Hej!

Jag och min sambo har precis flyttat in i en gammal lägenhet från 30-talet. Vi borrade upp en liten hylla i en betongvägg i lägenheten. Först var det vitt, men sedan kom vi till något svart och det var som ett tunt, fint svart pulver som kom från borrhålet. Jag använde betongborrar från OK, Clas Ohlson och de som kom med borren. De sistnämnda gick det lätt med medan de andra som vi försökte med först var riktigt sega.

Min fråga är nu vad det svarta var och om det var en olämplig vägg att borra i? :(

Tack på förhand!

Jenny
 
Tyresö
Det svarta du såg var troligtvis en sten i betongen som du borrade igenom. Idag använder man 8-16 sten till den typen av gjutning, men på 30-talet verkar det ha varit High Chaparall med vilken storlek det var på stenarna i betong. Jag har sett många utbilade gjutningar från sekelskiftet, och det kan finnas knytnävsstora stenar i betongresterna. Misstänker att dom drygade ut (procentade, som det heter i branschen) betongen med storsten - betong var (och är fortfarande) ett dyrt byggmaterial.
 
Hej!

Jag hoppas verkligen att det bara vara sten! Jag blev lite orolig att det var något mindre bra.

Tack så hemskt mycket för det snabba svaret.

Mvh,

Jenny
 
Du har troligtvis en vägg som är fylld med slagg. Inte alls ovanligt förr i tiden.
 
Det är inte så att Du borrat igenom väggen och in i grannens svartpepparkar, för ibland har man tur och hittar bra borr hos Classe
 
Låter som en slaggvägg, hade likadant när jag bodde i en 30 tals lägenhet.
 
Tyresö
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.