I dag fick jag en påminnelse för ett jobb som utfördes och betalades 2010-05. 10 dagar kredit var det på fakturan. Hur i hela värden kan dom skicka första påminnelsen nu om jag inte betalade då, varför vänta 5 månader? Jag har kollat i min internetbank och det är till 100% betald, till rätt konto, med fakturanr och kundnr i meddl fältet.

Jag anar ugglor i mossen, tänk om dom skickar ut påminnelser till alla och kanske 10% tror dom missat och pyntar igen medans de andra 90% får en lam ursäkt om att "datan" krånglat och det är bara att glömma saken. Kan ge många sköna tusingar i julbonus till låg risk.

Jag har ringt till berörd firma men får inget svar ännu. Innan jag får ett svar vill jag inte hänga ut firman, det jag kan säga är att det gäller ett vvs företag i Sthlm.

Fler som fått påminnelser i dessa tider? :@
 
Tyresö
Det kan vara som du tror, men om du visste hur många strulföretagare det finns, som har 0 koll på sina papper. I ditt fall kan du bara ta ut en kopia på ditt kontoutdrag, stryka över allt som du inte vill att företaget ska se, och bara visa transaktionsbeloppet och till vilket konto det gått till. Dubbelfakturering förekommer under hela året - och inte enbart när det börjar närma sej jul. Tror inte att du ska göra så stor grej utav det.
 
D09
Håller med Tyresö, troligvis ingen koll på vad som redan är utfakturerat.

Glöm inte att bestrida fakturan, skriv att du betalt och hänvisa till ditt transaktionsdatumet så ligger bollen hos dom igen. Glöm inte att göra detta skrifligt ( mail är bäst då du sparar datum etc ) Lycka till.
 
Lite långsökt anta att företag medvetet dubbelfakturerar. Det skulle inte vara bra för affärerna om det bev känt.
När det inträffar beror det nästa alltid på misstag.
 
Redigerat:
Håller med dkp09, du måste skriva och tala om att du betalt och vilken dag det gjordes. Spara kopia på ditt brev.
Detta förfaringssätt är ovanligt, men förekommer, och särskilt om fakturan skickas till ett större bolag är det chans att man betalar två gånger. Som privatperson vet man ju i regel om man betalt eller inte, även efter flera månader, så jag tor inte det är gjort med avsikt i ditt fall.
 
Henri skrev:
Lite långsökt anta att företag medvetet dubbelfakturerar. Det skulle inte vara bra för affärerna om det bev känt.
När det inträffar beror det nästa alltid på misstag.
Så är det förvisso, men det hindrar inte att många firmor, för att tjäna en liten slant, gör saker som inte är bra för affärerna om det blir känt.
 
Ännu roligare att ringa *ler lite* det ger inte något juridiskt men rätt kul *S*
Sen skickar man givetvis även ett brev.

/Kent
 
Fick tag firman och visst var det datastrul som låg bakom, Så det kanske var en storm i vattenglas. Skumt ändå att bara skicka ut sådär. Han fakturerade 390kr i timmen, från öppnande av brevet till att saken var klar tog mig ca 1 timme, då bör väl jag skicka en räkning för min tid också. eller.....

1 timme effektiv tid då och ett par dagar av ovetskap
 
Redigerat:
D09
Skicka 2 fakturor ; )
 
Tyresö
grävis skrev:
1 timme effektiv tid då och ett par dagar av ovetskap
Det där senariot är en helt vanlig arbetsvecka för en rörmokare - fast en rörmokare fakturerar givetvis då för 40 timmar och framkörning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.