Vi står och väger mellan två olika hus, och olika husleverantörer...
Så vill gärna ha lite tips och erfarenheter från resp husbyggare..

vad har ni för erfaraneheter av a-hus? västkustvillan?
gärna i Göteborg..

Tacksam för alla åsikter och funderingar =)
 
*puttar lite*
 
har jag postat tråden i fel ämnes-forum?

snälla hjälp mig isåfall? vart skall den vara..

för någon måste väl byggt ett A-hus eller en Västkustvillan...?
 
3 bekanta till mig har byggt A-hus och varit väldigt nöjda i Kalmartrakten. Var själv i kontakt med dem mycket under en tid då det stod mellan dem och Trivselhus. Vi valde dock Trivselhus.
Hursomhelst så hade vi fin kontakt med dem, och de har bra standard och kvalitet.
Västkustvillan vet jag tyvärr inte så mycket om.
 
Några vänner till mig har byggt ett a-hus dom är jätte nöjd då hade dom bara stomresning plus material i sitt kontrakt, men det funkade jättebra.... Lycka till!!!!
 
Tack !
detta låter ju jätte bra.
Och när jag söker runt efter "skvaller" efter a-hus hittar jag inget , känns ju bra, men lite skumt med ;)
Deras säljare känns seriös och är väldigt trevlig. och ja det känns om som får mkt kvalité, men är ju rätt högt pris med..
 
Ja, det var min bedömning att de låg ganska högt i pris, då motsvarande Trivselhus blev billigare i vårt fall och då hade vi ändå bergvärme med i priset också.
Men A-hus propagerar väldigt mkt för sin nya energisnåla 3-skiktsvägg.
 
fick ni samma standard på trivselhuset som a-huset erbjöd?

tjocklek på väggar? driftskostnader?
 
Driftkostnaderna blir lägre i Trivselhuset med bergvärme än i A-huset med FLVP, och det var samma pris på husen som sagt, och bergvärme ger fler möjligheter med FTX, kyla etc. Standarden på det invändiga i allmänhet var högre i TH också, avseende kök, vitvaror, badrum etc. Så för oss blev det ett enkelt val i slutändan som jag skrivit i andra trådar.

Men kollar man endast väggkonstruktionen bredvid varandra så är A-hus nya vägg bättre. Så det beror på hur man är som person, vad man prioriterar, och kanske också var i Sverige man bor.

Med TH har man ju även valmöjligheten att ta Sunlight-koncepts-väggen istället om man vill, och den har bättre u-värde(0.11) än A-hus vägg(0.14), och kostar nog en slant mer. Den har de i "Äntligen Hemma-huset". I princip hade man kunnat få väggen som man vill som jag förstod det, med extra isolering eller ett skikt till om man önskat också hos TH. Men för vår del är vi nöjda med den isolering och tjocklek på väggar som är standard.
 
Tilläggas ska dock att det prismässigt blir samma scenario som för oss dem emellan, då det beror mkt på hustypen man är intresserad av också. Vi utgick ifrån ett hus i Wise-serien som TH nyligen kom med som har bra pris, och modifierade det som vi ville ha det. I många fall annars kan nog TH vara dyrare än A-hus.
 
Vi håller på och bygger med a-hus och har bara positivt att säga - än åtminstone. Duktiga hantverkare, bra kommunikation, bra husstomme.. :D
 
Vi har byggt med Västkustvillan i Stockholm. Fungerade jättebra. Lokala säljaren var inte bra så vi fick ta frågor och de problem direkt med huvudkontoret, men de var väldigt lösningsorienterade och hjälpsamma. Vi ritade vårt hus själva och de byggde i fabrik. De frågetecken som uppstod för oss kanske inte skulle uppstått med kataloghus. A-hus kollade vi också på men prisskillnaden var enorm!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.