Hej.
Då var det min tur att åka ut för något tråkigt..
Har bott i huset i nu drygt 2år.
Gick in på min gästtoalett idag och till min fasa så har kakelplattorna spruckit¨från golv till tak:(
Ett rakt snyggt streck:( Jag pratade med hem/villa försäkringen men där var det inget att hämta..


MVH Jonny
 
hur menar du då?
klart att hemförsäkringen ska ta det där men du åker naturligtvis på självrisk & åldersavdrag.
 
Nej fick jag till svar av folksam. Det var säkert fel utfört från början därför gäller inte försäkringen.
HAn pratade om 600cc mellan reglar och där skulle vara 400cc
 
När gjordes badrummet? vilket F-bolag hade personen som gjorde badrummet?
det handlar ju om de regler som gällde när badrummet byggdes, inte dagens krav.
 
Jag vet inte när badrummet gjordes om. Vet ju inte direkt hur jag ska få reda på det iheller?
 
Det brukar man kunna gissa sig till när man ser hur den tekniska lösningen är gjord, den har ju varierat de senaste åren.

Du kan inte få tag i förra ägaren till huset och fråga?
 
Har gjort det men de visste inte iheller. De bodde här bara 1år:(
 
Då får du nog ta kontakt med ditt försäkringsbolag igen och be dom komma ut och göra en besiktning, det brukar inte vara några problem att få dom att göra det.
 
JonnyN80 skrev:
Nej fick jag till svar av folksam. Det var säkert fel utfört från början därför gäller inte försäkringen.
HAn pratade om 600cc mellan reglar och där skulle vara 400cc
Det har ju helt och hållet att göra med vilka skivmaterial man har använt... :rolleyes:

Men försäkringsbolag kan slingra sig...

Jag råkade ut för en sak i somras där de bara slog ifrån sig också.

Jag hade gjort ett badrum till en kund och strax efter det var klart så upptäckte vi att det var bakfall i badrummet och vid närmre inspektion en spricka tvärs över golvet där "ryggen" var.
Det visade sig att en vägg som redan innan satt sig hade satt sig ännu mer vilket hade skapat bakfallet och sprickan.

Kundens försäkringsbolag slog bara ifrån sig och menade på att hantverkaren skulle kollat upp så att huset var konstruerat för att tåla ex antal hundra kilos belastning med flytspackel och kakel/klinker men detta är ju helt befängt för en som renoverar badrum m.m kan omöjligt göra dessa bedömningar och ett hus från 80-talet måste vara konstruerat för att tåla detta.

Mitt försäkringsbolag gjorde en utredning och konstaterade att jag gjort exakt vad man ska göra och således täckte inte min försäkring heller problemet.

Det slutade med att jag ställde upp för kunden och rev bort hela golvet samt nedersta väggplattan och gjorde om golvet och nu får vi bara hoppas att det inte sätter sig mer så att problemet återuppstår en dag för kunden.

Ibland undrar man varför man betalar tusentals kronor i månaden på försäkringar ! :x
 
"HAn pratade om 600cc mellan reglar och där skulle vara 400cc"

Hur kan Folksam påstå detta utan att ha sett/undersökt konstruktionen. Det kan ju vara så, men nog förefaller det som att Folksam gjort till vana att slingra sig.
 
Amatörbyggaren skrev:
"HAn pratade om 600cc mellan reglar och där skulle vara 400cc"

Hur kan Folksam påstå detta utan att ha sett/undersökt konstruktionen. Det kan ju vara så, men nog förefaller det som att Folksam gjort till vana att slingra sig.
Som jag skrev...

- Det har ju helt och hållet att göra med vilka skivmaterial man har använt...

Men det är inte bara Folksam som beter sig så... de är likadana hela bunten ! q(;^;)p
 
Han ville att jag skulle riva upp väggen och titta??
Har fått reda på att det kaklades någon gång mellan 2002/03. Får ringa till folksam igen.
Tack för alla svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.