Är i behov av lite synpunkter/tips på vad ni tror är lämpligast.
Jag och sambon bor i dag på en gård som ägs av svärmor och hennes bror, vi har nu möjligheten att köpa ut brodern och med det bli ägare av halva gården.

Den dagen svärmor dör kommer min sambo och hennes två syskon ärva hennes del och då måste vi lösa ut hennes syskon för att vi skall äga gården själva.

För att få lite att räkna på (Inte exakta siffror men en fingervisning)

Gårdens värde 6 milj;
Vi löser ut brodern för 2.5milj och äger då halva gården.
Svärmors halva delas upp på tre delar då hon dör där vi får en del dvs 1milj.
Vi måste lösa ut syskonen med 1+1 milj dvs 2milj.

Det är inte säkert att vi kan betala eller får lån för att lösa ut syskonen.

Allt känns så komplicerat med detta och om vi köper halva kan vi ju inte heller göra vad vi vill med mark, skog hus osv utan att andra ägaren skall var med.

Den dagen vi måste lösa ut sambons syskon och om det inte går, då måste gården säljas. vi har i detta räkne exempel tjänat en 1/2 milj. Är det vär detta eller ska vi bygga nytt?

Vi får en tomt utan kostnad och vi funderar på att bygga LBhus Classic 140 kostnad på kanske 2.4 milj färdigt för inflyttning.

Vad skulle du göra?
 
Behöver lite mer kött på benen. Hur många hektar är gården på? Hur mycket är skog? Hur gammal skogen är med mera. För då kan ni få in pengar genom avverkning. Skulle nog luta mer åt att köpa gården. En mycket stabil investering och bankerna vet ju detta så man kan låna en hel del.
 
Gården är på drygt 60 hektar var av skog ca 45 hektar. Såg att skogen har ett taxeringsvärde på 2.5 milj enl den nu varande taxeringen (höjs förmodligen med den nya som kommer nästa år). Åldern är jag osäker på men runt 60 -70år.
 
Man kan se på problemet rent ekonomiskt, så som "huggan" lr så kan man se på det mer socialt/känslomässigt.
Jag gör det sistnämnda och skulle själv aldrig ge mej in i en sån affär, som gjort för att hamna i interna familjekonflikter och långdragna ekonomiska tvister.
Bygg nytt åt Er själva som Ni själva äger.
 
Håller med föregående talare....
Bygg nytt som ni själva äger.
nyfiken bara...Vilken del av sverige ligger gården?
 
imported_jo skrev:
Håller med föregående talare....
Bygg nytt som ni själva äger.
nyfiken bara...Vilken del av sverige ligger gården?

Gården ligger ca 5 mil från Stockholm.
 
ok, det borde ju ge ett högt värde av tomten, men borde ni inte få "släktrabatt"??
Här i norrland funkar det så iaf....
Men jag tycker ni hellre försöker att köpa lös en tomt på din svärmors ägor och bygg nytt som ni vill ha det.
Men för guds skull...stycka av så ni har papper på att det är ER tomt om det skulle strula sen.
 
Jag skulle först och främst ta ställning till om jag ville bo med svärmor eller ej. Sedan undrar jag varför ni bara skulle betala 2,5 miljoner till brodern om hans andel är värd 3 miljoner? Ska detta regleras vid ett kommande arvsskifte eller säljer han billigare för att "bli av med" sin andel, går ju knappast att sälja en halv gård på öppna marknaden? Bra att ta med i den totala beräkningen. (Jag kan på ett sätt förstå den släktrabatt som imported_jo pratar om ... men å andra sidan inte – grejen med vänskapspris/släktpris är ju att ena parten vinner på det men den andra förlorar, alltså bara schysst mot ena parten.)
Sen handlar det ju också om ifall ni vill bo på just den här gården? Alltså, skulle ni ha köpt den för 6 (5,5) miljoner på öppna marknaden?
Hur tungt väger emotionella band till just den här gården för din sambo?
 
Modig ett förtydligande, vi bor ensama på gården sedan 15 år, tack och lov för det ;).
Brodern säljer billigare för att bli av med sin del samt att gården får stanna kvar i släkten på detta sätt. Om vi går in i detta är tanken att vi löser ut min sambos bror och syster den dagen svärmor går bort om det är möjligt med hänsyn till om vi får låna mera pengar av banken.

På sikt borde detta vara en bra affär med tanke på närheten till Stockholm (endast motorväg/motortrafikled till stan) Till sommaren kommer huset att tillägsisoleras, panelas och föster kommer att bytas. Vidare kommer vi montera in jordvärme till huset. Detta kommer förhoppningsvis öka värdet ytterligare på gården och vem vet vi kanske säljer det som en hästgård om några år och med det kanske vi har en bra insatts till att bygga ett nytt hus.
 
Det är ju OTROLIGT mycket bättre att få en gård på 60 Ha ett stenkastfrån Stockholm än en vanlig villa för 2,5 miljoner.

Med gården följer dessutom troligen inkomster och möjligheter att ta kostnader på rörelsen. Inkomster upp till ca 200 tkr (i ert fall) kan sedan skattas som inkomst av kapital genom positiv räntefördelning eller kvittas rätt av mot räntan på lånet.

Får ni släktrabatt är det ju bra, men ändå bättre att se till att relationerna är kanonbra efter affären.

Köp annars kommer ni att gå och titta på gården som inte blev er resten av livet.

Lycka till!
 
mycke_nu skrev:
Med gården följer dessutom troligen inkomster och möjligheter att ta kostnader på rörelsen. Inkomster upp till ca 200 tkr (i ert fall) kan sedan skattas som inkomst av kapital genom positiv räntefördelning eller kvittas rätt av mot räntan på lånet.


Lycka till!
Kan du utveckla detta? jag är förmodligen lite trög och förstår inte. :S

Det lutar mer och mer åt att vi bestämmer oss för att köpa gården istället, bygga nytt kan vi göra i framtiden.
 
Varför inte köpa hela gården istället ? Om nu inte Svärmor bor på den har hon kanske inte något egentligt intresse av den. Betala Svärmor med en revers som sen löses in vid ett framtida arvsskifte.
Borde inte vara så svårt att få lån på fastigheten men ni bör kolla upp värdet på skogen som inte är samma som taxeringsvärdet. Kolla i den skogsbruksplan som bör finnas när det är så mycket skogsmark vilken virkesvolym som finns och när den kan/ska avverkas vilket ju kommer att utgöra en stor del av intäkterna på gården.
 
GIX skrev:
Modig ett förtydligande, vi bor ensama på gården sedan 15 år, tack och lov för det ;).
Brodern säljer billigare för att bli av med sin del samt att gården får stanna kvar i släkten på detta sätt. Om vi går in i detta är tanken att vi löser ut min sambos bror och syster den dagen svärmor går bort om det är möjligt med hänsyn till om vi får låna mera pengar av banken.

På sikt borde detta vara en bra affär med tanke på närheten till Stockholm (endast motorväg/motortrafikled till stan) Till sommaren kommer huset att tillägsisoleras, panelas och föster kommer att bytas. Vidare kommer vi montera in jordvärme till huset. Detta kommer förhoppningsvis öka värdet ytterligare på gården och vem vet vi kanske säljer det som en hästgård om några år och med det kanske vi har en bra insatts till att bygga ett nytt hus.
Aha! Då så, då skulle jag köpa (efter viss fundering över i vilken mån ni blir "låsta" här om det inte är på gården ni vill bo egentligen, köpet från brodern är ju trots allt moraliskt villkorat med att gården ska stanna i släkten). Som orparn skriver är det nog bäst om ni kan köpa hela gården och skriva en revers till svärmodern som ju inte tycks behöva pengarna nu (de skulle ju ändå vara bundna i gården). Då är gården er fullt ut och det blir inga tveksmaheter kring värdering o.s.v. vid arvsskiftet (annars ska man väga in era insatser i form av renovering/upprustning och försöka bedöma hur det har påverkat prisutvecklingen för om köpet sker först efter svärmoderns död så är det ju dåvarande marknadsvärde som avgör vad ni ska lösa ut syskonen med.
 
GIX skrev:
Kan du utveckla detta? jag är förmodligen lite trög och förstår inte. :S

Det lutar mer och mer åt att vi bestämmer oss för att köpa gården istället, bygga nytt kan vi göra i framtiden.

Positiv räntefördelning innebär att man kan ta ut en del av gårdens vinst som inkomst av kapital (30% skatt) istället för lön (33-58% skatt plus sociala avgifter).

Hur mycket man kan ta ut i räntefördelning bestäms varje år, men det brukar vara ca 9% på det satsade kapitalet.

Antag att du betalar 3 miljoner för gården. Om exvis 60% av taxeringsvärdet avser bostadshuset och 40% avser mark och eknonomibyggnader blir i ditt fall det i verksamheten satsade kapital 40% av 3 miljoner, dvs 1,2 miljoner. 9% av detta är 108 000 vilket är det belopp du kan ut som utdelning av kapital och endast betala 30 % skatt på.

Kort sagt är detta enormt fördelaktigt jämfört med att ta ut lön, speciellt om du även har andra löneinkomster.

Ladda ner broschyrerna om hur man deklarerar jordbruk från Skatteverket, där finns en hel del information om detta och mer därtill.
 
Modig, det var en bra ide med reversalen.
mycke_nu tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.