En hantverkare har gjort lite jobb hos mig på fastpris. Det är några smågrejer kvar som han har lovat att fixa. Nu har jag fått räkningen. För att grejerna inte skall glömmas bort vill jag hålla inne med några hundringar. Vi har följt Hantverkarformuläret.

Kan jag göra detta?
Hur gör jag i praktiken, räcker det med att betala minus några hundra och sedan skicka mail om varför?
 
Ja, men håll inte inne för lite! Beräkna vad det kan kosta att anlita en annan hantverkare, om din nuvarande "glömmer bort dej".
 
Nej, men man får ju inte hålla inne godtyckligt mycket. Det var några skadade delar som skall bytas ut (går nog på hans garanti).
 
Jag uttalar mej utifrån egna dåliga erfarenheter i liknande situationer.
 
Tyresö
Om det är ett jobb på ca10.000 - 25.000 Kr, så ska du inte betala en enda krona förrän jobbet blir slutfört.
Hantverkaren har råd att ligga ute med pengarna - annars får han väl göra som alla oss andra: Slutföra jobbet innan betalning.

En sak är i alla fall säker - betalar du hela fakturan innan smågrejerna är fixade - då kommer du att få tjata tills du tröttnar, och slutför jobbet själv.

Jag driver ett betongpumpsföretag och skulle aldrig sänka mej så lågt att jag skulle begära in pengar innan slutfört jobb - det är bara oseriösa företagare som kör det fulspelet mot privatkunder.
 
Gör så här.
Fråga först om det går fort att fixa det som saknas. Han svarar givetvis ja det går väldigt fort.
Bra då gör vi så här säger du. Skicka en ny faktura med förlängd betalning så jag hinner få detta fixat först.
 
Tyresö
Suhagg skrev:
Gör så här.
Fråga först om det går fort att fixa det som saknas. Han svarar givetvis ja det går väldigt fort.
Bra då gör vi så här säger du. Skicka en ny faktura med förlängd betalning så jag hinner få detta fixat först.

Helt rätt! Är du alltid lika vänlig mot alla struliga företag? En eloge ska du ha i så fall.
Själv är jag likadan, lika trevlig - även om jag håller på att explodera inombords. Man blir så trött på alla oseriösa företagare - och det finns verkligen ett stort antal av dom.
 
Fixartanten har helt rätt! Rent juridiskt är man skyldig att på förfallodagen betala för det arbete som är utfört. Men man har rätt att hålla inne med betalning för det som ännu inte är utfört.
 
Tyresö skrev:
Helt rätt! Är du alltid lika vänlig mot alla struliga företag? En eloge ska du ha i så fall.
Själv är jag likadan, lika trevlig - även om jag håller på att explodera inombords. Man blir så trött på alla oseriösa företagare - och det finns verkligen ett stort antal av dom.
Har aldrig med struliga företag att göra mer än en gång, per företag :cool:

Man lär sig rätt fort att vara korrekt och ärlig i alla lägen men hårt mot hårt. Ingen ide att brusa upp eller slå på stora trumman, saker blir inte gjorda som man vill då. Bit ihop och knyt handen i fickan som en sann svensk :)
 
Höll inne 5%, vi får se om jag får KFM på mig...
 
10% får du hålla inne tror jag.. Brukar vara så på större entreprenader iaf.. att man bara får fakturera 90% av anbudssumman till efter godkänd besiktning.
 
Vad har ni skrivit i sektion E i detta Hantverkarformulär?

Det räcker inte med att enas om hur mycket som ska erläggas i betalning. Man måste också komma överens om NÄR betalning ska ske.

Jag har inte läst hela avtalet men det verkar vara ett bra initiativ, har aldrig hört talas om det förut. Fler borde använda det!
 
-MH- skrev:
Höll inne 5%, vi får se om jag får KFM på mig...
Det viktiga är ju att även tydligt tala om detta och få företaget att gå med på detta.
Annars blir det säkert bara onödiga missförstånd.
 
Tyresö
Suhagg skrev:
Det viktiga är ju att även tydligt tala om detta och få företaget att gå med på detta.
Annars blir det säkert bara onödiga missförstånd.

Du menar - från hantverkarens sätt att se det: "onödiga missförstånd" - så han får en chans att slippa slutföra jobbet.
 
Jag mailade och förklarade varför. Noterade även "delbetalning" på faktura referensen.

I avsnitt E står det "enligt offert", och i offerten står det "10 dagar efter leverans"

Hantverkarformuläret är det som kallades RO 05 innan. Jag begärde in offerter och till den jag valde så skickade jag ett ifyllt formulär och bad hantverkaren skriva under för att bekräfta beställningen. Då kan det nog varav svårt som hantverkare att tacka nej. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.