Halloj!

Vi bygger med totalentreprenad och dom 160 kronorna tar Thermohus. Jag fattade endast beslutet :)

När det gäller andra som bygger med EPS, jag vet faktiskt inte. Förra sommaren hade jag kontakt med en firma i Helsingborg. Dom svarade aldrig på min förfrågan och jag kommer inte ihåg vad den heter.

Det finns en arkitekt i Stockholm, Ross Arkitektur, som endast ritar hus för EPS element. Något företag borde bygga hans hus men det ligger förmodligen i Stockholm.

Det enda jag vet om visningshuset i Stehag är att det är en av grundarna till Thermohus som bygger det. Anledningen till att det inte blivit klart? Inte en aning men skulle jag gissa så är det väl det här med beslutsvånda och få saker och ting gjort när man bygger åt sig själv. Jag tror inte att dom har sålt sitt befintliga hus och om jag inte har helt fel för mig bor dom i grannhuset. Så dom har nog inte bråttom.

Vårt hus kommer att bli upplåtas för några visningar åt Thermohus och det kan ju vara så att delägaren släpper på resurserna till förmån för vårt hus. Vårt hus är ju lite mer speciellt och ligger lite bättre till för visningar så det kan ju finnas sådana skäl till att dom hellre ser att vårt hus blir färdigt före huset i Stehag.

Huset i Ystad har jag ingen koll på alls.

Men fråga Thermohus vet jag. Dom borde ju kunna ge svar. Dom har varit väldigt ärliga mot mig när jag har ställt "jobbiga" frågor.
 
Hej Conan!

Läste på hemsidan http://www.frejmus.se/Bygget.html om att väggarna har ett U-värde på 0,11 o undrar vem som tillverkar väggblocken till erat hus??
Vad jag kan se så är det dorocell block som används för dom har då samma mått o utsende, Thermohus har även länk till dorocell..

Dorocell anger ett U-värde för vägg till 0,216 med putad utsida.. ::)

Dom ska komma med en vägg som är 350 mm sa dom på Nolia i höstas men med samma 150 mm betongfyllning..
 
Gjuter man med lättbetong, som är isolerande i sig har du ett U-värde på 0,11. Betong som Dorocell anger ger 0,21.

Lättbetongen som man gjuter med är Hygrofob.
 
Homien uppdaterad med bilder på mellanbjälklaget, 3D-vy jämfört med verkligheten och lite ögon och örongodis.

www.frejmus.se/Hem.html
 
Conan skrev:
Det enda jag vet om visningshuset i Stehag är att det är en av grundarna till Thermohus som bygger det. Anledningen till att det inte blivit klart? Inte en aning men skulle jag gissa så är det väl det här med beslutsvånda och få saker och ting gjort när man bygger åt sig själv. Jag tror inte att dom har sålt sitt befintliga hus och om jag inte har helt fel för mig bor dom i grannhuset. Så dom har nog inte bråttom.

Vårt hus kommer att bli upplåtas för några visningar åt Thermohus och det kan ju vara så att delägaren släpper på resurserna till förmån för vårt hus. Vårt hus är ju lite mer speciellt och ligger lite bättre till för visningar så det kan ju finnas sådana skäl till att dom hellre ser att vårt hus blir färdigt före huset i Stehag.


.

Då måste det vara många byggare hos dig? När vi var i kontakt med dem sade de sig ha 200 byggare, och så många byggen verkar de inte ha igång vad man kan läsa på deras hemsida.
 
Halloj,

Varför har du hakat upp dig här? Om din tidplan är så viktig varför sitter du och tjafsar med mig? Det är väl jättebra att du har hittat alternativ till Thermohus. Kontakta dom istället om du nu är rädd för att Thermohus inte skall kunna hålla din tidplan. Gå vidare. Det gjorde jag när jag blev förbannad på alla husföretag jag hade kontakt med.
 
Conan skrev:
Gjuter man med lättbetong, som är isolerande i sig har du ett U-värde på 0,11. Betong som Dorocell anger ger 0,21.

Lättbetongen som man gjuter med är Hygrofob.
Ok

Då är det bara o vänta o se om det stämmer då.. :)
Men i övrigt diggar jag lösningen då det absolut inte kan bli tal om tjuvdrag (som är i min gamla kåk :() utan det blir ju helt tätt... En annan fördel bör ju vara att väggen alltid är torr då en fuktig vägg kyler ut huset vilket sker i en träkonstruktion...

Vet du något om huset som termohus har på sin sida med 45 cm väggar??
Är det 45 cm tjocka block el är det samma block som du har men "tilläggsisolerde" upp till 45 cm..
 
Anders_spång skrev:
Då måste det vara många byggare hos dig? När vi var i kontakt med dem sade de sig ha 200 byggare, och så många byggen verkar de inte ha igång vad man kan läsa på deras hemsida.
Anders,

Jag har fått mandat av moderatorn på forumet att bemöta dina inlägg då de har en något negativ ton. Om du på något sätt har blivit bemött illa av oss ber vi om ursäkt för det. Jag kommer tyvärr inte ihåg något tillfälle när vi har pratat, men du får mycket gärna ta kontakt med mig så att vi kan reda ut det. Jag finns på 0413-571192.

Vad gäller de övriga punkterna i dina inlägg så är vi ett litet och relativt nystartat företag som gör sitt bästa, lär av misstagen och går framåt.

Projektet i Stehag skrotades som visningshus för ganska länge sedan på grund av rent privata skäl. Delägaren som stod för projektet drog det vidare i sin egen regi HELT utanför Thermohus.

Huset i Löderup är färdigställt och våra kunder har flyttat in. Det tog c:a 6 månader att färdigställa huset från 1:a spadtaget.

Underentreprenören som har tvåhundra anställda är inte längre ett alternativ.
Vi är nöjda med att vara en liten firma och har inte avsikt för att gapa efter mycket.

Som jag nämnde ovan är du välkommen att kontakta mig på telnummer som ovan, eller via mail på jakob@thermohus.nu.

Ödmjukt
/Jakob Gawlik
/Arkitektritade Thermohus i skåne AB
 
2an,

EPS elementen som är 450 mm är avsedda för betongkärna men väljer man att gjuta med lättbetong tror jag att man kommer ner på U-värde 0,09

OBS! Jag vet inte hundra utan detta är vad jag drar mig till minnes från diskussioner jag haft med Thermohus under resans gång. Vi hade från början ritat huset med 450 mm element och betongkärna men det visade sig bli alldeles för tungt så när vi fick en pålningsskiss med 59 pålar så gick vi över på 300 elementet med lättbetongkärna.
 
Thermohus - Jakob skrev:
Anders,

Jag har fått mandat av moderatorn på forumet att bemöta dina inlägg då de har en något negativ ton.
Thermohus - Jakob skrev:
Projektet i Stehag skrotades som visningshus för ganska länge sedan på grund av rent privata skäl. Delägaren som stod för projektet drog det vidare i sin egen regi HELT utanför Thermohus

Hej Jacob

Tack för ditt svar. Visst kanske det lät som en negativ ton, men man kan ju inte vara nog försiktig när man ska investera i nåt så dyrt som ett nytt hus. Detta forum är ju, vad jag kan avgöra i alla fall, till för att man ska kunna vädra erfarenheter funderingar och så vidare. Helt enkelt kanske lära sig av folks positiva erfarenheter och andras misstag.

Jag förstår ju att ditt inlägg var för att förklara och ev lugna, men jag måste ju faktiskt säga att det låter ju inte speciellt positivt om inte ens nån som är DELÄGARE vill bygga med sitt EGET företag?


Anders
 
Anders_spång skrev:
Hej Jacob

Tack för ditt svar. Visst kanske det lät som en negativ ton, men man kan ju inte vara nog försiktig när man ska investera i nåt så dyrt som ett nytt hus. Detta forum är ju, vad jag kan avgöra i alla fall, till för att man ska kunna vädra erfarenheter funderingar och så vidare. Helt enkelt kanske lära sig av folks positiva erfarenheter och andras misstag.

Jag förstår ju att ditt inlägg var för att förklara och ev lugna, men jag måste ju faktiskt säga att det låter ju inte speciellt positivt om inte ens nån som är DELÄGARE vill bygga med sitt EGET företag?


Anders

Hej igen Anders,

Jag vet inte om jag får fortsätta svara, men jag försöker ändå.
Jag har ingen lust att dra vår interna förehavanden i offentlighetens ljus, men för att reda ut begreppen så gör jag det en gång för alla.

Thermohus, inte delägaren (Rainer), valde att inte ha det projektet som ett visningshus. Jag hoppas du förstår skillnaden.

Om du vill kan jag på ett ärligt och rättframt sätt förklara hur saker och ting ligger till.
Men då får du ta personlig kontakt med mig.

mvh
/Jakob Gawlik

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.