Hej!
Jag har sedan 3 år tillbaka en Contura 560T braskamin. Eldas sparsamt för trivsel. Tilluftskanal drogs när vi byggde huset.
Senaste månaden har det uppstått ett högt vinande ljud när kaminen eldas. Har varit helt tyst tidigare. När man öppnar luckan under eldning tystnar det direkt. Tror därför att den tjuvdrar luft från rummet vilket ger oljudet. Det låter som vinandet kommer ifrån vänstra sidoglaset eller vänstra delen av luckan. Har provat att dra åt så att luckan sitter tätare, men ingen förbättring.

Vid kontakt med den lokale återförsäljaren tyckte han att vi skulle strypa tilluften i kanalen vilket gav en försämring av ljudet...

Någon som har en idé? Finns det någon packning som kan/bör bytas?

/Nicklas
 
Det låter som att du strypt tilluften för mycket. Vad händer om du öppnar tilluftsspjäll mera?
 
Jag har inte strypt tilluften alls. Sätter jag en påse över intaget utanför huset suger den fast direkt så flödet in är inga problem. Problemet verkar vara att kaminen av någon anledning blivit otät och suger luft från rummet så ett tjutande uppstår.
Såg att lite gammal tätningsmassa släppt mellan kamin och rör. Tätade detta men ljudet blev inte bättre. Det låter distinkt från vänstra delen av kaminen. Otät sidoglasruta? Lite svårt att testa eftersom den endast låter då jag eldar och har luckan stängd...
 
Kollade lite snabbt på din kamin. Du har något som de kallar effektreglage frampå kaminen, vilket jag misstänker är ett tilluftsspjäll. Vad händer med ljudet om du justerar det reglaget?
 
Ljudet försvinner aldrig men minskar något när det är fullt tillflöde.
 
Idag kom detta mail från Nibe.

"Hej!
Ett tjutande/vinande ljud kommer oftast från att någon tätningslist är sliten, antingen listen som tätar mellan lucka och stomme eller någon av listerna runt glasen. Kaminen tar tjuvluft via otätheten och då upstår det vinande ljudet. Kontrollera listerna och byt ut om de ser slitna ut eller om de lossnat. Ny lister kan ni köpa hos våra återförsäljare.

Med vänlig hälsning / Best regards
Serviceavdelningen
NIBE Stoves"


Som jag misstänkte. Då gäller det bara att hitta någon som kan hjälpa mig med sidoglaset. Rapporterar när det är gjort.
/Nicklas
 
Hej Fridsta,
har precis samma problem som du med min tre år gamla Contura 560T. Är intresserad av att höra om du har lyckats lösa ditt problem och i så fall hur.
mvh
Ralf
 
det är nog så viktgt att tilluftens rör håller rätt dimension, = brukar vara vid 3 meters längd/125mm dim. Som nämn också viktigt att tätningen i luckan är hel och funkar. När det gäller glasen,hade jag läcka här i en tidigare Handöl, jag siliconade glasskarven till gutjärnet, utifrån med en smal sträng silicon från Biltema, = deras röda hi temp. Använd maskeingtejp för att undvika få silicon för långt ut på glaset/ramen
För att silicon skall funka, måste ytorna vara rena och fria från fett/sot
 
Redigerat:
Hej igen.
Jodå det var ett av sidoglasen som var otätt precis som både jag och Nibe misstänkte. Tilluften hade ju inte ändrats under användning så det uteslöt jag rätt snabbt.
Plockade ned vä sidoglas och flyttade tätningslisten. Därefter var problemet löst. Tyst kamin igen.
Har nu i efterhand hört att det är ett vanligt fel, men den lokale handlaren hade ingen aning.
Mvh
Nicklas
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Hej,
tack för tipset! Efter att ha skruvat bort båda sidoglasen och justerat tätningarna så tystnade kaminen helt och hållet, skönt. Det är tom så att jag tycker att den ger mer värme också men det kanske bara är den allmänna upphetsningen över att ha lyckats fixa problemet.
mvh
Ralf
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.