Ska göra om i vardagsrummet och skulle också vilja snygga till de gamla elradiatorerna från 70-talet som sitter där. Eftersom jag har central reglering av värmen så har jag ingen glädje av nya radiatorer med bättre termostater (jag har helt enkelt alla radiatorer inställda på 30C och så regleras värmen genom att centraltermostaten slår av/på strömmen till radiatorerna). Dvs det är bara utseendet på radiatorerna jag vill åt, och att då betala ca 3000 kr per radiator (vilket verkar vara vad man går ge för en radiator med någorlunda snygg design) är jag inte så sugen på.

Går det att lacka om radiatorerna? Var kan man i så fall göra det? Vad ska man använda för färg?

Kan man måla om själv? Vad ska man använda för färg? Hur gör man för att få det snyggt (inga penseldrag etc)?
 
Snyggast - lämna in för sprutmålning

Billigare - låna/hyr/köp enklare sprutmålningsutrustning och måla själv. Jag har gjort det senare när jag sökte ett ganska matt resultat och blev riktigt nöjd. Sprutade med tryckluftsspruta + förtunnad lackfärg. Vill man ha mera ytfinnish är det billack som gäller gissar jag.
 
Klockan skrev:
Ska göra om i vardagsrummet och skulle också vilja snygga till de gamla elradiatorerna från 70-talet som sitter där. Eftersom jag har central reglering av värmen så har jag ingen glädje av nya radiatorer med bättre termostater (jag har helt enkelt alla radiatorer inställda på 30C och så regleras värmen genom att centraltermostaten slår av/på strömmen till radiatorerna). Dvs det är bara utseendet på radiatorerna jag vill åt, och att då betala ca 3000 kr per radiator (vilket verkar vara vad man går ge för en radiator med någorlunda snygg design) är jag inte så sugen på.

Går det att lacka om radiatorerna? Var kan man i så fall göra det? Vad ska man använda för färg?

Kan man måla om själv? Vad ska man använda för färg? Hur gör man för att få det snyggt (inga penseldrag etc)?
Snyggast blir det förstås om man sprutlackerar men det finns rollers som gör ett riktigt bra jobb också. Snacka med färghandlaren på orten.
 
Lämna in dom till en billackering. Kan inte kosta allt för många kronor. Om dom inte är i jätte dåligt skick.
Det gär ju även att spraya dom. Finns även klarlack på spray om du vill ha dom blanka.
 
Färg på sprayburk fungerar dåligt på stora ytor som radiatorer.
 
Fixartanten skrev:
Färg på sprayburk fungerar dåligt på stora ytor som radiatorer.
Det blir ju inte lika bra som att sprutlackera men det går ju att få bra om man är noga.
 
Redigerat:
Tänk på vad det är du ska måla om bara, en radiator, som radierar värmestrålning.
En blank yta tar emot(absorberar) strålning mycket dåligt, samtidigt avger(radierar) den lika dåligt.
Kulören spelar inte så stor roll, men det ska vara riktig elementfärg
 
Wahligula skrev:
Kulören spelar inte så stor roll, men det ska vara riktig elementfärg
För mig var det stört omöjligt att få tag i en elementfärg som var lösningsmedelbaserad. Då det är lättare att förtunna dessa för sprutlackering, var det vad jag ville ha. Så det blev en vanlig lackfärg. Med vattenburna radiatorer och låga framledningstemperaturer var det helt ok. Vet inte om det är fullt lika bra för de troligtvis något hetare elradiatorerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.