Jag har en vedspis, Husqvarna Norrahammar. Jag vill elda upp mjölkpaketen efter att ha tagit bort plastkorken men får inte medhåll här hemma.
Är det någon som kan berätta vem som har rätt?
 
Kommer att leda till extra aska och vissa (om än små) utsläpp till miljön. Det ger dig inga stora energimängder, så jag skulle nog avråda, och jag tror dessutom att det är förbjudet att elda avfall.
 
Duger bra att tända brasan med.
Sen vi satte in en smalspis i köket har vi inte mycket hushållsavfall.
Men visst vill och bör man huvudsakligen elda torr ved.
 
Förvisso bättre att återvinna dem. Träden som går åt till att göra nya står bättre i skogen där de binder kol och det finns både bättre sätt att tända och bättre saker att elda.
 
Vissa säger att plasten i kartongerna kan bilda otäckheter som sätter sig på väggarna i skorstenen. Så en vacker dag börjar alltihopa att brinna och man får en redig skorstensbrand... Vet inte om det stämmer helt men att elda sopor är väl generellt inte är någon bra idé. Dels sprider man ju ut gifter i sin omgivning, dels får man själv ta hand om aska som kan innehålla gifter och så risker för skorstensbrand på det...

Just att tända med mjölkkarttonger är nog inte särskilt lyckat. Då är ju temperaturen låg och man får en dålig förbränning, lika med större risk att få tjära och annan skit som sätter sig i skorsten och kan ge skorstensbrand. Sen beror det väl lite på vad man har för skorsten också.
 
Redigerat:
Tyckande och moralism blomstrar när man tar upp sådana saker som om man kan elda tomma mjölkkartonger. :rolleyes:
Generelllt ska man elda torr ved, inte skräp och avfall.
Sen är mjölkkartonger utmärkta att tända med. Papper + polyeten innehåller inte gifter. Det bildas inte tjära. Däremot mycket aska, om man inte ser till att få upp temperaturen ordentligt = fullständig förbränning. Eldar man rätt blir det bara lite aska kvar. Och ingen synlig rök ur skorsten, ingen lukt heller.

Ibland undrar jag vilka ämnen som ingår i färgat papper, när jag betraktar de färgade lågorna. Antagligen koppar, förhoppningsvis inte tungmetaller. Inte för att röken skulle bli nämnvärt giftig, men askan kanske.
 
Jehu skrev:
Ibland undrar jag vilka ämnen som ingår i färgat papper, när jag betraktar de färgade lågorna. Antagligen koppar, förhoppningsvis inte tungmetaller. Inte för att röken skulle bli nämnvärt giftig, men askan kanske.
Koppar är en tungmetall...
 
orustfredrik skrev:
Koppar är en tungmetall...
Jo visst hehe. Järn också :) - http://sv.wikipedia.org/wiki/Tungmetall
Men i dagligt tal brukar man åsyfta farligare metaller som kadmium, kvicksilver, bly.
En google visar att de fasades ut under 70- och 80-talet. Det kan finnas spår kvar.
Men koppar används än idag i blått, grönt och lila bläck.
Barium i orange och rött.

Torde bli en del koppar i askan om man eldar reklamutskick.
 
Koppar är inte harmlöst. Kopparföreningar är den aktiva biociden i båtbottenfärger. Man är också restriktiv med att lägga koppartak p g a läckage av kopparläckage från dem. Nu vet jag i o f s inte vilka mängder det handlar om, men ...
 
Precis det jag funderade på, kopparn, och om det kanske finns annat ohälsosamt. Askan töms ju ofta på gräsmattan.

Men elda mjölkpaketen torde vara problemfritt. En poäng är att de innehåller såpass med energi att man snabbt kommer upp i temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.