten. Jag har heller inga problem med laddningen. Jag vrider på den manuella avluftaren innan jag startar en ny eldning värre en så är det inte. Jag valde manuell avluftare då jag har läst på forumet att de automatiska kan skapa problem.

Jag håller med om att saker hade kunnat gjorts bättre, expansion på den kallare delen samt sänkt rör till laddningen. För övrigt så tycker jag att jobbet det är utfört på ett bra sätt. Anledningen att övre sidoanslutningen valdes beror på brist på takhöjd. Jag ska även ta mig en titt på vilken termostat det sitter i laddomaten. Låt mig labba lite så får vi se om jag blir av med luften eller ej.
 
Ettersom jeg forstår på de her på forumet som har erfaring med installasjon, er det vel et lykketreff da at du ikke hadde takhøyde nok til at ladingsrøret ble ført til tanktopp. Med senket laderør fra pannan vil vel luften evakuere inn sideinnløpet og til tanktoppen, hvor den er lettere å bli kvitt enn når den befinner seg i rørene.
Men Matss: Hvorfor kan man lade til 100 grader dersom man senker laderøret i forhold til hvordan det er lagt nå? Blir flødet så mye bedre ved at man slipper å trykke vannet nedover i den feilaktig gjorte "kroken"?
 
Det kräver naturligtvis att man justerar termostaten, men att försöka det med rören som ett uppochnedvänt U är dömt att misslyckas eftersom vattnet kommer att släppa nästan all luft när det närmar sig kokpunkten
 
Kokpunkten beror på vilket systemtryck man har öppet eller trycksatt
i ett trycksatt system flyttas "kokpunkten" högre varefter systemtrycket stiger pga.vattnets värme utvidgning
har man ett unv, U i systemet är risken en våldsamare kokning när luften släpper
 
Framförallt så hindrar luften i U:et cirkulationen så att pannan stiger över kokpunkten trots att tankarna är kallare.
 
Så da er det ikke u-en i seg selv, men luftansamlingen som kan oppstå der som gjør funksjonen dårlig?
En mikrobobleavskiller plassert på riktig sted kan vel da løse problemet med en dårlig rørdragning? Jeg skjønner likevel at det beste er å ha en optimal rørdragning som evakuerer luften til tankene, så man slipper en slik avskiller.
 
Vedfyrer skrev:
Så da er det ikke u-en i seg selv, men luftansamlingen som kan oppstå der som gjør funksjonen dårlig?
En mikrobobleavskiller plassert på riktig sted kan vel da løse problemet med en dårlig rørdragning? Jeg skjønner likevel at det beste er å ha en optimal rørdragning som evakuerer luften til tankene, så man slipper en slik avskiller.
Ja- framför allt inga fickor som samlar luft om sådana måste förekomma så bör man se till att
den luft som samlas inte kan påverka funktionen.
Ett sätt är att samla luften i en "avskiljare" i den högsta punkten (ett kärl som man får avlufta med jämna intervaller) acctanken är det optimala :D
 
Jag hade samma problem som dig tills jag installerade en luftfälla. Sätt den direkt på varmvattenledningen mellan panntoppen och laddomaten, där har du högst temperatur och lägst tryck. Vattnets förmåga att binda syre avtar med ökande temperatur och sjunkande tryck, därför ska du avlufta där syret är frigjort från vattnet.

Jag köpte denna, för den var billigast:
http://www.dinvvsbutik.se/luftfalla-erd25-p-60536.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.