Hej,

Jag tänkte att jag skall bygga en brygga. Mitt fritidsfastighet ligger på en ö och bottenhavet ligger rakt ut så förhållandena med isar och dylikt är ganska tuffa.Jag letade i forumet men hittade inget om just den modell jag tänkte bygga. Jag har nämligen en väldigt stor sten (orubblig) som ligger 10 meter ut i vattnet. Stenens högste punkt ligger 60 cm ovan vattnet. Mellan denna sten och strandkanten (berg) tänkte jag bygga en brygga.
Jag har aldrig byggt en brygga förut men min tanke är att jag skall ha impregnerat virke av de dimensioner som anges till exempel i beijers anvisning på bryggor. Jag hade tänkt förankra bryggan i strandkanten och på stenen så att det liknar en bro. Mina frågor gäller främst om jag kan skarva materialet på ett sådant sätt att jag inte behöver ha någon anordning som går ned i vattnet? Eller om jag behöver någon slags ben som stöder bryggan i mitten? Andra tips är också välkomna eftersom jag vanligtvis brukar hålla till på torra land.
 
Kan du få ut järnbalkar i den längden till ön så slipper du skarva och bära av mellan land och klippan ute i vattnet. Du får du även lite tyngd på konstruktionen. Det är bra eftersom det blir några tons lyftkraft på fästet i land och på klippan om bryggan översvämmas eller lyfts av isen, nåt man lätt glömmer vid bryggbyggen.

Kostnad för balkar kan sparas in på att slippa bygga en stenkista mellan land och klippan.
 
Krafterna är enorma när isen lyfts/sjunker av varierande vattennivå. Även vågor kan skapa väldigt stora krafter. Tänk även på att beslag mm rostar bort snabbt. En vanlig byggvinkel klarar sig inte många år innan den är kex. Satsa på rostfritt och rejäla varmgalvade byggbeslag (om de behövs).
Om du inte kan få dit järnbalk så är det nog en stenkista på mitten som gäller. Om du skulle bestämma dig för ben istället så är det viktigt att isen inte kan frysa fast kring dessa och lyfta hela bryggan. Man brukar då sätta ett plaströr runt benen så att iden glider på dess.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.