Vi ska titta på ett hus som verkar mycket intressant men är osäkra på om mäklaren angett rätt boyta. Vi har nämligen tittat på ett liknande hus tidigare som var 20 m2 mindre men som såg ungefär likadant ut. Huset ligger i ett grupphusområde med enplans kedjehus vars storlek varierar från ca 105 m2 till 160 m2, samtliga bygda på 60-talet.

När jag googlar hittar jag fram till fastighetsregistret, men det kostar 50 kr att få fastighetsinformation från dem. Och jag vill bara veta den taxerade boytan. Finns det någonstans där jag kan kolla detta utan kostnad?
 
Kan inget svar på frågan. Men uppgiften som står som grund för taxering är nog den ytangivelse jag skulle ha minst förtroende för.

Mät upp ytan, eller begär ut bygglovsritningarna från stadsbyggnadskontoret och mät på dem. Det brukar kosta typ 5 kr per sida som skall kopieras där, eller mät direkt på ritningarna på kontoret. Då kan du dessutom passa på att kontrollera att det inte finns några svartbyggda utbyggnader, kolla på den korrekta tomtkartan, och passa på att fråga om planärenden i området. Man bör alltid kontrollera så att det inte finns planer på ett nytt stålverk eller motorväg eller ngt. annat osannolikt på granntomten
 
Tack för svar och tips! Risk för andra byggnationer finns inte, hela området är färdigt som det ska vara. Mycket lungt och bra med parker, lekplatser och små fina återvändsgator.
Men tyvärr tror jag inte mäklaren verkar ha koll, huset kan inte vara nästan 160m2 när vi tittade på ett annant precis lika dant för ngra veckor sedan som var 137m2. Vi ska kolla ändå och blir vi mer intresserade tror jag vi ordnar med ritningar!
 
Det kanske var den andra mäklaren som inte hade koll? Eller finns det extra fönster etc som gör biyta till boyta?
 
Milkshaken
Som nyfniken skriver, men det ska inte räknas in som Boyta isf utan just biyta....
Använd Tumstocken..... Längden X bredden,,, och om någon frågfar vad du sysslar med så säger du bara att du vill vara säker och att du kollar allting....
 
Detta är iofs Off Topic.

Det är en falsk trygghet att området är färdigbyggt.

Ett av de första hus vi tittade på för typ 20 år sedan låg i ett stort äldre villaområde. Det fanns en mindre grusväg som gick från en halvstor villagata till en lite större genomfartsled ca 1 km bort. Villagatan mynnade i sin tur på en rejält stor genomfartled. Villan låg ostört inbäddad i ett äldre område med all den charm det innebär, lagom lång från trafiken för att ge bra kommunikationer utan att störas av det.

Vi köpte inte huset (mögel i källaren). Tre månder senare började vägbygget. Man "byggde ut" grusvägen. Huset ligger numera granne med en 6 filig högtrafikerad led som binder samman de 2 genomfartslederna, med en planskild korsning i direkt anslutning till tomten. Kommunen löste in och rev ett antal av grannhusen för att bygga vägen.

Så kolla ALLTID med kommunen om vad det finns för planer i närheten.
 
Milkshaken
Nej nej hemmapularen, det är definitivt inte OT..... Ska man vara riktigt seriös så ska man såklart kolla upp sådant med...

En släkting till oss i Californien, (Ja jag vet att det inte är i Sverige) dom byggde sitt drömhus, först lite, sen vidare, vidare, han byggde sin möbelverkstad, (En av Amerikas mest remnomerade) .. sen vidare, Alfi anlade dessutom Trädgården, mer och mer och mer....
Sen plötsligt en dag... Då kom the goverment.... Vi ska bygga en sexfilig Highway här, så ni får flytta...... Suck.....
Dom flyttade sitt place någon km.... Plockade ned hela huset, sen upp med det igen.... ny trädgård, och allt,,, verkstaden blev ny den med..... Helt lugnt och skönt..... Tog några år, nu ligger det i ett villakvarter ....... Så.... Hempularen har rätt, kolla vad som ligger i det närmaste iaf, långa planeringar det vet ingen kommun eller stat, men som sagt, det korta...
 
Ja, absolut kan det vara viktigt att kolla detaljplaner, men ska någon väg byggas där detta hus ligger får man riva villamattorna från 60-talet som omger huset, och det tror jag inte är aktuellt. Huset ligger i utkant av en storstad. De stora vägarna finns redan, fast en bra bit iväg. Och vad jag vet är det inte brukligt att riva upp etablerade område för vägbyggen i Sverige.

Nåväl, huset blev sålt på typ en kvart efter en hysterisk budgivning, trots att det var totalrenoveringsbehov och unket på alla sätt och vis. Och det var inte vi som köpte. Homestyling och lite färg på väggarna gör visst susen. Tröttsamt, minst sagt.
 
lena_l skrev:
Och vad jag vet är det inte brukligt att riva upp etablerade område för vägbyggen i Sverige.

Det var precis så vi resonerade om huset jag beskriver här ovanför. En annan spekulant hade för övrigt frågat mäklarne om varför flera av grannhusen så övergivna ut, fick svaret att kommunen höll på att lösa in dem (så lång var det sant), för att bygga en park....
 
Nanny Fine
Nyfniken skrev:
Det kanske var den andra mäklaren som inte hade koll? Eller finns det extra fönster etc som gör biyta till boyta?


Hur kan ett extra fönster göra biyta till boyta?? =D
 
Nanny Fine skrev:
Hur kan ett extra fönster göra biyta till boyta?? =D
Ja, du det vet jag faktiskt inte. :D

Jag har fått för mig att rum utan fönster (och möjligtvis andra begränsningar) räknas som biyta. Hos oss finns det områden med hus där garage ofta byggts om till sovrum. Jag utgår ifrån att garaget var biyta och sovrummet boyta.
 
Redigerat:
Nanny Fine
Jo, garage (om det inte är fristående) är väl biyta och jag antar att det borde taxeras om ifall man bygger om det till sovrum, men tror inte att fönstren är det som avgör, utan användningen i så fall....

Infon borde iofs finnas på Skatteverkets hemsida... :D
 
Göran.W
Den taxerade ytan är den siffran man ska lita på minst.
Min kåk har en taxerad yta på 100kvm men bygg ytan är 154kvm och det är dessutom 2 våningar i delar av huset.
Totalt är ytan lite drygt 200kvm men det räknas bort en mass bla 3 rum utan fönster, sne tak på andra våningen och ett vinter bonat uterum.
Kvar blir 100kvm taxerad yta.
Bo yta eller den taxerade ytan är oviktig utan det är den upplevda ytan som är av betydelse.
Kan med gott samvete säga att mitt hus känns "aningen" större än dom taxerad 100kvm
 
Fråga mäklaren var uppgiften om boarea kommer är han seriös så skriver han ut det i objektsbeskrivningen, taxerings uppgift eller säljarens uppgift.
Annars ring kommunen i vissa fall lantmäteriet som kan svara på massa frågor om huset tax uppgifter, ägare mm,
 
Vad som räknas som biyta resp boyta är lite kryptiskt att läsa sig till, även om sketteverket menar att det är tydligt. Och folk tolkar det olika när de mäter upp. Husen på vår gata har väldigt olika värden, trots att det egentligen inte ska vara några tveksamheter. Men några mäter tex enbart golvytan i köket och räknar bort ytan där skåpen står, vanligt är också att, mot reglerna, räkna bort trappan i ena eller båda våningarna samt att räkna klädkammare som biyta. Ett hus har dispens, de har fått tillstånd att räkna bort 4 kvm i varje plan för sin hiss, då huset är handikappanpassat.

Garage räknas såvitt jag minns som biyta om det finns passage mellan hus och garage, annars räknas det inte alls. När det gäller snedtak och rum utan fönster så beror det på takhöjd, takvinklar, om det är souteräng och en massa sådant, man kan bli yr i huvudet för mindre. Vill minnas att man vid snedtag ska äta 120 cm ut från en viss takhöjd, alternativt vid en annan, lägre takhöjd. Oavsett vilket så blev det med vår takvinkel samma yta, men vid brantare eller flackare takvinkel väljer amn den mest fördelaktiga.

Har man rejäl murstock eller tjocka innerväggar så ska ytan mätas en bit in i väggen av någon anledning, dvs i de flesta fall räknas innerväggarna med i boytan och man behöver alltså inte krångla med att mäta rum för rum. Ett dåligt planerat hus med väl inbyggd trappa mitt i huset upplevs därför ofta väldigt mycket mindre än den taxerade ytan, medan ett hus med lågt i tak uppe och flackt snedtak uppe mycket väl kan vara dubbelt så stort som den taxerade ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.