Vi (eg. snickaren) håller på att bygga nytt garage istället för det gamla som läckte in pga dålig takkonstruktion. Problemet är att garaget ligger exakt i tomtgränsen. Grannen krånglar med medgivandet och vill ha med skrivning om att vi ska återställa deras trädgård. De hade växter utmed vår garage-vägg - vilket ju inte är så bra för huset. Inte minsta spik ska finnas kvar och ifall någon växt tagit skada ska vi ersätta den.
Vilka skyldigheter har vi att gå med på något sådant?
 
Jag håller med din granne. Han äger sin tomt och gör du skada på den måste du ersätta honom.
 
Grannen har givetvis rätt. Vill ni inte ha hans växter inpå fasaden, så flytta in garaget en meter på er egen tomt om det går, när ni ändå ska riva och bygga nytt.
 
Att få bygga garaget vid tomtgräns är en ynnest som man fått för att grannen (eller en tidigare granne) har varit snäll och tänkt på grannsämjan. Självklart ska grannen då ersättas om hans/hennes växter skadas och självklart ska grannen inte ha något dåligt samvete för att växterna "inte är så bra för huset". Det senare är en smäll som garageägaren får ta, för privilegiet att ha fått bygga garaget vid tomtgränsen!
Var glada och tacksamma att ni får bygga där ni vill, alla har det inte så väl förspänt...
 
Hela gatan är byggd hus, garage, hus, garage - allt i tomtgräns. Byggår: 1971. Så någon ynnest är det inte tal om här. Snarare att det är helt omöjligt att göra något på vårt garage utan att stå på grannens tomt. Finns det verkligen inga generella regler för sådant?
 
Varför inte bygga en halv meter ifrån?
Min tomt är min tomt. Och mina växter är mina.

Var glada ni får bygga i tomtgräns. Själv hade jag byggt en bit ifrån. Just för att inte skada granens växter och för att taket inte skulle över på hans tomt.
 
Kan inte annat än att hålla med, din granne har all rätt på sin sida. Mitt råd är att lägga ert garage minst en gräsklipparbredd in på er tomt, så att ni kan komma runt. Då slipper ni ha rabatt mot er vägg också.

Vi äger 30 cm tomt vid sidan av huset, knappt två meter vid sidan av garaget. Självklart måste grannen fråga oss om de vill plantera något i sin gång mot vår vägg. Likaså om de som en granne gjorde bygger ut garagetaket för att ge skydd åt cyklar. Jag skulle säga nej till det, då vi ju har badrumsfönster där.
 
Klara regler? I Sjöbo får vi fråga snällt om vi får lov att gå in till grannen för att måla dessa garage som ligger i tomtgräns.
 
Mikael_L
Ja, du får helt enkelt dansa efter din grannes pipa, inget annat gäller.

Du har absolut noll rätt till någonting av hans fastighet så länge det inte regleras i något ev servitut.


Vår detaljplan föreskrev garage minst en meter från tomtgräns, vi ville bygga "så nära gräns som möjligt" men valde ändå att sätta garaget 1,3 meter från tomtgräns.
Detta betyder i praktiken att våra hängrännor är 0,8 meter från tomtgräns, och vi kan utan att trixa allt för mycket både rensa hängrännor och underhålla garaget inom egen tomt.

Allt detta för att slippa hamna i din sits. Får man en ogin granne får man ett helvete med sina byggnader som ligger på eller nära tomtgränsen. Och grannen har all rätt i världen, så det är ingen idé att sura.

Kan ni flytta garaget längre in på er tomt nu när ni ändå bygger nytt tycker jag att ni passar på och gör det.
 
Ja de kan bli intressant när ni ska måla garageväggen mot grannen och han inte vill att ni trampar runt i hans trädgård.. Blir till o hänga i en lina från taket svingandes med penseln.
 
Jag tror att luftrummet tillhör grannen med!
Eller är det internationale :D:D:D
 
Hemmakatten
I områden med hus och garage placerade som trådskaparen beskriver, dvs. med garage och/eller hus i tomtgräns står det sannolikt/med all säkerhet i detaljplanen att fastighetsägaren har rätt att beträda grannens tomt för underhåll/renovering av garaget/huset. Självklart får/måste man se till att grannen åsamkas så små skador som möjligt samt återställa ev. gräsmatta mm.

Jag vet också om detaljplaner som förbjuder större anläggningar såsom altaner/trädäck mm precis intill grannens garage. Dvs. vill man bygga trädäck så måste det vara en bit (50- 100cm eller så) ifrån garaget. Jag är också tveksam till att man har rätt låta förstörande växter klättra på garageväggen.
 
Göran.W
Grannen har inte rätt att sätta i så mycket som en skruv i garage väggen utan er tilllåtelse.
Självklart ska man återställa och då har man möjlighet att själv plantera växtern en bit ut från väggen för att undvika skador.
Det bästa är att föra en vettig dialog med grannen så det planteras så det inte kan ge framtida skador på garage väggen.
Sätt er ner och prata igenom med honom hur han vill ha det och ta upp er oro för skador på väggen och möts någonstans på väggen.
Enklaste vägen att nå dit är väl att bjuda på lite extra växter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.