Hej,

Har 3 separata TV-antenner på vinden (ej i bruk).
Är de något att spara på?
Kan de användas för det digitala marknätet?


Tack på förhand!
 
  • dsc00072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dsc00073.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dsc00074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dsc00075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dsc00076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långt har du till närmsta tv-sändare?
 
15 km.
 
Galleranternnerna går antagligen att använda.

Den stora antennen längst upp till höger är antagligen antingen en gammal TV1-antenn (kanal 2, Hörby) eller Danmark kanal 4 (du får kolla vart den pekar). Troligen inte myckat att spara på i vilket fall som helst.

De två övriga är lite svåra att sia om, du får mäta hur långa spröten är.
 
Säger samma här, bild 4-5 kan vara nåt att ha, inte det andra.
 
Det blir intressant nu när DVB-T2 blir standard 2015. Sänds på VHF och helt plötsligt funderar man på varför man slängde sin gamla TV1-antenn. Den nyinköpta "digitalantennen" blir värdelös. :D
 
VHF-sändningarna för DVB-T2 har redan börjat, dock används VHF bara i delar av landet och då bara för en mux. Även fortsatt kommer huvuddelen av sändningarna att ske på UHF. Men visst är det lite ironiskt med alla som bytt sina antenner eller kanske gått över till "små nätta" inomhusantenner som bara klarar UHF.
Jag tror trådskaparen kan låta antennerna sitta om inte platsen behövs till bättre, installationen ser lite småstökig ut men jag gissar att det funkar utmärkt för digitala marknätet och i Skåne är VHF-sändningarna igång. Antenner som pekar mot Danmark kan man möjligen koppla bort.
 
Redigerat:
Ja fy tusan vad många VHF-antenner jag har kastat ner från taken eftersom "de behövs ju inte längre nu när det blir digitalt." Morr, spott och fräs...
 
Lugn, de kommer säker hinna ändra både standard och frekvens flera gånger innan 2015. PTS kommer säker på att de kan auktionera ut frekvenserna i VHF-bandet till mobilt bredband :)
 
C
Och vips så sänder vi TV på 4200 MHz eller nåt annat absurdt.. :p
 
Tyvärr har dom börjat sända på VHF-bandet här i Norrköping, 175,25 MHz,
 
Hej,

Antennen på bilderna 4 & 5 fungerar fin-fint.

Finns det någon anledning att behålla övriga 2 antenner (bild1 & 2) med tanke på inläggen om standardändringar och dylikt?
 
mpl skrev:
Finns det någon anledning att behålla övriga 2 antenner (bild1 & 2) med tanke på inläggen om standardändringar och dylikt?
Det är just beroende på de ändringar som gjorts under hösten som du sannolikt kan ha nytta av en av dem, åtminstone om du vill ta emot HD-sändningar.
 
Det slog mig faktiskt just idag, att för en som jag, som bygger nytt, att TV-antenn är ju inte något som ingår!

Nu tänker jag visserligen satsa på någon parabollösning, men en antenn vill man väl sätta upp ändå, eller?

Vad ska jag tänka på här tycker ni?
 
timmelstad skrev:
Nu tänker jag visserligen satsa på någon parabollösning, men en antenn vill man väl sätta upp ändå, eller?

Vad ska jag tänka på här tycker ni?
Om du tänker köra Canal Digital har de ofta Combo-boxar så att man kan ta emot fria kanaler från marknätet, likaså kan det ju tänkas att man på vissa TV-apparater nöjer sig med att ta emot dessa fria kanaler med den mottagare som ofta finns inbyggd i TVn. Så kort sagt, en "vanlig" antenn kan fortfarande vara bra att ha.
Kolla upp vad grannarna har för antenner och fråga om de har bra mottagning, är de nöjda, köp en antenn av samma typ och storlek.
Kolla upp på Teracoms hemsida om du bor i de områden där man börjat sända på VHF-bandet igen, i så fall kan det vara skäl att skaffa en antenn som klarar detta band även om du till en början kanske inte kommer att ta emot några av dessa sändningar.
En ofta förbisedd lösning är att sätta antennen på vinden. Det försämrar mottagningen något, men i gengäld är antennen skyddad mot väder och vind så den håller i "evighet". Har du god mottagning där du bygger så kan det vara värt att försöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.