Hej
är det någon som har provat fotogenlampa i en bastu ?
Kan den självantända ?
Jag har en vedeldad bastu utan el så det är lite mörkt just nu.
Jag har provat med värmeljus men stearinet blir ju flytande och "dränker" veken.

Eller har ni andra ideer på vad man kan ha för belysning i en bastu utan el.
 
Jag vet att fotogenlyktor fungerar mycket dåligt i värme. (Över 50 grader). Alltså lyktor man bär med sig. Lampor fungerar ju ganska likartat, men jag har inte provat. Troligen blir det problem när fotogenen kommer över sin flampunkt på 42 grader. En lykta kan stå på golvet i bastun, men finns den högre upp blir det problem.

Erik
 
Såg just att flampunkten är 73 grader men tändtemperaturen 225 grader, Kokpunkt: 195 till 245 °C

Nån som har provat en fotogen lampa och isåfall vad händer/händer inte ?

Leffe
 
Nej, den kan inte självantända såvida du inte brukar komma upp i bastutemperaturer runt 250°C? (vilket jag betvivlar)

Du kan väl försöka undvika att placera lampan alldeles ovanför aggregatet?
 
Fotogen är ett ganska vitt begrepp. Enligt wikipedia är flampunkten 38 - 72 grader. Det som händer med lyktor som står för varmt är att lågan blir orolig och stundom lättar från veken. Den lyser svagare och osar mer. Efter ett tag brukar den slockna. Du kan ju prova att sätta en lampett på väggen på låg höjd. Det händer ingenting farligt, men det är inte säkert att det fungerar bra. Jag tror att det är först när fotogenen blir varm som problemen börjar, så om du har lampan utanför bastun medan du värmer kanske den fungerar länge nog under badet. Sedan är det som sagt lyktor och inte lampor jag provat med, men de fungerar ju snarlikt.

Erik
 
Jag har provat fotogenlamopa i vedeldad bastu. Det kändes inte bra. Efter ett tag började det fräsa och låta om lampan och lågan började flamma oregelbundet. Mitt råd är att inte prova.
 
Verkar som man får nöja sig med elden i aggregatet och det fungerar ju när man värmer upp bastun, men det blir det lite väl varmt att elda så mycket så att det lyser upp bastun.
Det går ju också att ha värme ljus på golvet där är det ju kallt.
/Leffe
 
Tyresö
Tror också värmeljus är den bästa lösningen. Annars om man har fönster i bastun, så kan man hänga en fotogenlykta utanför fönstret och låta ljuset komma in i bastun på det viset.
 
Tänk på att värmeljus kan flamma upp kraftigt om stearinen blir för varm. Golvet kanske är OK, men jag skulle nog avstå.
 
Tyresö
mycke_nu skrev:
Tänk på att värmeljus kan flamma upp kraftigt om stearinen blir för varm. Golvet kanske är OK, men jag skulle nog avstå.

Givetvis måste dom stå skyddade inne i en lykta! Är dom helt i det fria, då fräser det till och stänker stearin om (troligtvis i en bastu) någon svettdroppe träffar värmeljuset.
 
lampa utanför går nog bort, det blåser ofta ganska kraftigt från sjön. Så då måste man nog göra en fast installation och det blir inte snyggt.
 
ledlampor som drivs av ett 12 volts batteri kanske? Är du riktigt fiffig kan du kanske t.o.m. koppla på solceller för att slippa ladda upp det?
 
Solceller i Norrland på vintern ???
 
Tyresö
legul skrev:
Solceller i Norrland på vintern ???

Hahaha, dom får väl se till att ladda solcellen rejält hela sommaren...
 
legul skrev:
Solceller i Norrland på vintern ???
När inte solcellerna räcker till finns det säkert annan elektricitet att tillgå ska du se (för att ladda batteriet).

För att driva några ledlampor räcker nog den norrländska vintersolen ganska fint för övrigt. Det är ju inte ett eldrivet bastuaggregat du skall driva runt, eller hur!

Men som sagt... är det här med solceller och laddningsbara batterier överkurs, kanske det räcker med vanliga konventionella batterier?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.